Gå til innhold

Laksefiske- tilfeldig?


Ruffen

Anbefalte innlegg

Snakket med en kompis i dag og han var litt nedfor. Hvorfor? Jo, han klarer ikke å overliste laksen. Han har prøvd i åresvis. "Nei ,ja,jo jeg gjorde slik og slik men den ville ikke ta" "laksefiske er kun basert på tilfeldigheter" sa han. Jeg for min egen del har aldri hatt problemer med å få laksen til å ta så jeg kunne ikke helt sette meg inn i hans situasjon. Jeg fisker ikke noe særlig laks lengre fordi jeg synes ørretfiske gir meg mye mer men det er min sak.

Hva mener dere? Trenger man "litt innsikt" for å få laksen. Trenger man å kunne lese ei elv for å få laks? Eller er alt sammen bare overlagt til tilfeldighetene? Kansje det hjelper med erfaring? Hva med fluevalg i forhold til situasjonen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Var en kar som fisket hver dag i en uke i strekk, og fikk ingen laks. "BUhuhuhu jeg får ingen laks"  ;D ;D Så kom en gammel kar ned til elva, kastet ut marken, og BANG. Der satt den. Samme gamle mannen kom dagen derpå. BOOM, en til. Han hadde klart å lure 2 laks på relativt få kast. Så spurte han ggammern hvorfor han ikke fikk laks, og spurte deretter om tips, ettersom han hadde sett gammern ta fisk etter fisk..JO, gamlingen visste jo hvor laksen sto. Og kunne med det plassere markklysa si rett i trynet på fisken. Han guidet senere den stakkarslige karen og viste han en plass der laksen ofte står. Og det ble laks på den karen også. Man burde vel kjenne elva.. Da er vel sjansene betraktelig større!

 

Jeg har hørt at fluevalget er oppskrytt. Presentasjon er desto viktigere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min egen del har aldri hatt problemer med å få laksen til å ta så jeg kunne ikke helt sette meg inn i hans situasjon.

 

Bøyer meg i støvet  ;D

 

Han er en smule eplekjekk ;D  8)

han er nok det, har fisket laks med han i 10 år ;D

ellers når det gjelder spørsmålet er jo etter min mening lokalkunskapen viktigst, rett og slett vite hvor fisken står, vet du først det er mye gjort.

er ikke så vanskelig og få nygått fisk til og ta på flom elv i juli, men det er jaggu ikke lett og få den til og ta i august med sildrebekk vannstand og 20 graders varme i elva.

 

har fisket laks i mange år, og er det en ting som er sikkert er det at det ikke bare er og svippe opp og hente fisken, som regel er det jaggu mange timer mellom hver fisk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksefiske kan nok være litt tilfeldig, men med erfaring og kunnskap så kan en bikke tilfeldighetene over på sin side og høyne mulighetene.

 

Fisker en tradisjonelt et kast, tre steg, 30-60 grader nedstrøms, flue og snøre etter forholdene så blir det mer tilfeldig hvem som får fisk en om en fisker på fisk som en vet hvor står og hvert kast legges slik at laksen ser flua med en definert plan på hvordan og hvor flua skal presenteres for laksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laks er kick og moro!

 

Kunnskap er viktig, kjenn elva og stol på flua.

 

Problemet i år er lite laks!

 

De som syntes laks er tilfeldighetsfiske tar nesten feil, ofte er det hard jobbing og god fiskekunnskap samt teknikk som gir fisk.

 

Men det er altid et moment av flaks i laksefiske.

 

Brunørretfiske er lettere, jeg vil svært mye lettere.

 

Jeg fisker nesten hver dag og har gjort det i 17 år, da lærer man å fiske ørret.

 

Laksen derimot satt meg på prøve....Man må bare innse at laksen ikke trenger å ta selv om en fisker riktig! Der var frustrasjonsgrunnlaget, på ørretfiske lykkes du når fisker bra. På laks lykkes du når du fisker bra og er litt heldig.

 

Hemmligheten er å dekke mye vann, men unngå vann som ikke gir fisk. Jeg elsker hugget, jeg syntes det er fantastisk!!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

...........dag og har gjort det i 17 år, da lærer man å fiske ørret.

 

Laksen derimot satt meg på prøve....Man må bare innse at laksen ikke trenger å ta selv om en fisker riktig! Der var frustrasjonsgrunnlaget, på ørretfiske lykkes du når fisker bra. På laks lykkes du når du fisker bra og er litt heldig.

Hemmligheten er å dekke mye vann, men ..........

 

 

Bra skrevet!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker ikke noe særlig laks lengre fordi jeg synes ørretfiske gir meg mye mer men det er min sak.

 

Da jeg har en stor grad av empati kan jeg lett sette meg inn i hvordan det er å ikke få særlig med laks, og at du da ønsker deg til ei elv hvor det er lett å få mye mer selv om det bare er småørret  ;D;). Jeg vil alikevel anbefale litt mer tålmodighet, og lytte til mer erfarne laksefiskere, så skal du se at det hjelper.

 

 

Etter dette utslaget av ren medmenneskelighet, til saken:

 

Det er ikke tilfeldig å få laks. Man må presentere flua korrekt for laksen. Self kan flaks forekomme, men i lengden får dyktige fiskere mer fisk. Forskjellen fra ørretfiske er at man vet at ørret vil ta dersom man velger ei flue som har triggere (ikke mest mulig lik bytte), og presenterer den korrekt. For laks er ikke dette en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min egen del har aldri hatt problemer med å få laksen til å ta så jeg kunne ikke helt sette meg inn i hans situasjon.

 

Bøyer meg i støvet  ;D

Regner med de fleste forsto at det er skrevet med et glimt i øye og som et litt slag under beltestedet til et ganske kjent forumsmedlem ;)

Påstanden hans om at laksefiske er tilfeldig er faktisk noe han sa.

Men det er da ikke så vanskelig å få laks ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sannheten" er omtrent noe som det jeg skrev og som Flyalf repeterte ;)......

 

Det er vanskelig å få laks! Det er det, selv dyktige laksefiskere går lenge uten fisk i perioder. Det er masse som skla klaffe, elva som plutselig koker av huggvillig fisk kan så bli vrien å få et eneste napp i!

 

Jeg vet at jeg fisker bra med flue, jeg vet at jeg fisker omtrent så effektivt som det går ann. Selv om jeg vet dette så er man under laksefisket altid litt usikker og stressa. Det er noe magisk med laksen. Man kan av og til føle at nå tar den! Opplever dette fenomenet av og til, det er nesten uvirkelig behagelig og spennende.

 

Ikke uvanlig at laksefisket knekker folk, mange som ikke takler det og slutter med dette fisket. Ørret er kanon, men litt for logisk. Jeg liker det mysteriske med laksen, den er vakker, sjelden( :'() og sterkere enn ørreten.

 

Den er faktisk sterkere enn ørreten mener jeg. Noen ørreter er enormt sterke, men generelt er laksen litt seigere å trøtte ut.

 

Sjøørreten tar hardt og brutalt, men gir seg. Laksen har lengre utras og setter nervene i helspenn.

 

Det har vel sikkert noe å gjøre med at jeg fisker ørret mye oftere. Laksen fisker jeg bare fra juni til september, men hovedvekten er i august.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du ! Ifølge Steen Larsen fra boken "Laks på flue" står det at den rimeligste forklaringen på hvorfor laksen tar kan være snakk om refleks, en refleksaksjon fra jakta i havet som glimtvis dukker opp.

 

Kanskje er det også derfor at nygått laks, som bare holdt opp med å spise for kort tid tilbake, oftere tar fluer enn de laksene som har stått lenger i elva og har hatt lengre tid uten mat.

 

Laksen tar faktisk aldri mens de er på vei opp, selv om de kan kalles aktive i en slik periode.

Så kast ikke bort tiden  med å fiske etter dem. sitat slutt  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksefiske er tilfeldig når jeg ikke får noe. Men når jeg endelig får en så handler det kun om erfaring og dyktighet  ;D

 

Nygått laks tar ofte godt på store fluer som ligner på det fisken spiser i sjøen. Laks som har stått lengre på elva tar oftere på mindre fluer. Dette ser en tydelig i elver som Orkla og Gaula hvor store tubefluer er mest populære i nedre del av elvene mens mindre fluer er oftest brukt i øvre deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ikke uvanlig at laksefisket knekker folk, mange som ikke takler det og slutter med dette fisket. Ørret er kanon, men litt for logisk. Jeg liker det mysteriske med laksen, den er vakker, sjelden( :'() og sterkere enn ørreten.

 

Den er faktisk sterkere enn ørreten mener jeg. Noen ørreter er enormt sterke, men generelt er laksen litt seigere å trøtte ut.

 

 

 

 

 

Da syns jeg du skal ta deg en tur i Randselva. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en kompis i dag og han var litt nedfor. Hvorfor? Jo, han klarer ikke å overliste laksen. Han har prøvd i åresvis. "Nei ,ja,jo jeg gjorde slik og slik men den ville ikke ta" "laksefiske er kun basert på tilfeldigheter" sa han. Jeg for min egen del har aldri hatt problemer med å få laksen til å ta så jeg kunne ikke helt sette meg inn i hans situasjon. Jeg fisker ikke noe særlig laks lengre fordi jeg synes ørretfiske gir meg mye mer men det er min sak.

Hva mener dere? Trenger man "litt innsikt" for å få laksen. Trenger man å kunne lese ei elv for å få laks? Eller er alt sammen bare overlagt til tilfeldighetene? Kansje det hjelper med erfaring? Hva med fluevalg i forhold til situasjonen?

 

 

 

Mange timer i elva + Flaks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt tenke meg hvor sinnsykt sterke de må være! Men det er vel ganske vanskelig å lykkes der?

 

 

Jepp.og hvis du skulle lykkes med å kroke en,får du nok en opplevelse for livet,selv om du ikke klarer å lande dyret. ;)

Men det blir tatt stor fisk hvert år,så det er mulig,største så langt i år er jo på 9,5 (tube m/bly og slukstang,desverre,men tuber fanger fisk)og det blir kanskje den største i år også,men med mye vann ,som det er nå,er mulighetene større en ellers til å komme i kontakt med de store.

Petter har lovt oss rapporter i tråden"Randselva",så det blir spennende å følge med.

 

 

Ellers kommer det vanligvis fangstmeldinger på løpende bånd,etterhvert som det blir tatt fisk på randselva.com.Her er det også vannstandsrapport. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen forklaring på HVORFOR laksen biter, og det finnes heller ingenting logikk i at den ikke tar på vei opp.

 

Hva legger du i............på vei opp?

 

Jeg har fått laks i januar i mørket under nattfiske i sjøen....

[/quote

 

Hei du  ;D Ikke vet jeg, men tydelighvis så er det enkelte som mener at laksen ikke tar på sin vei oppover i elven.

Presiserer at jeg bare gjenga erfaringen forfatteren av boka  "Laks på flue" hadde skrevet.

 

At du har andre erfaringer respekterer jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bestanden stabil eller er også den stammen på retur?

 

Ifølge den undersøkelsen som pågår akurat nå(fram til 2010)er den stabil og har vært det over tid.

Det det er tvil om er om størrelsen er like bra som i "gamle"dager.De årene som jeg fisket der mest(70-80 tallet)ble det tatt fisk på 12kg nesten hvert eneste år,men da var også devon-fiskerne i flertall og endel av fisken ble desverre rykket.

At det ikke blir tatt så mye stor fisk idag kan jo komme av at det fiskes mer med flue enn før,og devonsesongen er kortet inn til en måned. :)

Tror den største som ble tatt under stamfiske ifjor var på nær 10 kg.mens den største jeg så bilde av(i gamle dager) ;)

var på 16,2.....man får jo håpe at de genene finnes enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...