Gå til innhold

Dinocras cephalotes - en jævel av en stor steinflue


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

I det siste har det vært relativt store mengder av den store steinflua Dinocras cephalotes ved Kvarven.

Forteltet til Johnny er til tider dekket av Dinocras og av og til smeller det som børseskudd på vannflata når ørret og harr kliner til for å fange denne "biffen" av en flue :D

 

Her er noen bilder jeg tok mens jeg åla mer rundt i gresset for å få festet "dyret" til minnebrikken mens Dinocras`n stadig beveget seg rundt inne i gressjungelen. Vanskelig å ta bilde av en Dinocras i bevegelse med en 60 mm men det ble det sånn nogenlunde ok :D

 

Terje!

 

Dinocrasd.jpg

 

Dinocras-1.jpg

 

Dinocrasa.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Fine bilder det. Prøver du med noen imitasjoner av denne?

 

Takker Rune :)

Vi har vurdert ulike mønstre. Alt fra Grisestore Dyret imitasjoner til å lage noen ledda utgaver som vingler litt på vannet.

Er fortsatt i planleggingsfasen ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder det. Prøver du med noen imitasjoner av denne?

 

Takker Rune :)

Vi har vurdert ulike mønstre. Alt fra Grisestore Dyret imitasjoner til å lage noen ledda utgaver som vingler litt på vannet.

Er fortsatt i planleggingsfasen ;D

 

Terje!

 

Lag deg noe ala denne: http://www.umpqua.com/ps-276-42-rogue-foam-stone-schlotters.aspx

Foamkropp,  litt hår, en vinge med litt liv i og noen diskrete bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Fine bilder det. Prøver du med noen imitasjoner av denne?

 

Takker Rune :)

Vi har vurdert ulike mønstre. Alt fra Grisestore Dyret imitasjoner til å lage noen ledda utgaver som vingler litt på vannet.

Er fortsatt i planleggingsfasen ;D

 

Terje!

 

Lag deg noe ala denne: http://www.umpqua.com/ps-276-42-rogue-foam-stone-schlotters.aspx

Foamkropp,  litt hår, en vinge med litt liv i og noen diskrete bein.

 

Takker for den Rune, tror vi har et godt utgangspunkt i den flua ja :D

 

Sigve:

Takk skal buddy :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så dum så jeg tror det er samme art, men litt forskjellige farger. Har sett de store steinfluene i både gult, oliven og mørke brune i renaelva.

Er det samme art? Størrelsen er ganske lik.

Eller er det slik at dem forandrer farge etter hvor lenge dem har vært "flyvedyktig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er amme art.......i bunnstadiet, larve så er disse ofte guloliven, denne fargen tar de med seg opp til nyklekket, etter bare noen strakser så er de brunlige eller koksgrå.......de forandrer med andre ord farge,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er vel ikke overalt disse opptrer?

Fant et nymfeskall på Hovet engang og siden har jeg ikke sett den igjen før i Rena,nå i august og da fløy de opp sånn dann og vann.

Kryper disse også til lands for å klekke,så nesten ut som de klekket fritt....OG,tar fisken dem???Fuglene gjorde ihvertfall det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hva har du brukt i bak kroppen?? Blir ikke vingen litt stor eller driver den på å flakser på vannet??

 

Ps! Du har rust på hackel klemmen :o

 

Klemz

 

Bakkropp er 1-2-3 ferdig garn og vingen er noen gør lette fibre fra en Europris kost.

Dinocrasen er ofte i veldig bevegelse på vannet så derfor er det gunstig å bruke materialer som gir inntrtrykk av liv og røre :D

Steg for steg er på vei :D

 

Ikke bare hackleklemma det er rust på, bindestikka bærer også preg av et uteliv i sommer ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Mener å huske at et fluemønster som skal etterligne det beistet der kalles for Yellow Sally i Usa..

Kom over en mega sverming av de der i Skurdalen for noen år siden.. Luften var full av dem... Jeg ble faktisk redd der jeg stod for de var så sinnsykt svære!  :P

 

Yellow Sally er vel den arten som i Glomma blir kalt Grindalsflua (Isoperla tror jeg). Montana nymfe er en typisk imitasjon av disse store steinfluene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...