Gå til innhold

Laksefiske- tilfeldig?


Ruffen

Anbefalte innlegg

Enkelte drar opp til hundre laks på en sessong. Da kan det ikke være så sykt vanskelig å få laks? Jeg mener bestemt at det ikke er tilfeldig at noen får så mye laks. Laksefiske er ikke mer avansert en hva du gjør det til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Enkelte elver er bedre enn andre. Det er ikke så enkelt å dra opp 100 laks på en sesong i en sørlandselv. De som har tilgang på gode strekk tar jo selvfølgelig mange. Men å skrive at siden noen klarer 100 på en sesong så kan det ikke være så vanskelig.....Litt enkel slutning. Jeg fisker ofte og antallet fisk jeg lander avnhenger av så mange faktorer at uansett hvor dyktig man er så vil man ofte under laksefiske ikke få noe. Det er vanlig å ikke få laks. Men sykt vanskelig er det ikke, poenget er at selv om man av og til kan plukke de så vil antall kast mellom hver fisk bli maaaaaaaaaange. Uansett hvor lur man er så er og blir laksefiske med flue et fiske som krever tålmodighet.

 

 

 

Det er ikke så vanskelig å få laks på gode strekk i gode elver, faktisk veldig lett (når det gode forhold..). Laks på flue her på sørlandet får man ikke på hver tur. Det er mye lettere i en Finnmarkselv, laksen er faktisk litt vrien her i sør.

 

Fikk 4 sjøørret i Mandalselva nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte drar opp til hundre laks på en sessong. Da kan det ikke være så sykt vanskelig å få laks? Jeg mener bestemt at det ikke er tilfeldig at noen får så mye laks. Laksefiske er ikke mer avansert en hva du gjør det til :)

er nok ikke enig med deg her frode, disse som får opp mot 100 fisk i sesongen, har MANGE fiske timer bak seg.

fisker du nesten hver dag i sesongen som er fra 1 juni til 15 september, og fra 5-10 timer dagen, ja da er det ikke umulig ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker for noen år siden i Mandalselva. Vi bodde på campingplassen og det var ingen som fikk fisk. Bortsett fra en mann som hver eneste dag den uken jeg var der kom opp fra elven med en fin laks.  :P

 

Selv har jeg fått en stor laks i min tid som laksefisker og er ikke tvil om at flaks nok har en stor del av æren for den. Jeg vil konkludere med at for de som vet hva de holder på med, vet hvordan laksen oppfører seg og kan lese elven så har det lite med flaks å gjøre at de får fisk. For oss andre som kaster, beveger oss, rince repeat så har flaks mye av æren for de fiskene vi drar på land.

 

Det er hvertfall min mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte elver er bedre enn andre. Det er ikke så enkelt å dra opp 100 laks på en sesong i en sørlandselv. De som har tilgang på gode strekk tar jo selvfølgelig mange. Men å skrive at siden noen klarer 100 på en sesong så kan det ikke være så vanskelig.....Litt enkel slutning. Jeg fisker ofte og antallet fisk jeg lander avnhenger av så mange faktorer at uansett hvor dyktig man er så vil man ofte under laksefiske ikke få noe. Det er vanlig å ikke få laks. Men sykt vanskelig er det ikke, poenget er at selv om man av og til kan plukke de så vil antall kast mellom hver fisk bli maaaaaaaaaange. Uansett hvor lur man er så er og blir laksefiske med flue et fiske som krever tålmodighet.

 

 

 

Det er ikke så vanskelig å få laks på gode strekk i gode elver, faktisk veldig lett (når det gode forhold..). Laks på flue her på sørlandet får man ikke på hver tur. Det er mye lettere i en Finnmarkselv, laksen er faktisk litt vrien her i sør.

 

Fikk 4 sjøørret i Mandalselva nettopp.

Jeg har nok fisket her i sør like lenge som deg, faktisk lengre :) Jeg vet hvordan laksefiske er her :) Ørretfiske gir meg mye mer!

At det er mye lettere for stå for din regning. Da tenker jeg på fisk som ikke er anadrom og med en anselig størrelse.

Når jeg trenger en laks til røyking så smisker jeg med DOGGNOBBLER han har ikke så store problemer med å få de :)

Det stiller seg litt anderledes med.............  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha  ;D Kjempebra Snorre og du har selvfølgelig helt rett, Du må være svært dyktig for å lure laksen til å ta fluen.

 

Du må faktisk være fluen  ;D

Der datt jeg av, sikkert fordi jeg er i en tilstand der jeg er både hyper og sliten, men hva mente du med det? ;D

 

Den kjente Danske fluekaste instruktøren Henrik Mortensen pleier å si at for å lure laksen til hugg "må du faktisk være fluen",

dvs at du vet nøyaktig hva den vil ha  ;)til enhver tid (ikke lett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mye morro lesning i denne tråden :D

Å få laks kaller jeg kontrollert flaks for man kommer ikke utenom flaks når det gjelder laks.

 

Når det gjelder ørret er det jo også flaks i den forstand at man må treffe på klekkinga, ikke for mye regn eller vind isv. osv. Er man tørrfluefisker har man ett case om ikke forholdene stemmer, samme med laksen.  Fohold bestemmer sjansen, men har man erfaring og har fisket laks i mange ulike elver kan man lese seg sånn nogelunde inn på hvor det kan bite.

Likevel er det jo mye greiere å ha noen kjentfolk eller tips fra folk en stoler på for å finne fram til gode plasser. Sist men ikke minst er det jo et hav av forskjell hvor laksen tar på ulike vannstander.

Jeg mener laksefiskere generelt klumper seg mye sammen og tror at en høl fisker like bra om det er 3 kubikk eller 300 kubikk, heldivis er det ikke sånn.

 

Der man får 100 laks pr sesong er alltid i smålakselver, hvis noen kan navngi en person som har tatt 100 fisk i Gaula på en sesong så skal jeg vedde på at det ikke er mange, kanskje 1 av 100000000000 og det er garantert ikke en fluefisker. Evt. måtte det være en person bosatt i Alta, kautokeino med ekstremt mange døgn i Alta.  Hvis ikke er det kun i Bjerkreim, Mandal og andre smålakselver dete er mulig.

 

 

Har man ikke fått laks sitter den første som regel langt inne, hadde folk spurt om hjelp tror jeg flere hadde sluppet årevis uten fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...