Gå til innhold
  • 0

Fluebinde-nybegynner-ressurser


Eirik Rusten

Spørsmål

Hepp

 

I morgen den dag skal jeg ned på Nordisk og kjøpe fluebindesett for bursdagsgave-pengene jeg fikk i forgårs :)

Jeg skal på kurs hos dem hvis alt klaffer i november, men det er jo lenge til. Er det noen kule videoer/steg-for-steg-greier/råd der ute som kan få meg i gang med noe utrolig enkelt så lenge? Har jo sett litt på de fine bindevideoene som ligger her, men jeg må jo ha inn noe grunnleggende før jeg prøver meg på dem går jeg sterkt ut i fra.

 

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hepp

 

I morgen den dag skal jeg ned på Nordisk og kjøpe fluebindesett for bursdagsgave-pengene jeg fikk i forgårs :)

Jeg skal på kurs hos dem hvis alt klaffer i november, men det er jo lenge til. Er det noen kule videoer/steg-for-steg-greier/råd der ute som kan få meg i gang med noe utrolig enkelt så lenge? Har jo sett litt på de fine bindevideoene som ligger her, men jeg må jo ha inn noe grunnleggende før jeg prøver meg på dem går jeg sterkt ut i fra.

 

Eirik

 

Gratulerer med overstått da  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Gratulerer med overstått da  ;)

 

Hehe, det var egentlig bare den jeg var ute etter  ;D Takk skal du ha

 

Magnus, jeg så på videoen din, og som de andre jeg har sett ser det jo veldig greit ut, men jeg tipper jeg kommer til å knote en del frem til kurs uansett ;) Jeg får ta å spørre på forumet her når jeg lurer på noe til folk blir lei og stenger meg ute ;)

 

Ruffen, har ingen kompiser her som binder flue dessverre

 

Eirik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Heisann og snart velkommen i gjengen. ;) Fluebinding er saker ser du. :) Halve morroa. Men, vet vel ikke helt om jeg ville satset på et fluebindesett. Skal det sies at jeg ikke har sett det settet Nordiske har, men sett en del andre ferdig pakker.

 

Jeg ville heller sett litt på hva slags fluer du pleier å bruke. Fine fluer å begynne med er f.eks. palmermygg, parachute døgnfluer, streaking caddies og rackelhanen. Da har du flere forskjellelige teknikker, gode fluer og noe å starte med. Så ville jeg kjøpt meg en stikke og en trådholder, bindetråd, (holder i massevis med en svart "vanlig", og muligens en noe sterkere til streaking caddies). Resten av materialene til disse fluene finner nok betjeningen på nordisk fort frem til deg. Kan du heller kjøpe nøyaktig de materialene du trenger etterhvert som lysten melder seg, også slipper du å få med en hel haug med ting du aldri kommer til å bruke. :)

 

Bindeinstruksjoner til de nevnte fluer finner du garantert her inne, youtube eller andre steder. Lykke til!!!! :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Heisann og snart velkommen i gjengen. ;) Fluebinding er saker ser du. :) Halve morroa. Men, vet vel ikke helt om jeg ville satset på et fluebindesett. Skal det sies at jeg ikke har sett det settet Nordiske har, men sett en del andre ferdig pakker.

 

Jeg ville heller sett litt på hva slags fluer du pleier å bruke. Fine fluer å begynne med er f.eks. palmermygg, parachute døgnfluer, streaking caddies og rackelhanen. Da har du flere forskjellelige teknikker, gode fluer og noe å starte med. Så ville jeg kjøpt meg en stikke og en trådholder, bindetråd, (holder i massevis med en svart "vanlig", og muligens en noe sterkere til streaking caddies). Resten av materialene til disse fluene finner nok betjeningen på nordisk fort frem til deg. Kan du heller kjøpe nøyaktig de materialene du trenger etterhvert som lysten melder seg, også slipper du å få med en hel haug med ting du aldri kommer til å bruke. :)

 

Bindeinstruksjoner til de nevnte fluer finner du garantert her inne, youtube eller andre steder. Lykke til!!!! :D

 

Nordisk kommer til å plukke ut materialer avhengig av hva jeg sier jeg kommer til å binde, så det er ikke et ferdigplukka sett etter som jeg skjønner. Har stor tro på at jeg kommer til å bruke mesteparten, i alle fall i teorien. Har sett på andre ferdigsett og der ser tilogmed jeg at det er stæsj og glitter som jeg aldri kommer til å bruke :) Kommer jo sikkert til å være en og annen ting jeg ikke kommer til å bruke så mye, men det får heller bare være.

Det eneste som ikke var så kjempekjekt var stikka. Den var ikke så veldig bra, men det kan være greit å begynne med ei mindre bra. Og så heller kjøpe en bedre når jeg ser at jeg faktisk kommer til å fortsette med dette - noe som ikke er 100% før jeg har prøvd litt.

 

Skal nok nistirre på alle bindeinstruksjonene her inne, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Da har jeg kjøpt utstyr og har bundet min første flue. Prøvde å følge videoen til Magnus, men det ble ikke så veldig vellykket. Likevel er jeg  relativt godt fornøyd, det er tross alt første gangen jeg prøver meg. Skal prøve meg på en døgnis neste gang tenker jeg, og gleder meg til kurs på Nordisk :)

 

[attachimg=1]

 

Eirik

mygg1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Da har jeg kjøpt utstyr og har bundet min første flue. Prøvde å følge videoen til Magnus, men det ble ikke så veldig vellykket. Likevel er jeg  relativt godt fornøyd, det er tross alt første gangen jeg prøver meg. Skal prøve meg på en døgnis neste gang tenker jeg, og gleder meg til kurs på Nordisk :)

 

[attachimg=1]

 

Eirik

Ekstremt fin førsteflue! :o

Et lurt tips til tørrfluer med palmerhackle: klipp hackelet under!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Vindknuten

Flott flue

Men ikke enig med Snorre..behold hackelet som det er. Skal ikke klippes under  ;)

 

En ting til..... alle fluer med Palmer hackle er ikke nødvendigvis mygg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Flott flue

Men ikke enig med Snorre..behold hackelet som det er. Skal ikke klippes under  ;)

 

En ting til..... alle fluer med Palmer hackle er ikke nødvendigvis mygg

Ehrm... Sa jeg det ???:rolleyes:

 

Jeg klipper alle mine tørrfluer med palmerhackel, pga. at jeg før slet med kroking når jeg brukte slike fluer. nå gjør jeg ikke det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Og et forsøk på rhodani ;) Har ikke særlig bra makroobjektiv, så fargene kommer ikke særlig frem. Prøvde å følge den til Magnus, men denne synes jeg ble dårligere enn palmermyggen. Bare halvparten av kroppen ble grønn, resten svart, og hackelet (parachute?) ble litt skrått, så jeg vet ikke om denne i det hele tatt flyter ;)

Men nå har jeg bare kastet meg over stikke. Skal ta det litt med ro, og virkelig studere videoer og bilder :D Proposjoner er vel viktig, mtp haletrådlengde, vingelengde osv.

 

Eirik

[attachimg=1]

dognis1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for de fine tilbakemeldingene, dere  ;D

 

Prøvde meg på den siste - aurivillien. Ble egentlig godt fornøyd, spesielt med bildet ;) Jeg knotet som en gal med den dubbingen og det ble jo tjukkere enn noe veldig tjukt. Fikk tatt bort litt og klemt det sammen med ekstra surring av bindetråden.

 

Jeg tror ikke den er spesielt robust, avslutning og knuter og slikt skjønner jeg egentlig ikke helt. Men jeg prøver meg på halvstikk, og bruker lakk.

 

Men nå må jeg lese litt teori om dette i stedet for å bare prøve å kopiere, lære meg å feste, avslutte, dubbe og slikt ;)

 

[attachimg=1]

 

Eirik

dognis2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Terje Refsahl

Meget bra start spør du meg :)..... jeg var ikke i nærheten av dette når jeg bandt min første flue :)

 

Følg Snorre sitt råd og jobb med å gjøre bakkroppen på døgnfluene enda litt slankere, at hacklet er litt overdimensjonert gjør etter mitt syn ingen ting. Tvert imot

bidrar det til å stabilisere flua og gi bedre avtrykk.

Heller et litt for stort hackle enn et som er for lite.

 

Keep up the good work, Mr.Hunk :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fin flue, til å være såpass fersk i gamet!Skjønner at det er vanskelig, men etterhvert ville jeg prøvd meg på å lage kroppene så slanke som mulkig på parachutene, prøve å bruke hackel av litt mindre størrelse, og ta færre haletråder :)

 

Takker. Ja, det var strengt tatt min tredje flue (hadde en palmer nr 2 som jeg træsha :) )

 

Jeg er litt usikker på om jeg skal bare klippe midt i hackelet, om du skjønner hva jeg mener. Det er jo lengst ved "roten" og blir tynnere utover. Skal jeg bare klippe meg til fra midten eller noe? Tenker på å få brukt mest mulig da slik at ikke så mye går til spille (ikke så mye kapp som snekkere kanskje sier). Kan man frisere hackel? Gjøre det kortere dersom man bommet, eller vil det ødelegge flyteevne eller noe hvis man klipper bort tuppene? Ja, det er ikke så mye jeg egentlig har peiling på, så plassering av tråden er jo spot on  8)

 

Kroppen ble tjukk fordi jeg hadde for mye dubbing på og knota mye og fikk ikke av igjen. Jeg får bare øve og øve, og innse at det kommer til å gå en del materiale på fluer som kanskje ikke kommer til å bli fisket med ;)

 

Eirik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...