Gå til innhold

Operasjon CDC - et vinterprosjekt....


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Jeg og Lasse18 har planer om et lite vinterprosjekt hvor vi har tenkt å gå igang med å lage litt cdc dubing og i tillegg prøve oss på å farge litt cdc fjær.

Dette var noe vi begynte å snakke om i sommer.

Første steg for mitt vedkommende er å skaffe en kaffekvern som egner seg til å lage dubbing av cdc fjær.

Jeg har endel cdc fjær liggende som ikke egner seg til stort annet enn å "mose" til dubbing materiale.

Derfor lurte jeg på om noen kunne linke opp til en type kvern som passer til formålet. Sånne kverner vet jeg knapt hvordan ser ut (drikker ikke kaffe :D) så

jeg tar gjerne noen tips til hva som egner seg til dette prosjektet.

 

Senere har vi tenkt å farge litt cdc fjær, men der regner jeg med at en PM til Reidar Aasen er rette strategi :D

 

Men først altså: En kaffekvern som egner seg til formålet.

Hvor kjøper jeg den og hvilken type egner seg til dette prosjektet.

 

Hjelp mottas med stor takk!

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 194
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Terje Refsahl

Hvis jeg har forstått dette riktig. Dere skal kverne lange dubbingfjær, til korte stumper, forså og farge de?

 

Har ikke peiling på hvordan dette foregår, så jeg må bare spørre ;D

 

MB

 

Blant annet ja, men også lage dubbing fra rester av cdc fjær jeg har samla på.

Tanken er å kverne til cdc dubbing samt farge både dubbing og hele cdc fjær etterhvert.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo overkommelige priser også dette :)  tror jammen jeg skal gjøre ett innkjøp av en sånn en selv også...kan jo brukes til annen dubbing også denne om man vil:)

 

Dessuten mangler jeg cdcdubbing også så kan jo prøve og lage noe sjæl :)

 

ett spm? cdcfjær kan man vel fint ordne seg en del mengder av om man skyter noen ender? er det ikke jakt på disse snart?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd dette  ;D

- jeg så meg også om etter kaffekvern i mitt dubbingprosjekt sist vinter. Men jeg endte opp med å benytte meg av en stavmikser (behøvelig stjålet fra min bedre halvdel)....

- fant ut at dette fungerte helt utmerket - lengden på dubbingen bestemmes ut i fra hvor lenge du kjører stavmikseren. Med litt trening så får du forholdsvis god kontroll på dette. MEN om denne typen fungerer på CDC fjær vites ikke, da jeg selv ikke har testet dette.

 

Eks på stavmikser

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=320558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Artig tråd dette   ;D

- jeg så meg også om etter kaffekvern i mitt dubbingprosjekt sist vinter. Men jeg endte opp med å benytte meg av en stavmikser (behøvelig stjålet fra min bedre halvdel)....

- fant ut at dette fungerte helt utmerket - lengden på dubbingen bestemmes ut i fra hvor lenge du kjører stavmikseren. Med litt trening så får du forholdsvis god kontroll på dette. MEN om denne typen fungerer på CDC fjær vites ikke, da jeg selv ikke har testet dette.

 

Eks på stavmikser

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=320558

 

Et godt tips Roy Ole. Det er herved notert :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

hvorfor ikke bare klippe det til? hvor mange fluer er det snakk om her?  :o  ;D ;D

 

Det vil bli langt enklere å mixe dubbingen i en kaffekvern eller liknende.

Planen er å lage en god del cdc og da vil det bli et tidkrevende arbeid å sitte å klippe fjær for fjær.

En mikser gjør jobben mye raskere og samtidig får man blandet cdc`n mye bedre.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Terje: Er dette bare til privat bruk eller har dere tenkt å selge?

 

Kun til privat bruk Raymond...... ehh...eller....... jeg selger jo noen fluer i ny og ne også derfor er det kjekt å ha godt med cdc dubbing :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Andre

 

Det går ikke med Fly_Rite i kaffekvern, tror ikke det går så bra med syntetisk dubbing. Den vil bare, som du sier, brenne seg til klumper. Går veldig fint med naturdubbing, og jeg laget selv alpakkadubbing, ved å klippe opp garn, og kjøre dette i kaffekvern.

 

Går nok sikkert veldig fint med CDC og, dette skal jeg forsøke selv

 

Mvh Rune ( broder'n til Per Erik)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

??? ??? jeg har hørt om mange som bruker flyrite i kaffekverna, det gjør de enten for og blande eller for at dubbingen skal bli lettere og dubbe på tråden.

Det rådes til og putte veldig lite opp i kvernen av gangen.

 

Samme har jeg hørt.

Mener Tore Slettengen har gjort dette flere ganger men at han poengterte at man må bruke lite om gangen.

 

Jaggu fant jeg linken til RV hvor Tore sier noe om dette gitt :D

 

http://www.renaelva.net/forum/index.php?topic=160.0

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

??? ??? jeg har hørt om mange som bruker flyrite i kaffekverna, det gjør de enten for og blande eller for at dubbingen skal bli lettere og dubbe på tråden.

Det rådes til og putte veldig lite opp i kvernen av gangen.

 

Samme har jeg hørt.

Mener Tore Slettengen har gjort dette flere ganger men at han poengterte at man må bruke lite om gangen.

 

Jaggu fant jeg linken til RV hvor Tore sier noe om dette gitt :D

 

http://www.renaelva.net/forum/index.php?topic=160.0

 

Terje!

 

I bindebibelen av LB skriver han litt om kverning av Fly-rite,så det skal gå,mener å huske det skal være med en type kverner m lav rpm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, ja, kaffekverna mi spant det til svarte kuler, og når jeg tenker etter så kunne jeg sikkert brukt dem som svarte kuleøyne  ;D

Uansett, jeg blander all dubbingen min for hånd, og blande dubbing gjør jeg ofte. Funker som rakkern. Og CdC river jeg av stammen og dubber rett på tråden. Men skal man ha litt større kvanta, så er nok en kvern bra.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...