Gå til innhold

Når flua di bare blir rolig sugd ned...


Juvis

Anbefalte innlegg

Er det da stor fisk? Opplevde ett par tilfeller der mine CDC caddis vårfluer ble sugd rolig ned og det etterlates kun en markant ring på vannet der den forsvannt. Var nemlig litt ivrig i tilslaget de gangene det skjedde, og fikk ikke gleden av å kjenne fast fisk. Men jeg har en bestemt følelse av at det var store fisk som tok. Kan det stemme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

en slik vakform kjennetegner ofte større fisk....... stor fisk bruker ikke så mye energi for å ta byttet......den kan jo ikke bruke mere energi for å spide enn det den får igjen. virkelig store fisker suger ned vannet rundt flua, og da blir det oftest ikke vakring. bare en "krusing" på vannet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gode erfaringer med ekstremt seine "tilslag" under fisker med tørre vårflue-imitasjoner. Særlig når det er stor fisk i området. Ofte venter jeg i 4-5 sekunder før jeg løfter stanga rolig opp og kroker fisken.

 

Ja jeg vet ikke om jeg kommer til å tørre å vente så lenge... men jeg kan banne på at jeg var på 2-2,5 sek siste gangen jeg bommet. Det er helt i ytterkant av hva jeg (også kalt Lucky Luke) kan klare å vente. Men jeg skal forsøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en slik vakform kjennetegner ofte større fisk....... stor fisk bruker ikke så mye energi for å ta byttet......den kan jo ikke bruke mere energi for å spide enn det den får igjen. virkelig store fisker suger ned vannet rundt flua, og da blir det oftest ikke vakring. bare en "krusing" på vannet

 

Ja det var nesten som om flue mi bare forsvant fra overflaten, borte vekk, ned i et hull, også kom det liksom en ring og så la det seg ned. Kanskje mer en krusning ja. Ikke svære greiene iallefall, hadde jeg sittet 25-30 m unna og forsøkt å spotte vak, så tviler jeg på at jeg hadde sett seansen hvis ikke jeg hadde sett rett på vårflua som forsvant. Må legge til at jeg fikk flere halvkilos fisk, og en på like over 700 denne kvelden og de tok alle seriøst kraftig da de kom opp. Helt anderledes enn disse to "slurp og borte vekk" nappene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dersom dette var i Barduelva så vet jeg at det kan være vanlig på de saktestrømmende partiene.......det var nok en ørret på 2 kilo + som tok flua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom dette var i Barduelva så vet jeg at det kan være vanlig på de saktestrømmende partiene.......det var nok en ørret på 2 kilo + som tok flua

 

Det var ikke der, men 2 kg høres greit ut det :) Jeg vet hvor jeg skal imorgen eller søndags kveld  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Jeg satt i Rena og såg ca samme tingen. Fulgte noen Aurevillis nedover elva, og ned til en fisk. De ble tatt med rullevak,men fisken sto slik til at jeg ikke fikk kastet på den, så det ble bare til at jeg satt å kikka på den. Dette var en del meter nedenfor et lite brekk, der elva ble litt roligere.

 

Så kom det en danica nedover elva, og denne la jeg merke til MYE lenger oppe, så jeg fulgte den nedover, og tenkte jeg skulle se om den kom i "sporet" til fisken. Danicaen var nå i litt stri strøm, på vei ut mot det rolige partiet, og 15 meter over fisken ca......4 meter rett ut fra meg. Danicaen landa i en liten virvel i strømmen på ca en meter i diameter, og vips, så forsvant den rett ned.....bare et par microringer igjen på vannhinna....Høøøø, tenkte jeg... Nå satt jeg å nistirra på denne fisken om det kom en døgnflue forbi. Det samme gjentok seg når det kom Aurevillier også, de bare forsvant rett net i elva.

Jeg fikk ikke flua mi til å flyte over denne fisken, da den sto mitt inne i en virvel som ser ut som en tornado. Men det er jo morro med store fisker som plasserer seg så lurt at en ikke får flyt på de da :).....Men at dette var en diger fisk, er jeg HELT overbevist om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok "fare" for at dette var stor fisk ja. To av fisken jeg har tatt i år på over 2kg har tatt slik du beskrev, samt en haug med fisk på 1,5-1,7.

 

Nå skal det også sies at småfisk også har tatt på mistenkelig likt vis, men kun storfisken har tatt på et slikt vis at det bortimot ikke blir ringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en slik vakform kjennetegner ofte større fisk....... stor fisk bruker ikke så mye energi for å ta byttet......den kan jo ikke bruke mere energi for å spide enn det den får igjen. virkelig store fisker suger ned vannet rundt flua, og da blir det oftest ikke vakring. bare en "krusing" på vannet

 

opplevd dette før. og det var stooooor fisk. fisket med en gresshoppet imitasjon langs ett siv. trakk den i rykk og tok pauser på mellom 5 og 10 sek før eg rykket til den igjenn. eg ser på fluen og så bare sank den og la ifra seg ett par krusinger på vannet. faen tenkte eg. trodde den gresshoppen skulle flyte. da trakk eg inn igjenn og plutslig bare brant det avgårde. kjørte på den i 15 min før eg hadde sjangs til og prøve og lande den. fisket med STRAM brems etter og ha fått skjeft for og fiske med for slakk  brems fordi. var livredd for og ryke. gikk langt inn på land for og unngå og skremme den. den kom opp og eg så noe stoooort og brunt som blinket. den ville ut igjenn og eg la hånden på snellen. snellen begynte og rulle igjenn og der kom fluen i retur med ett lite kjøttstykke fra kjeven.

Men som du sa.. ingen vak. fluen bare ble bare sugd ned og etterlot seg en bitte liten ring slik den gjør når den synker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde dette på Vaulgata spinnerfall i fjor. Hadde kasta langt ut der de store var og lot flua drive avgårde med vinden. Konsentrerte meg om å se flua så tårene spruta, og så ble den bare dratt rett ned. Litt forfjamsa men ga tilslag. 100g abbor fint kroka  >:(

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var stille vann. Vulgata spinnerfall. Fikk mye abbor den kvelden faktisk og fikk tilnavnet abborkongen den sommern. Fikk til og med abbor på 500g på marginatadun den sommern!

 

Har observert endel av den vakformen i sommer, da det var ørret på 1-2 kg som sto og tok baetisduns. God slurpelyd der enkelte hadde mye mer "romklang" enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...