Gå til innhold

Operasjon CDC - et vinterprosjekt....


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

  • Svar 194
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest staffan@epost.no

i dag begynnte tingene for alvor og sette i gang.

 

Etter 763 turer til postkassa kom hentelappen jeg trengte og vips, så var fargene i boks..

røsket alt ut fra skaper og kar fra kjøkkenet og ned i fluebua.

timene gikk og etterhvert fikk jeg prøvd meg på den gule fargen jeg nettopp hadde hatt opp i kjelen.

 

fant frem en pose med cdc fjær og farget i vei.

 

etter en times tid kom resultatet...  ble som med kverna :o  woohoo! nede i kjelen lå det gull ;D

 

Terje begynn heller meg batikk  http://www.namaste.no/namaste.html   kreativ bruk av fargestoff.

 

kjempe fine gule cdc fjær ;)

 

legger ved bilde... NEI fjæra er ikke grønne!!! det er bare meg som er pro fotograf :rolleyes:

 

 

 

 

 

 

Jadda, Lasse :D...... der er vi igang :)

Detta ble bærre lækkert, gjevnt og fint farga akkurat som vi håpa på :D

Nå skal jeg bestille meg litt fargepulver jeg også, hvit cdc har jeg ganske så mye av. Fikk noe hvit cdc av Reidar for en god stund tilbake og de fjæra

skal snart få skifte ham :D

 

Detta blir gøy :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

i dag begynnte tingene for alvor og sette i gang.

 

Etter 763 turer til postkassa kom hentelappen jeg trengte og vips, så var fargene i boks..

røsket alt ut fra skaper og kar fra kjøkkenet og ned i fluebua.

timene gikk og etterhvert fikk jeg prøvd meg på den gule fargen jeg nettopp hadde hatt opp i kjelen.

 

fant frem en pose med cdc fjær og farget i vei.

 

etter en times tid kom resultatet...  ble som med kverna :o  woohoo! nede i kjelen lå det gull ;D

 

Terje begynn heller meg batikk  http://www.namaste.no/namaste.html   kreativ bruk av fargestoff.

 

kjempe fine gule cdc fjær ;)

 

legger ved bilde... NEI fjæra er ikke grønne!!! det er bare meg som er pro fotograf :rolleyes:

 

 

 

 

 

 

Jadda, Lasse :D...... der er vi igang :)

Detta ble bærre lækkert, gjevnt og fint farga akkurat som vi håpa på :D

Nå skal jeg bestille meg litt fargepulver jeg også, hvit cdc har jeg ganske så mye av. Fikk noe hvit cdc av Reidar for en god stund tilbake og de fjæra

skal snart få skifte ham :D

 

Detta blir gøy :D

 

Terje!

 

Hva er det du prøver å si her, Staffan :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje: Forsøk å blande kald-farge tykt og fyll det på ei sprayflaske. Så spruter du det lett mot et brett med CdC- fjær. Og blir den første i verden som har kommet opp med prikk-spraglete CdC   ;D

Ja, jeg skal bare ha litt av overskuddet for å komme med idéen  ;D ;D

 

Tenk deg ginger CdC med mørkbrune prikker...  :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Terje: Forsøk å blande kald-farge tykt og fyll det på ei sprayflaske. Så spruter du det lett mot et brett med CdC- fjær. Og blir den første i verden som har kommet opp med prikk-spraglete CdC   ;D

Ja, jeg skal bare ha litt av overskuddet for å komme med idéen  ;D ;D

 

Tenk deg ginger CdC med mørkbrune prikker...  :)

 

 

 

hmmm..... verdt et forsøk :D :D

Hvem vet, kanskje det lar seg gjøre ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje: Forsøk å blande kald-farge tykt og fyll det på ei sprayflaske. Så spruter du det lett mot et brett med CdC- fjær. Og blir den første i verden som har kommet opp med prikk-spraglete CdC   ;D

Ja, jeg skal bare ha litt av overskuddet for å komme med idéen  ;D ;D

 

Tenk deg ginger CdC med mørkbrune prikker...  :)

 

 

 

Du er nok ikke den første som har hatt den ideen. Er gjort om kanskje ikke helt på samme måten på mange andre typer fjær, men kanskje ikke CDC.

 

Alt dette er substitutter som er farga på hvite fjær: http://www.flytying.dk/substitutes.htm

 

Men er litt vanskelig å få godt resultat av å farge fjær med kaldtfarger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Terje Refsahl

I morra pakker Bjørnar hos Jarle og Bjørnar ned fargene på denne lista og fordeler det mellom meg og Lasse og sender det til Hamar og Stathelle :D

 

VENIARD FARGEPULVER:

Black x1

blue dun x1

grey x1

yellow x3

cinnamon x2

hot orange x1

insect green x1

medium olive x2

green olive x1

golden olive x2

dark olive x2

olive dun x1

brown olive x4

fiery brown x1

ginger x1

dark brown x1

dark green x1

 

Lasse skal ha mesteparten fargepulveret som befinner seg på lista mens jeg skal ha 9 bokser med fargepulver.

Nå skal vi farge cdc her ja......... dette blir et interessant prosjekt å gå igang med :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips når dere farger med Veniard. Bruk veldig lite fargepulver. Dersom dere ikke farger tusenvis av fjær samtidig så begynn med kun en spiss av en teskje og ta heller i litt mer om det blir for lite (det varierer mye med de forskjellige fargene hvor mye en må bruke). Dersom en får ønsket farge raskere enn en halvtime i gryta har en brukt for mye fargepulver og fargen blir da ikke så fast. Når fargingen er ferdig skal vannet være nesten klart igjen. Da får en et resultat som ikke sverter av farge. Bruk sitronsyre eller eddiksyre for å sette fargen etter farginga (kan helles rett i fargebadet etter en halvtime). Salt hjelper på å få fargen til å trekke inn i fjæra (blå boks uten jod) og urea hjelper på å få løst opp fargepulveret skikkelig.

 

En ting til. Vask fjærene i zalo først for å få vekk fettet da er det mye lettere å få farget de. Så får en heller påføre litt cdc olje på fjærene etterpå (det bør en vel uansett på farga fjær).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takker for gode råd folkens.

Oppskriften har jeg fått fra Reidar Aasen og den ligger klar steg for steg, så nå er det bare å vente på fargepulver som kommer i løpet av de neste dagene.

Tipper det blir noe prøvefarging til helga :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Her er resultatet etter min første innfarging av cdc noensinne. Jeg må si at jeg ble meget godt fornøyd med resultatet.

Tok ikke så mye cdc denne gangen for å være på at ting funka men du verden her kan man bruke mye cdc på en halv teskje fargepulver :D

Butikken hadde ikke 35% eddik så jeg måtte bruke 7%. Økte bare mengden eddik i forhold til oppskriften og jaggu funka det som bare f.....

 

Tenke seg til at denne cdc`n var kritt hvit og nå er den Brown Olive :D

Moro detta gett :D

 

Terje!

 

post-0-13949868823202_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk på avfetting av fjæra

 

Skal de ikke flyte?

 

 

noe av det merkeligste jeg vet er når folk sier at cdc fjærene flyter på grunn av fettet anda skiller ut fra fett kjertelen. fjærene blir av fettet før farging!

 

jeg syns heller det er oppbygningen av selve fjæren som gjør at den flyter så bra... se nærbilde av en fjær.... cdc produsentene... de som selger fjærene ambefaler også å sette fjærene inn med cdc olje eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...