Gå til innhold

Å, nei! Er jeg på vei til å bli en SØ/Laksefisker???


Dryflyfool

Anbefalte innlegg

-Er litt bekymret her, nå.

Greia er den at jeg har tilbrakt de siste tre ukene litt lenger nord i landet. (Om vi hadde godt vær? Moohahaha!!!)

Greit nok med alle de fantastiske naturopplevelsene, kosefiske fra robåt midt på natta sammen med Damen, etc, men;

Da vi var på besøk hos noen venner, ringte plutselig en kamerat;

"Ska vi stikke bort i ei elv her, og vippe opp no`blank fisk, eller?"

Den godeste utfløtta nordlendingen viste seg å være på en snarvisitt i nærheten. Ganske stilig å treffe compadres så mange mil hjemmefra...

Elva lå sånn cirka ei halvtimes kjøring unna. Jeg unnskyldte meg ovenfor vertskapet, fikk full tillatelse fra Madammen, og freste avgårde klokka elleve om mårran.

Elva er slik plassert, at du greit kjører forbi uten å legge merke til den. Selv en "elvetitter" som meg gikk glipp av den.

Elvestubben er vel på en kilometer eller så. Med veldig liten drift. Helt avhengig av flo/fjære for å få noe fart.

Det var spotting som gjaldt...

O hjelpes for en opplevelse, det å se laks og ørret  sige over sandbunnen tre meter foran seg.

Men man måtte jo sitte på huk, for ikke å skremme. Så var det å ta sjansen, og legge flua i høvelig avstand, og begynne å dra inn.

Den første jeg kastet på, var vel rundt to. Men, før den rakk frem, stakk det en rakett frem fra et eller annet sted, og snappa den lille flua. Ei sjørøye på drøye kiloen...

Og så bala det på seg.

En nydelig SØ tok den lille Telemarkskongen. Ja, jeg måtte gå på våtfluer. Den nektet å ta alt av tørt.

Men det var helt greit å hekte på en tokilos, på femmerstanga. Og hele tiden kverna: "Som New Zeeland, nesten, jo!" i hodet.

Det ble et døgn jeg aldri kommer til å glemme!

Og det som toppa det hele, var jo den største, tatt sånn litt før midnatt;

Jeg hadde ålet/vadet meg ut på ei lita odde i elva. Jeg hadde sett ganske så stor fisk vist seg der.

Jeg ligger strakt ut på magan, og titter over kanten.

Der nede, noen meter bort, glir det rundt tre fisk.

Det var for meg ganske vanskelig å anslå eksakt størrelse, med skremmendes høy puls, og dette fantastisk klare vannet. -Var det tre meter dypt? Fire? Eller hva?

Vel, jeg prøvde meg på fra en til tre kilo. Og kastet, delvis liggende, litt oppstrøms, for å få flua ned.

Twistet forsiktig inn da jeg mente banen ble riktig.

Og dermed kom det tre torpedoer av blank fisk etter flua!

Den minste tok!

Men i det jeg retter stanga, skjønner jeg at jeg overhode ikke har peil på å anslå størrelse...

Etter en heftig fight, med mye indre samtaler som "Altfor tynn spiss!", "Hvordan er nå den knuta", "Livets i elv?",

så kunne jeg skli inn en SØ på godt over tre kilo.

Og den var nok halparten av de to andre som fulgte...

Kort fortalt, så ble det ikke et minutts søvn det døgnet. Det ble mange på rundt halvannen, noen på 2+, i tillegg.

Sliter jo litt når du hele tiden ser aktivitet i elva.

Jeg greide ikke lure noen av de større, men bare det å oppleve at de setter etter flua, har jo fått vist at dette hjertet mitt tåler litt trøkk!

 

For mange er nok ikke en Sjøørret på rundt tre kilo noe å rope så høyt for. Men for meg, så ble totalopplevelsen noe som kommer til og holde meg gåendes langt utover den triste tida vi straks går inn i.

Og, neida, jeg kommer nok ikke til å bli en "hardcore" SØ/Laksefisker. Men flybillett er straks bestilt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dette fisket du beskriver her, som jeg også har opplevet mange ganger er fantastisk morsomt, men duverden så gøy til å kunne "strekke" line på en vakende ørret 18 meter utenfor deg!! flott og beskrivende historie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange er nok ikke en Sjøørret på rundt tre kilo noe å rope så høyt for. Men for meg, så ble totalopplevelsen noe som kommer til og holde meg gåendes langt utover den triste tida vi straks går inn i.

 

fin historie....Og, dersom det er noen som ikke roper høyt for en SØ på over 3 kilo burde de bruke de neste 2 sesongene på å kun fiske mikroabbor, da skulle de bli tilstrekkelig helbredet.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...