Gå til innhold

Operasjon CDC - et vinterprosjekt....


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

  • Svar 194
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Terje Refsahl

Farging av grizzle hackle.

Bilde 1:

Fargen på hacklet til venstre er Golden Olive og hacklet til høyre er Cinnamon.

Bilde2:

Fargen på hacklet til venstre er Yellow og hacklet til høyre er Brown Olive.

Golden Olive og Yellow ble rellativt like i farge, med en noe klarere gulfarge på Yellow varianten men mindre markant enn jeg hadde trodd.

Når det gjeller Cinnamon og Brown Olive så er forskjellene marginalt større en hva som kommer frem på bildet, da Cinnamon fremstår noe mer mørk rødlig enn

Brown Olive....... men de er ikke langt i fra hverandre i farge.

Terje!

[attachimg=1]

[attachimg=2]

post-4723-13949884116149_thumb.jpg

post-4723-13949884116872_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Så ut som flotte farger, dette.

Er det forklart her i tråden hvordan du går frem for å farge (lang tråd, spør før jeg leter ;) )?

Eirik

Takker Eirik :)

Jeg tror jeg har forklart det men kan ta det en gang til :D

Koker opp vann i en kjele, har i litt (og da mener jeg bare litt) fargepulver i vannet.

Tar kjelen vekk fra kokeplata og legger i fjær.

Lar det ligge litt mens jeg rører litt av og til. Man kan sette kjelen tilbake på varm kokeplate innimellom, men vannet bør ikke koke med fjæra i.

Etter en 5 minutters tid har jeg i en tre/fire spiseskjeer eddik (7% tror jeg det er) men man kan også ta dette litt på slump etterhvert :D. Rører så litt i vannet mens jeg lar fjæra bli i fargebadet stund til.

Her er det opp til deg hvor lenge du ønsker å la fjæra ligge i fargebadet. Det kan være greit å sjekke av og til for å se om du har fått ønsket farge.

Dess lenger du lar det ligge dess mer farge tar fjæra til seg, så følg med i prosessen.

Når jeg har fått den fargen jeg ønsker, tømmer jeg vannet i et dørslag og skyller i kaldt vann.

Deretter tørker jeg fjæra med en hårføner inne i to dørslag. Da blir fjæra fluffy og fin og er klar til å brukes :D

Det er noen som vil foretrekke å vaske fjæra først i zalovann før man begynner å farge, men det gidder jeg ikke da jeg har sett at

fargen holder perfekt uten å forbehandle fjæra.

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Terje Refsahl

Dubbingproduksjon pågår :)

- Først var det å farge noen cdc fjær i henholdsvis Brown Olive og Golden Olive.

- Så var det å rive cdc fibre av fjærstammen

- Deretter fant jeg frem litt av Staffans Polyamiddubbing

- Så kom kaffekverna frem......

- ...... og vips så har man en fantastisk god dubbing til thorax på døgnfluer, klekkere og til kropp i vårfluer.

Denne cdc dubbingen har litt glitter i seg fra polyamiddubbingen som gjør at den gir en fin illusjon om små luftbobler :)

Terje!

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

post-4723-13949884709325_thumb.jpg

post-4723-13949884710046_thumb.jpg

post-4723-13949884710774_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Terje Refsahl

Farga noe cdc med fargen Cinnamon og blandet den med ice dubbing, antrondubbing og litt polyamid.

Den ble helt sykt god å dubbe på tråden, samt at den gir en liten glitter effekt som bidrar til å imitere luftbobler.

Denne funker ypperlig til thorax i døgnfluer, klekkere og ikke minst som vårfluekropp.

Terje!

[attachimg=1]

post-4723-13949885415046_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det så fantastisk bra ut...

Takk for det :D

Dette har blitt min favoritt dubbing, kombinasjonen cdc, polyamid (icedubb, antrondubbing) funker jævlig bra og

er en drøm å dubbe samt at det flyter godt og det betyr litt for meg ;D ;D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hvit cdc ble til gul cdc som blanda med hvit cdc/polyamid/antron ble til cream farga cdc dubbing for danica :D

Terje!

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

post-4723-13949885430721_thumb.jpg

post-4723-1394988543145_thumb.jpg

post-4723-13949885463597_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Kokte opp en kjele med litt mixa farger.

Golden Olive, Brown Olive og en dasj cinnamon.

Resultatet ble en light olive variant......

Terje!

[attachimg=1]

post-4723-13949885465881_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

farget to nakker i dag, en brun oliven til høyre og en ginger til venstre. Ble ikke fornøyd med ginger nakken. Da jeg syns den ble for rød

Enig, Lasse - hvis du ville ha den ginger ,så ble den for rød.

En greie med farging er, Lasse:

Bruker du pulver med en hel del rødt i, så "biter" rødfargen seg fortere på enn de andre fargene i spekteret, så enten må du "avfarge" den kraftige rødtonen i blandingen med å farge noe annet først slik at en del av rødpigmentene blir brukt opp - før du kjører det du egentlig vil farge - eller så må du la hele blandingen ligge til de andre fargene har utlignet rødfargen (og da blir det ofte for mørkt). Så i praksis må du gjerne blande i komplementærfarger til rødt i tillegg til basisfargen din som var ginger.

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...