Gå til innhold

Laksefiske- tilfeldig?


Ruffen

Anbefalte innlegg

Det er ikke så vanskelig å få laks på gode strekk i gode elver, faktisk veldig lett (når det gode forhold..). Laks på flue her på sørlandet får man ikke på hver tur. Det er mye lettere i en Finnmarkselv, laksen er faktisk litt vrien her i sør.

 

 

Hmm hva er årsak og hva er virkning tro? Du er sikker på at det ikke er så utrolig mye flere dyktige fiskere nordpå enn nede på¨Sørlandet  ;D:D;D?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg har fisket både i sør og i nord, og syntes laksen er villigere i nord. Hvor de flinkeste laksefiskerne er det aner jeg ikke. Mitt eneste referansegrunnlag er meg selv og hva jeg har sett og opplevd.

Laksefiske i en liten Finnmarkselv er til tider enkelt og sjelden vil man oppleve like enkelt fiske på sørlandet.

Selv på prima forhold i år var det få turer i sørlandselvene som var av typen bra fiske, men det er jo relativt. Hva er bra? Jeg observerer dessverre mange som hevder sesongen er bra bare fordi de selv har hatt et ok fiske eller at de har hørt at andre har hatt godt fiske.

 

Jeg vil våge å påstå at oppgangen av smålaks har vært latterlig i år og at individuelle fangster ikke kan brukes som indikator på trenden.

Man ser da elven, man kjenner elven og man vet hvordan det egentlig skal være i en lakseelv. Det skal være mer å se, flere vak osv.

 

Noe som jeg har lært denne sesongen er at selv om det er færre fisk så kan man allikevel få endel fisk. Teorien min er enkel!

Ok du har bra oppgang og det hopper godt i elva, la oss si på et transportparti. Du er ivrig og forventer fisk...Og du får en og har et lugg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man behøver ikke å få mange. Man kan få den ene eller et par på dårlige sesonger også. Poenget mitt er vel at fisker du en god standplass så får du gjerne den som er der...........Om det er 100 fisk eller en i kulpen betyr ikke så mye(ikke annet enn at mange ikke vil få fisk og ergo erklære sesongen som ræva, den heldige som fikk den ene vil smilende og beruset av fiskeglede snevre inn sitt syn på situasjonen. Ihvertfall for en liten stund)

De beste huggstedene vil som regel ha fisk! Når elva har mye fisk vil det gjerne også være her du får den ene.. Og selv om det koker av fisk så vil bare noen få være potensiell huggfisk. Totalfangsten viser allikevel at det er færre fisk og enkeltepisodene med godt fiske viskes nesten ut.

Slik har det vært på sørlandet i år for min del. Du fisker på gode huggsteder, steder du kjenner. Det har som regel vært en liten jobb å få fisk. Ofte sier folk de er der osv....men at de ikke hopper av en eller annen grunn. Masse bortforklarende greier for å slioppe å ta innover seg den kjipe sannheten. Nemlig at antallet villaks aldri har vært færre. Jeg syntes det trist.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...