Gå til innhold

Henning sin preben/Terje/G.Bingen/Ole M Nobody flue.


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

Gjest Oliver

Ok folks.

Nå har jeg virkelig lagt sjela i denne jobben her. Tok ikke mer en tre timer, så det går greit :)

Rekner med at det kommer en del "Sinnsyke bilder", "vanvittig" osv kommentarer her, men de kan dere spare dere for....Jeg vet at jeg er i verdenseliten på både foto og fluebinding.

 

 

 

Her er triksene på den sinnsyke flua No body :D

 

 

Fest bindetråd  :o

[attachimg=1]

 

Etter at denne jobben er gjort, og svetten er tørka bort, så fester en inn en vinge som allerede er ferdigbrent i spissene.

[attachimg=2]

 

Så hackle:)

[attachimg=3]

 

Så binder en inn en foambit, som fundament for å surre hacklet rundt, samt ungå at vingene klistrer seg sammen.

[attachimg=4]

 

 

Surr hacklet rundt til det er passelig, vingene har fin avstand, og klask på en dråpe med lim.

[attachimg=5]

[attachimg=6]

[attachimg=7]

 

Denne flua tåler ikke så mange fisk, så den kastes når den sliter med figuren. 8-10 slike i en snusboks burde holde i alle fall en dag eller to. Spørs hvor flink en er på presentasjon g fri flyt....det eneste som er viktig i tørrfluefiske ;)

post-0-13949866458702_thumb.jpg

post-0-13949866459278_thumb.jpg

post-0-13949866459821_thumb.jpg

post-0-13949866460302_thumb.jpg

post-0-13949866460682_thumb.jpg

post-0-13949866461145_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilt utrolig har du fått nytt kamera?? Det va så flotte bilder. Eller kansje det bare e den flotte personligheten som skinne, gir xtra lys kansje??

 

Kossen avslutte du fluå? bare lynlim eller blir det et hallstikk eller 2?? Kom ikkje frem av komentarene t bildene.

 

Smude flua.

 

Klemz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Takk for sinnsyke tilbakemeldinger folkens....det varmer :)

Klompen, flua avsluttes med at en klasker et par halvstikk under, og røkker av tråden. Ikke no finpuss her i gården. Vi vil jo ikke drive med no unødvendig fluebinding, vil vi vel? Tenk at så enkelt som dette kan det gjøres for å fange fisk etter fisk i rena....Åsså bruker noen hele vinteren på å binde strøkne fluer med MANGE forskjellige materiell, timer inn og ut i det lange og det breie....nei, jeg skjønner meg ikke på de som bruker halve vinteren på noe så unødvendig som det.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Artig konsept og absolutt bra bilder Henning! Hvorfor ikke smelte vingen litt på skrå slik at det får en mer døgnfluelik vingeprofil?

Det vet, små ting som behager øyet  ;D

Jeg kan gi deg et triks og to ang foto;) Ta opp et stk fotoapparat, finn knappen som viser en blomst...macro tror jeg den heter, sikt, hold knappen halvveis nede for så å trykke den helt ned til bilder blir tatt... WAAALLA og du har et perfekt foto :)

Det ang vingen blir litt for avansert for meg, så jeg brenner meg på fingrene hver gang jeg lager slike vinger  8)

 

Og til vinge brukte du?

 

Her har jeg brukt littegrann Aero drywing. Kan også bruke poly eller antron. det som er viktig er at en bruker veldig lite, slik at flua ikke blir tung på toppen. Litt oversized hackle, og flua lander riktig HVER eneste gang.

 

Grunnen til at denne flua fisker så bra....etter min mening da (som strengt tatt ikke trenger være riktig i det hele tatt), er at det har en MEGET lett avtrykk, og jeg tror fisken ser vingen som stikker ut til hver side. Studerer vi en Aurevilli som kommer nedover elva, så kan en se at 95% av de tørker vingene sine med denne profilen, og har halen over vannet, slik at den ikke er i kontakt med vannflata. dvs det eneste som er nedi vannet er beina..ergo, lett avtrykk. Dette er den perfekti imitasjon til slikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg bare hatt ei sånn i rena når jeg var der....men det hadde blitt for lett....

 

flotte bilder og en sinnsyk prestasjon henning  :o:D

 

ett spm ? hvilke sinnsyk bindetråd har du brukt? hvilke hackel? hvilke merke av foam? hvilke krok?

 

you are the man.... 8)

 

og hvor mange fisk ble det på de fluene der? 14? :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Hadde jeg bare hatt ei sånn i rena når jeg var der....men det hadde blitt for lett....

 

flotte bilder og en sinnsyk prestasjon henning  :o:D

 

ett spm ? hvilke sinnsyk bindetråd har du brukt? hvilke hackel? hvilke merke av foam? hvilke krok?

 

you are the man.... 8)

 

og hvor mange fisk ble det på de fluene der? 14? :)

 

 

 

Fantastisk kjekt at du er så interessert i bindebeskrivelsen :)

Bennetchi (?) 12/0 er tråden...Oliven på denne flua, men fargen er ikke så viktig.

Hacklet er Withings et eller anna Ginger. Fin farge :)

Foamen er jeg slett ikke sikker på, men den turkameraten min i Rena brukte (han kan sikkert forklare mer om den) er den beste jeg har prøvd. Den jeg har brukt her er en jeg kjøpte for å lage bak kropp på maurimitasjon.

Kroken er en TMC111. Dette er den beste kroken jeg har testa på denne flua. Litt kurvet er good, og det er veldig viktig å feste inn vingen ca midt på kroken, slik at flua ikke tipper bakover, eller fremover når den ligger på vannet.

 

Tusen takk for at du synest jeg er the man :D

 

Husker ikke helt nøyaktig hvor mange fisker jeg fikk. Jeg fikk i alle fall 5 ørreter over kiloen. Og en hel del mellom 7 og 9 hg.

Det var kun tre fisker på hele turen jeg ikke fikk til å ta flua. Dvs jeg skremte en hel del fisker med idiotkasting, men av de som ikke var skremt, var det kun tre jeg ikke fikk. Den ene av de fikk Andrè Brun dagen etter, og den var vist 1.3 kg :) han pikken der.

Fikk mange Harr denne gangen. Største på 1450gr og flere på 1.1. Ja, ALLE fiskene på denne flua. Tror jeg herpa 15 fluer på denne turen. Måtte i alle fall lage 3 nye hver morgen.

 

Har du flere spørsmål, må du bare fyre løs. Det er en ære å svare deg :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Hei Henning .... hvordan er flyte egenskapene på denne fluen, jeg tenker ved spey og rullekast.

 

Har du prøvd å bytte ut hacklet med cdc

 

Ivar

Hei Ivar, og takk for sist :)

Flyteegenskapen er veldig god på overhodekast. Litt verre er det med vannkast. Med litt hissig bruk av risteboksen, så går dette veldig bra. Det skiller seg at en kan kaste vannkast da, slik som du er så god på :)

 

Har prøvd litt med cdc, men føler at den fisker litt dårligere. Andre fiskere jeg har snakket med, mener at cdc fisker bedre, så dette blir påstand mot påstand :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Kjempeflue det der Henning. Skal produsere noen slike i løpet av vinteren.

 

Skulle tro at flyteegenskapene skulle være bra med en dukkert i denne:

 

http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=product_info&products_id=2417

 

mmmmmm, litt skeptisk. Jeg har prøvd denne på mange fluer. På cdc fluer funker den som rakkern. MEN...på denne flua her har den ingen misjon. Eneste som funker er å fiske til den blir våt, tørke med amadou eller blåse på, og slenge den litt rundt i risteboksen. Jeg merket ikke forskjell før eller etter drydippen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke et fluemønster for å vurdere noen form for impregnering. Med litt dubbing i thorax hadde nok flyteegenskapene blitt litt bedre.

Hvis du forhåndsimpregnerer den og lar det tørke en stund blir det nok så bra det kan bli. Pluss litt risteboks i tillegg.

Hvorfor ikke bruke enda mindre krok?

I hemsila har det blitt fisket med små aurivilliier i en årrekke. Dvs. liten krok, jeg har brukt 16 og 18. Stor vinge som orginalen, nesten bare thorax og lange haler for å stabilisere.

Men jeg liker det vingekonseptet på flua i beskrivelsen her, holdbart og ser bra ut på vannet. Jeg har også fisket litt med slike i sommer og de har tatt fisk som f...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Finnes det alternative kroker til Tiemco 212 Y  ? De  litt mer "tjukke" til tjukkasørreten ;D

 

Edit:Prøvde å finne det på grande, men finner det ikke.. :(

 

Jepp det gjør det. Til denne flua bruker jeg TMC111. Det er meget fin med stort krokgap. Digger den kroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Oliver

Som sagt så bandt jeg opp ett knippe små nobody fluer...både med v ving og ving rett opp....testa dem i dag nedi lågen her bare på harren....de funka som f de.... :D det klekka små døgniser...sannsyneligvis noen små baetiser av no slag...ca krok 18...

 

Nobody funker fett selv i små strl :D

Ja,.......hadde jo ikke sagt det vist ikke ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...