Gå til innhold

russera kommer


iverjon

Anbefalte innlegg

Ifjor ble det tatt opp 388 tonn laks og SØ som er registrert. Gud vet hva de svarte tallene er..

 

Det er merkelig det med at bestanden synker!! :rolleyes:

 

Den største trusselen er mennesker. Dette er så innihelvete provoserende. Om man vil skryte av laksen får man ta et jevla bilde. Skal du ha røkelaks får du faen meg kjøpe det, slik som situasjonen er uttartet pr dags dato. Punktum finale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifjor ble det tatt opp 388 tonn laks og SØ som er registrert. Gud vet hva de svarte tallene er..

 

Det er merkelig det med at bestanden synker!! :rolleyes:

 

Den største trusselen er mennesker. Dette er så innihelvete provoserende. Om man vil skryte av laksen får man ta et jevla bilde. Skal du ha røkelaks får du faen meg kjøpe det, slik som situasjonen er uttartet pr dags dato. Punktum finale!

Det diskuteres vel det og........ Nemlig at røykelaks fra butikken er den største faren for livet i havet. Pga fiske etter forfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne røykelaksen, er det en russisk laksestamme, og hvor stor kan en røykelaks bli ?  ;D

Neida, å drive å kjøpe mer røykelaks enn nødvendig er bare å støtte den næringen som har forårsaket villaksens endelikt, så det gir ingen god følelse det heller.

Men det er utvilsomt mange laksefiskere som omgående bør innse at tiden for å fylle fryseren med villaks definitivt er over.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Tana diskuteres det heftig i hva som bør gjøres for og redde laksen våres..

 

En av di beste forslagene jeg hørte som sku opp i sametinget i neste uke er:

 

Elva åpner for folk som er Norske stadsborgere 1 juni.

Garnfiske varer til 20juni. Dette gjelder drivgarn, stengsel, stågarn etc...

1.Juli åpner elva for utlendinger.

ALL fiske avsluttes 31juli.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Her i Tana diskuteres det heftig i hva som bør gjøres for og redde laksen våres..

 

En av di beste forslagene jeg hørte som sku opp i sametinget i neste uke er:

 

Elva åpner for folk som er Norske stadsborgere 1 juni.

Garnfiske varer til 20juni. Dette gjelder drivgarn, stengsel, stågarn etc...

1.Juli åpner elva for utlendinger.

ALL fiske avsluttes 31juli.

 

 

 

så kommer de til å merke det på turismen, men det får man kompensasjon for......men det er klart at det må gjøres noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Tana diskuteres det heftig i hva som bør gjøres for og redde laksen våres..

 

En av di beste forslagene jeg hørte som sku opp i sametinget i neste uke er:

 

Elva åpner for folk som er Norske stadsborgere 1 juni.

Garnfiske varer til 20juni. Dette gjelder drivgarn, stengsel, stågarn etc...

1.Juli åpner elva for utlendinger.

ALL fiske avsluttes 31juli.

 

 

 

så kommer de til å merke det på turismen, men det får man kompensasjon for......men det er klart at det må gjøres noe!

 

Helt klart at man blir og merke det på turismen. Men noe må gjøres som du sier.

Noen har fåreslått antall døgnkort som skal selges pr døgn til folk som bor utenfor Tana. I Tana vassdraget finnes det jo ikke kortbegrensing med unntak av storfossen.

Så skal bli artig og se hva myndighetan gjør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg tror t det som skal til er så harde fangstbegrensninger at det bare blir sportsfiskere igjen, men reglene må bli så radikale at det går utover lokales sedvanerett......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på tradisjoner og slik og hvor mange som driver med garn fiske i selve elva så trur jeg ikke garnfiske stenges helt. Det er mange til så er garnfiske helt borte i elva. OBS, kunn Norsk side. Finnlendera kan ikke vi bestemme over...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og tenker litt på hvor mange laks jeg har drept/myrdet i Tanavassdraget. Det er ikke mange!! Blir som regel en liten i løpet av ei uke som vi tar til middag. Tror effekten av å stenge ute tilreisende ikke er så stor. Hvordan i hekkfjell skulle jeg kunne få med meg mengder av fisk hjem til Kr,sand hvis jeg skulle ønske det ???. Forvaltningen av jakt og fiske kommer ALDRI til å kunne fungere så lenge "søringa har skylda" mentaliteten for styre!!!!!!!!!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og tenker litt på hvor mange laks jeg har drept/myrdet i Tanavassdraget. Det er ikke mange!! Blir som regel en liten i løpet av ei uke som vi tar til middag. Tror effekten av å stenge ute tilreisende ikke er så stor. Hvordan i hekkfjell skulle jeg kunne få med meg mengder av fisk hjem til Kr,sand hvis jeg skulle ønske det ???. Forvaltningen av jakt og fiske kommer ALDRI til å kunne fungere så lenge "søringa har skylda" mentaliteten for styre!!!!!!!!!!!

 

 

Du har ikke skjønt hva vi mener.

Man kan ikke sette alle under en og samme kam...

Hadde alle hvert like klok som deg ruffen, hadde ikke denne diskusjonen sett dagens lys.

Men det finnes aaaaaltfor mange personer som dreper mere laks i Tana enn nødvendig. Det er både lokale Tana væringer, folk som bor ellers i nord-norge, folk som bor  rundt omkring i norges land eller di svartens tyskeran, danskene osv..

Mener ikke man skal si skylda ligger på BARE turistan eller BARE garnfiske. Det er den totale pakken som er for stor. Dette må begrenses, ellers har hverken lokale eller turister til og se frem mot noe som helst.

Det er tanta & onkeln min som driver Storfossen Camping, så vet hvor mye laks som drepes av IKKE lokale i det området.

Det er noe som heter at man skal høste av OVERSKUDDET. Pr dags dato er det ikke noe overskudd, så derfor må det skrumpes inn i alle ender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, for og redde tana laksen, tror jeg noe av de første de må gjøre er og få opp hvert et stengsels garn i den elva.

er jo som og vinne i lotto for en laks og nå stort lenger en munningen.

tror desverre ikke det vil hjelpe det heller, er jo bare se på elvene i år, er jo ikke mye og skryte av.

de fleste elvene her på sørlandet produsere jo meget bra, og yngeltettheten er meget stor, men hjelper ikke stort når den stryker med en eller annen plass ute i havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun gytelaksens egen fortjeneste at Sørlandselvene produserer godt, eller er det kunstig åndedrett som bedrives?

 

Ikke vet jeg, men etter å ha snakket med lokale gubber som har fisket MYE i Mandalselva de siste tiårene, så kan de fortelle at det nesten ikke er yngel å se i sone 3.

 

Hvorfor? Gamlingene mener at hovedgrunnen er at utsettingen av yngel/smolt fra Klekkeriet på Laudal er kraftig redusert/flyttet opp i sone 4. Hvis det er noe i denne teorien, så sier vel det sitt om hvor godt laksen i 10 tonns elva i Mandal klarer å reprodusere på egen hånd.

 

Og i den elva er vel tettheten av (danske og tyske) kroker omtrent like stor som de mer firkantede krokene i Tana... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, for og redde tana laksen, tror jeg noe av de første de må gjøre er og få opp hvert et stengsels garn i den elva.

er jo som og vinne i lotto for en laks og nå stort lenger en munningen.

tror desverre ikke det vil hjelpe det heller, er jo bare se på elvene i år, er jo ikke mye og skryte av.

de fleste elvene her på sørlandet produsere jo meget bra, og yngeltettheten er meget stor, men hjelper ikke stort når den stryker med en eller annen plass ute i havet.

 

Siden du vet så mye, hvor mange stengsel er det fra munningen og til storfossen?

Det er vel ca 5mil med vannføring, 4 av disse milene er hel NORSK. Siste milen før storfossen så er det finskside og norsk side..

 

Det du forteller her er at garnfisket skal ha skylda for dårlige lakse år nå? Det er jo helt hull i hodet. Det finnes 13 stengsler fra munningen til storfossen(Norske folk). Disse 13 stengslene fisker fra mandag kl18.00 til torsdag kl18.00 fra ca 15 juni til ca 10juli.

Vet det er mange som sier at di som driver med stengsel fiske stenger hele ålen og alt det der. Men fakta er at man kunn har lov og stenge 1/8 del av ålen med ett stengsel. Så disse 13 stengslene kan ikke ha skylda for dårlige tider i tana elva alene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ikke vært tålig bra de siste årene utenom i år? Jeg tror de største trusslene ligger i havet. De som herjer der har dessverre så mye penger og innflytelse at de kommer nok ikke til å få noe videre innskjerpninger.

 

Jeg vil faktisk si at både 08 sesongen & årets sesong har vært bra.

Har fått 27 laks på land i år, av disse har jeg drept 14stk. Laksene som er tadt livet av ble enten spist opp på turen eller er nå spist i ettertid.

Sjø-laksefiske er en stor trussel sammen med kobba.

Men heldigvis er sjø-fiske her borte som ellers garnfiske i elva, blir bare mindre og mindre.

Kobba er stor trussel i elva og i munningen da den i utgangspunktet er fredet. Lokale folk hadde en meget grov telling i sommer av kobbe, og di telte ca260 dyr som var på land akkurat da.

 

Men om myndighetan har tenkt og redde vassdraget våres, så må antall fiskedøgn og fiske kort begrenses. Dette gjelder både stang og garfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neida tobbe, tror ikke bare at det er stengselene som tømmer elvene, men ser heller ikke noe posetivt med de heller.

det tas vel rikelig med fisk i sjøen også der oppe tar jeg ikke helt feil.

 

 

Laks blir det tadt overalt hvor du er her.

Er enig at det ikke er noe positivt med garnfiske i elva her.

Men når det er sagt så er det så få som driver med garnfiske nu om dagan her at det må vi nesten la "gamlingan" holde på med.

Gjennomsnitts aldern på garnfiskere er over 60år her nå. Har selv en far som nærmer seg 60år, og han har ikke helse til og holde på med det der mer. Det er tidkrevende og ikke minst fysisk krevende jobb og fiske med stengsel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ikke vært tålig bra de siste årene utenom i år? Jeg tror de største trusslene ligger i havet. De som herjer der har dessverre så mye penger og innflytelse at de kommer nok ikke til å få noe videre innskjerpninger.

 

Jeg vil faktisk si at både 08 sesongen & årets sesong har vært bra.

Har fått 27 laks på land i år, av disse har jeg drept 14stk. Laksene som er tadt livet av ble enten spist opp på turen eller er nå spist i ettertid.

Sjø-laksefiske er en stor trussel sammen med kobba.

Men heldigvis er sjø-fiske her borte som ellers garnfiske i elva, blir bare mindre og mindre.

Kobba er stor trussel i elva og i munningen da den i utgangspunktet er fredet. Lokale folk hadde en meget grov telling i sommer av kobbe, og di telte ca260 dyr som var på land akkurat da.

 

Men om myndighetan har tenkt og redde vassdraget våres, så må antall fiskedøgn og fiske kort begrenses. Dette gjelder både stang og garfiske.

Ja det må nok til :P Da er det viktig at det gjelder for alle så alvoret av tiltaket ikke undergraves!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja håper at det kommer en viktig forandring.

Det fiske start og fiske slutt..

 

Start: 1 juni

Slutt: 1 aug

 

Da vil gyte laksen får være i fred og flere yngler lever videre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...