Gå til innhold

Gjedde fiske på Høsten


Anbefalte innlegg

Tror ikke årstider og vær er så nøye for gjedda gitt,.. den er tilsynelatende sulten året og døynet rundt.

 

Fiskes mest effektivt med pølsebrød eller frukt..  ;D (hihi)

 

Jeg og et par andre så faktisk noe helt utrolig facinerende her om dagen. I ei lita elv mellom to vann i Steinkjer var det en ørret som gikk opp(høyt) med ei gjedde glefsende hakk i hel. Ørreten var kanskje 2-300gram, og gjedda 2-3kg kan jeg tenke meg. Det var iallefall et fantastisk stilig syn. Skal nevnes at jeg har aldri sett gjedde i den elva før.. Sett det i begge vannene, men ikke akkurat i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke årstider og vær er så nøye for gjedda gitt,.. den er tilsynelatende sulten året og døynet rundt.

 

Fiskes mest effektivt med pølsebrød eller frukt..  ;D (hihi)

 

Realtivt uenig med deg :) Har du fisket litt gjedde veit du at gjedda har veldig konsentrerte bett-tider. Plutselig er det bett og du kan være heldig å få mange gjedder på kort tid. Når det gjelder årstider er dette ganske viktig for en fluefisker da gjedda gjerne står grunnere om våren og høsten enn det den f.eks. gjør midt på sommeren. Jeg snakker da først og fremst om store gjedder. Under de rette forholdene er det mest effektive etter gjedde uten tvil flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke årstider og vær er så nøye for gjedda gitt,.. den er tilsynelatende sulten året og døynet rundt.

 

Fiskes mest effektivt med pølsebrød eller frukt..  ;D (hihi)

 

Realtivt uenig med deg :) Har du fisket litt gjedde veit du at gjedda har veldig konsentrerte bett-tider. Plutselig er det bett og du kan være heldig å få mange gjedder på kort tid. Når det gjelder årstider er dette ganske viktig for en fluefisker da gjedda gjerne står grunnere om våren og høsten enn det den f.eks. gjør midt på sommeren. Jeg snakker da først og fremst om store gjedder. Under de rette forholdene er det mest effektive etter gjedde uten tvil flue.

 

De såkalte bett-tidene har jeg og sikkert alle andre som har fisket litt gjedde opplevd,.. men det handler vel stort sett om å gidde å fiske selv om det ikke napper. Så kommer det en periode hvor ting går lettere, før det dabber av igjen... Slik opplever jeg det meste av fiske egentlig men... (iallefall ikke ekslusivt for gjedda)

 

Årstider eller ei, så tror jeg det har med vanntempen og hvor det finnes mat. Dette gjelder også generelt ferskvannsfisk opplever jeg da men.. Og vanntempen er gjerne avhengig av hvor i landet man er, hvor stort\dypt vannet er.. etc.

Nå har ikke jeg orket å prøve å fiske så fryktelig mye gjedde med fluestang, for jeg ser ikke helt poenget. Men jeg har generelt aldri opplevd gjedda som noen spesielt vanskelig fisk å lure uansett hva man fisker med..., sammenlignet med andre arter. Toppen på kransekaka ble det når jeg så folk dro opp gjedde med pakket loff og med bær ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...