Gå til innhold

Harr i Glomma, HVOR????!!


Magnus Bakken

Anbefalte innlegg

Er stort sett bra hele veien fra Elverum og oppover. Skal man lenger syd, er bingsfossen også et greit alternativ men ikke så bra som oppover. Et godt tips er å fiske litt ovenfor Rena.

Harrkonkurransen er så vidt jeg vet ved koppangsøyene. Skjønner ikke poenget med en slik konkurranse men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri veid fisken jeg har fått i Glomma, men jeg har hørt om, og sett harr på over 50 cm. og opptil 1,5 kilo. Sjøl har jeg tatt de på 48 cm flere ganger, men disse har fått friheten tilbake, jeg vil ikke ha så stor ferskvannsfisk, enda jeg er "matauker". Men det bør ha vært et par frostnetter først på høsten for å få den store. Ellers er vel vanlig størrelse fra yngel opp til 40 cm. Og vannstand har også en god del å si. Dette er i hvert fall mine inntrykk fra Glomma i Rendalen og nedenfor Høyegga i Alvdal siden 1988. Det å bli kjent med hvor fisken står, er også en fordel.

 

Skitt fiske.

 

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri veid fisken jeg har fått i Glomma, men jeg har hørt om, og sett harr på over 50 cm. og opptil 1,5 kilo. Sjøl har jeg tatt de på 48 cm flere ganger, men disse har fått friheten tilbake, jeg vil ikke ha så stor ferskvannsfisk, enda jeg er "matauker". Men det bør ha vært et par frostnetter først på høsten for å få den store. Ellers er vel vanlig størrelse fra yngel opp til 40 cm. Og vannstand har også en god del å si. Dette er i hvert fall mine inntrykk fra Glomma i Rendalen og nedenfor Høyegga i Alvdal siden 1988. Det å bli kjent med hvor fisken står, er også en fordel.

 

Skitt fiske.

 

Magne Fjellstad.

 

Mye som spiller inn ja, det er nok noe i det :)

 

sent på høsten jeg tar de største harrene i g.lågen også...stor svartharr er da veldig vanlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ett spm for de som kjenner glomma....

 

Sånn ca snittstørrelsen på harren?

 

er det 20 småharr per kilos eller er halvkiloen og opp mot kiloen dagligdags når forholdene ligger til rette ??

 

 

Slik jeg kjenner Glomma rundt Rena så er ikke halvkiloen til kiloen dagligdags.

Sommer med varme og lav vannstand gir et dårlig fiske. Bedre på høsten og tidlig vår når det er kaldere vann og gangharren er på vandring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ett spm for de som kjenner glomma....

 

Sånn ca snittstørrelsen på harren?

 

er det 20 småharr per kilos eller er halvkiloen og opp mot kiloen dagligdags når forholdene ligger til rette ??

 

 

Slik jeg kjenner Glomma rundt Rena så er ikke halvkiloen til kiloen dagligdags.

Sommer med varme og lav vannstand gir et dårlig fiske. Bedre på høsten og tidlig vår når det er kaldere vann og gangharren er på vandring.

 

 

Takk for svar...forholdene og klekking har vel mye og si ja som alle andre steder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...