Gå til innhold

Regal bindestikker


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Jeg vurderer å kjøpe meg en ny bindestikke og sikler veldig på en klassiker innen bindestikker. Jeg snakker da om

Regal stikker.

Grunnen til at jeg kunne tenke meg en Regal er at den ikke har en masse nedstikkende "jern" i alle bauer og kanter og dermed

er det lettere for fingra å komme til......... kun en teori :D

 

Jeg kunne tenke meg å høre litt med de som måtte ha en Regal eller har erfaring med Regal, om erfaringer med de gode

gamle Regalstikkene.

 

Jeg ønsker ikke forslag om andre stikker i denne tråden, kun opplysninger om Regal stikkene.

Håper noen kan gi meg tilbakemeldinger på Regal bindestikker. Plusser og minuser.

 

Avhengig av pris, så står det mellom disse to stikkene. Den nederste er så vidt jeg vet vesentlig dyrere enn den øverste:

 

89248_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/35674/89248.jpg

 

89249_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/35674/89249.jpg

 

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

jeg har hatt Regal men nå har jeg en Tjekkisk som Eikre  forhandler som er like god og til en helt annen pris......den finnes i forskjellige varianter

 

Ja, men jeg vil vite hvordan Regal stikka er og da snakker jeg om orginalen og ikke den Tjekkiske :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

jeg synes ikke stålet var godt nok, det sprakk opp, men dette var på 80 tallet og mye kan ha skjedd....sånn som med skoda

 

Det er notert, da må jeg sjekke litt rundt stålet i kjeften.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har den øverste stikka og er knallfornøyd med den,det eneste er at på de minste fluene er fjæra litt i veien for den stikker opp.

vurderer derfor en midge kjeft for de minste fluene(18 og ned)der fjæra bygger mindre i tillegg til en slankere og spissere kjeft

ellers en enkel og behagelig stikke å bruke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

har den øverste stikka og er knallfornøyd med den,det eneste er at på de minste fluene er fjæra litt i veien for den stikker opp.

vurderer derfor en midge kjeft for de minste fluene(18 og ned)der fjæra bygger mindre i tillegg til en slankere og spissere kjeft

ellers en enkel og behagelig stikke å bruke

 

Takker så mye, jon.

Jeg satt også å tenkte på den fjæra.

Men jeg ser at man kan skaffe ulike kjefter til Regal stikka så da vil kanskje det hjelpe?

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

tror det ellers går det greit å vinkle kjeften oppover,men jeg foretrekker å hvile håndleddet på venstre hånd på stikka.

ser derfor helst at den er vannrett.

 

Ser ut som man kan vinkle den i noen grader ja, det gir iallefall muligheter :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har uten nærmere bekjentskap enn en billig "Regalkopi" veldig sans for dissa stikkene!

Hadde uansett hvilken modell overveid midge-kjeften som Jon er inne på, siden du binder relativt små tørrfluer Terje, og med hensyn til Staffans bekymring ville jeg skjøl ha valgt J&B som sted for handel.....Bjørnar er et unikum til å følge opp reelle kunder av butikken....hvis det nå skulle skje noe ikke skjølforskyldt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha midgekjeft Terje så må du ta medallion og ikke revolution (nederst). Revolution kommer ikke med midgekjeft og nei, det kan ikke byttes.

Slitestyrken er ikke noe tema på disse, de varer og varer. Og det er faktisk garanti på den. Til småfluer som du binder Terje så tror jeg stainless kjeften er best. Den har tynnest spiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Den fjæra kan fjernes, det er bare å ta den av.

Det har jeg gjort på min og heller festet en springfjær rundt stammen.

Jeg er veldig fornøyd med stikka, men har ikke så mye erfaring med andre stikker.

 

 

Takker LSKOG for meget god info :)

 

Tore:

Blir det denne stikka så er Bjørnar selvskreven som forhandler :D..... takker for gode råd, Tore :)

 

Rune:

Har nok allerede bestemt meg for medaljon stikka ja, og jeg skal ha "stainless" kjeften i bakhodet når jeg bestemmer meg. Blir enten den eller "midge" kjeften

som Jon og Tore foreslår.

 

Uansett så kunne jeg tenke meg en tynn kjeft, da jeg stort sett aldri binder på større kroker enn 11 (en sjelden gang setter jeg en 8 krok tmc 200R) i stikka

og da funker vel fortsatt midge/stainless tenker jeg :D

Binder vel stort sett i området 11 - 16 (en sjelden gang 18, og stort sett aldri noe mindre enn det).

 

Godt å høre at Regal er solide saker, så det peker i retning av en Regal Medalion nå :D

 

Takker for alle gode tips, alleihopa ;D

 

Terje!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje  :)

 

Hadde en Regal stikke tidligere, men gammel modell til å skru fast i bordplaten, ikke pidestall som avbildet. Dette var ei god stikke, men savnet veldig mulighet til å vri hodet. Videre så ble kjeften slitt etter mange fluer og den ble byttet ut til slutt.

Kjøpte ei Petitjean stikke istedet. Den er dyr, men satset på ei stikke jeg kan eldes med. jeg er veldig fornøyd med den. Fremdeles ikke antydning til slitasje. Det beste med den er kanskje smidigheten. Den kan vri og "vrenges" i alle stillinger som blant annet er et must når en bla binder spennt spinners.

 

bjørni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei Terje  :)

 

Hadde en Regal stikke tidligere, men gammel modell til å skru fast i bordplaten, ikke pidestall som avbildet. Dette var ei god stikke, men savnet veldig mulighet til å vri hodet. Videre så ble kjeften slitt etter mange fluer og den ble byttet ut til slutt.

Kjøpte ei Petitjean stikke istedet. Den er dyr, men satset på ei stikke jeg kan eldes med. jeg er veldig fornøyd med den. Fremdeles ikke antydning til slitasje. Det beste med den er kanskje smidigheten. Den kan vri og "vrenges" i alle stillinger som blant annet er et must når en bla binder spennt spinners.

 

bjørni

 

Så vidt jeg kan forstå har medalion serien 360 grader rotasjons funksjon så da er den vridbar sånn jeg vil den skal være :D

Etter hva jeg har hørt så er de nye modellene utstyrt med svært solide kjefter, så jeg tror dett har endret seg bjorni :)..... iallefall håper jeg det ;D

 

Takker for godt innspill, jeg kommer til å være nøye med å forhøre meg om holdbarheten før jeg kjøper ny stikke.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med standardkjeften er at den har et spor til litt større krokstørrelser(det er kanskje ikke noe tema), jeg binder sjelden under #18, men har bundet litt #20 uten at det har bydd på problemer (hvertfall ikke fra stikka sin side).

Jeg er hvertfall blitt veldig glad i den enkelheten med stikka, veldig funksjonell uten masse dilldall.

Når du først har festa kroken så sittern dønn, du bøyer kroken før den glipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld Terje.

 

Jeg har Medallion stikka med rustfri-kjeft og den foten som er på det nederste bildet, den er fin til kulehoder og annet småtteri. Har bare hatt den i 2 år, men hittil ingen ting å klage på. Enkel og grei uten fiksfakserier. Alle krokstr sitter knallhardt, minste jeg har prøvd er str 20. Den omtalte fjæra er litt i veien(spesielt ved parachute hackle),men den kan som sagt tas av. Full rotasjoen er det også på kjeften, men selv om jeg ikke bruker den så mye savner jeg litt den hendelen som er bakerst på Revolutionstikka) , slik at hånda ikke er i veien når man skal rotere kjeften 360 grader,hvis du skjønner.

Ellers har jeg ingenting å utsette på den, ikke så værst pris heller (2800kr hos Agdars), og regner med å ha den i mange,mange år enda.

 

Mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takker så mye LSKOG og Lars :)

Nyttig informasjon. Begynner nå å danne meg et bilde av Regal Medalion og sånn det ser ut nå så er dette et meget godt kjøp :D

Blir nok en slik en :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har regalen i skjevhendt variant. Helt strålende. Jeg burde ha gått for midgekjeften siden jeg sjeldent binder større enn krok 12. Som andre har nevnt er det bare å røkke av fjæra, tror aldri jeg har hatt den på. Det er også mulig å fjerne den lille tappen som står igjen (permanent med vinkesliper eller tilsvarende).

 

Eneste ulempe er at det knapt er mulig å slite den ut....

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Terje.

Regalen (originalen) går for å være the fastest vice in the West, som sier noe om hvor enkel, god og rask den er å bruke  :)

Ved siden av Renzetti Presentation. og Law stikker, så er Regal blant de tre som jeg tror blir brukt mest av profesjonelle og halvprofesjonelle fluebindere. Og midge- kjeften er å foretrekke for en ørretflue- binder.

 

Man kan snu kjeften 360, men ikke på den måten som på de to andre stikkene som nevnes her hvor kroken er i level hele tiden. Altså til "rotary binding". Men det betyr ingen ting, for ingen jeg kjenner (inkludert meg selv) binder slik, men bruker utelukkende 360 graders funksjonen til å beskue flua fra alle kanter lettvint. Og slik sett fungerer alle disse tre stikkene likt i praksis.

 

Alt i alt, så sier folk at dette er en no-bullshit-arbeidshest av ei stikke, som holder kroken bra og gir godt arbeidsrom bak små fluer.

Hvis jeg skulle ha byttet ut Renzetti 4000'n min, så hadde det antagelig blitt til en Regal eller en Law  :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...