Gå til innhold

Finnemarka (Drammen)


Eiker væringen

Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

Fra ST. Hans til midt i august er det stort sett ikke noe vits å surre rundt i dette området. Kanskje om natta hvis det er vårfluer, eller de 2 dagene man treffer på maursverming..

Forresten enormt med vulgata spinnerfall på Hagatjern (Mjøndalen) om dagen. Her er det hvertfall MYE fisk på 1-3,5 kg. Vanskelig vann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet passet som hånd i hanska ;D (takk for den eiker væringen) Jeg har akkurat flyttet tilbake til barndomshjemmet på Steinberg, etter 17 år "som Gudbrandsdøl" og trenger tips  ;) Jeg har som Pål A. sier sett en del vulgata på hagatjern også, men har aldrig fisket der etter jeg konverterte til fluefiske. Kan det brukes belly på de fleste steder? Har ikke finnemarka eller krokstad-sida noen bra vann?

Tips mottas med takk, på pm ;) fra noen som kjenner til klekkinger osv.

 

Per M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok bare på "mjøndalen" sia du kan bruke belly etc.

I noen områder har man et litt sær holdning til bellyer ja (er det på Hurum det er lov med båt/kano men _ikke_ belly?). Det er veldig synn for manga av vannene egner seg "dårlig" til fluefiske fra land, og jeg kan ikke si at jeg har vært plaget med for mye folk når jeg har vært på tur i området...

 

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Lov med alt som flyter utenom belly på Hurum ? KO-KO-KO. NEI, fluefiskere i belly/ponton er de siste jeg er redd skal ødelegge fiskebestander. Skikkelig stor ørret som begynner å lee seg fremover på Hagatjern :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Stakk opp til hagatjern et par timer i går, var mye bra vak litt utpå vannet, får ta med meg zodiac'en neste gang ;)

 

Har også hørt litt med forskjellige sportsfiske butikker, har et inntrykk av at Goliaten oppi finnemarka skal være bra :)

 

Snakka med folk som har vært på Goliaten nå de siste dager... DÅRLIG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov med alt som flyter utenom belly på Hurum ? KO-KO-KO. NEI, fluefiskere i belly/ponton er de siste jeg er redd skal ødelegge fiskebestander. Skikkelig stor ørret som begynner å lee seg fremover på Hagatjern :)

 

Det er rimelig KO KO ja. De har tydeligvis "smitta" Dofa. Det har blitt forbudt med flytering i Skapertjern, et flot vann på grensa melom lier og Røyken. Er vist redd for spredning av krepsepest..... hvis man er redd for krepsepest, er vel neppe flytering det store problemet. Bør vel da starte med å forby krepsing i stedet. Dette er fryktlig iriterende da dette vannet er særdeles egnet for bellyfiske, og det var jeg som en gang i tiden klarte og få åpnet for fiske med Bely i dette vannet for 10 år siden. Da var det Røyken & Åros JFF som hadde råderetten over vannet. I tilegg har Dofa klart og ødelegge vannet med for store utesettinger over flere år så vannet er bare en blek skygge av hva det var for 10 år siden :-\

 

Ble litt off topic dette  men...

 

Det er forsåvidt flere fine vann i Finnemarka, men fisket er best i slutten av Mai. Viktig å finne de rette vanna, ikke alle som er like bra. Men gode muligheter for kilosfisk i enkelte vann

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov med alt som flyter utenom belly på Hurum ? KO-KO-KO. NEI, fluefiskere i belly/ponton er de siste jeg er redd skal ødelegge fiskebestander. Skikkelig stor ørret som begynner å lee seg fremover på Hagatjern :)

Er vist redd for spredning av krepsepest.....

På Landfalltjern er de visstnok redde for spredning av Gyro, da vannet drenerer til Lierelva (noen km med bekk mellom). Dette er vel et ganske usannsynelig scenario, og resten av det som dyppes i vannet (hvilket ikke er lite i den isfrie sesongen) desinfisiseres ikke....... Merkelig opplegg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg er enig i at det er en avsporing.

 

For oss som fisker med flue er flytering eller ikke flytering et viktig spørsmål. Jeg synes det er merkelig at DOFA og OFA går i hver sin retning. I Oslomarka har det de siste årene blitt _åpnet_ for fiske flytering i flere vann hvor båtfiske ikke var tillatt. Dette har gjort Oslomarka til et _mer_ attraktivt område for fluefiskere.

 

I Drammensområdet er det helt motsatt. Det ser ut som DOFA (og andre foreninger i området (Konnerud JFF politianmelder f.eks. dem som måtte finne på å fiske fra belly)) synes belly fiske er det verste som finnes og at det er noe som bør unngås for enhver pris. Jeg synes det lukter fordommer mot "snobbete fluefiskere"  >:(

En slik fiendtlig innstilling til fluefiskere gjør _ikke_ akkurat Drammensmarka til et mer attraktivt område...

 

Dette med flytering var en sterkt medvirkende faktor til at jeg meldte meg ut av Drammen Sportsfiskere (de samarbeider med DOFA), og jeg har heller ikke fiska i Drammensmarka denne sommeren...

 

>:(  >:(

 

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er medlem i en jegerforening som disponerer ett (mulig flere) vann i d.marka som det er lov å fiske med bellybåt, hvert år så er det en gammel gubbe som tar opp det i styret om at det burde være forbudt, og det gjør han bare for å gjøre det, han blir heldigvis nedstemt hvert år av resten av gjengen. Det er nesten klin umulig å fiske der med fluestang, og vis du klarer det og får på fisk, så er du nesten garantert at den setter seg fast i gress eller disse "vann" blomstene som er i vannet, jeg tror det sitter endel gamle gubber i mange foreninger og dyrker markene sine i fred og ro og har full kontroll på den yngre garde som har lyst å lufte fluene sine i disse vannene med bellyene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt samme steget som "grunde". Meldt meg ut av Drammen Sportsfiskere etter flere år med sesongkort.

Hadde et skikkelig utrivelig møte med en idiot av en dustefisker som faktisk gikk så langt som å beslaglegge alt utstyret jeg hadde på land fordi jeg fisket fra belly.

Sånne som meg ødela visstnok vannet for "normale" fiskere, ikke måte på hvor ille det var, tømte vannet for ørret på kort tid.

Jeg blei skikkelig voldtatt av stygge ord om hvor dum jeg var.

Da jeg fortalte at jeg aldri hadde kakka en fisk fra bellyen og viste han den mothakeløse kroken på flua, fikk jeg ihvertfall tilbake utstyret, men måtte aldri fiske fra belly igjen.

Viste han også fiskekortet som ikke sa noe om forbud mot belly.

 

Etter denne episoden har jeg mistet helt lysten på å fiske i Finnemarka...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veit ikke helt om det stemmer, men etter de inntrykk som jeg har etter å ha fiska i næromerådet er at det er en del grinete grundeiere++ som står på gamle prinsipper(som skjeldent er positivt for oss) ..... :-\ 

 

Tror  desverre ikke vi skal peke på grunneierene denne gangen. Det er faktisk grunneiere i finnemaka som ikke ønsker og være med i Dofa på grunn av utsettingspolitikken deres.  De mener at Dofa ødelegger fiskevann med utsetting av for mye fisk. Har intrykket av at Dofa levere i den tiden der kultivering var identisk med utetting av fisk. Jo flere fisk du setter, jo bedre kltivering driver du med..... Mulig jeg tar feil, men det er mitt intrykk. Spesielt lidende av dette er selvsagt de vanna som ligger nærme veien, for der er det enkelt og "kultivere" mye.

 

Tror nok dette tankesettet henger med dem inn i deres syn på bruk av Bellyboat også.

 

 

Sad But tru :'( :'( :'(

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror neppe du tar feil Gisle! Hørte nettopp noen rykter om at DOFA skulle sette ut 500 fisk til i Skapertjern nå. Om det faktisk er tilfelle vet jeg ikke, men jeg tviler ikke. Synd med tanke på potensialet som bor i dette vannet som allerede har hatt altfor mye fisk de siste årene. Skjønner meg ikke på hva DOFA driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror neppe du tar feil Gisle! Hørte nettopp noen rykter om at DOFA skulle sette ut 500 fisk til i Skapertjern nå. Om det faktisk er tilfelle vet jeg ikke, men jeg tviler ikke. Synd med tanke på potensialet som bor i dette vannet som allerede har hatt altfor mye fisk de siste årene. Skjønner meg ikke på hva DOFA driver med.

 

Heisann lenge siden sist. :) Ja du kjenner potensialt i dette vannet like godt, om ikke bedre, en meg. 500 fisk til i det vannet er jo bare helt sykt..... Burde vært tatt ut 500 fisker isteden. Er jo helt utrolig at en organisasjon med faste ansatte til å drive med kultivering ikke har mer kunnskaper.

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden sist ja :) Ja det er sykt. I følge ryktene var Grunnen at DOFA hadde hatt prøvefiske der med garn og nesten ikke fått ørret i garnene. Da konkluderte de vel med at det er lite fisk der som selvfølgelig bare er tull! En ting er at de kanskje ikke er aktive fiskere selv, ikke vet jeg, men som en organisasjon som driver med kultivering så klarer de ikke sette garn på riktig måte engang! Snakk om inkompetanse på høyt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...