Gå til innhold

kurs i kurvekast?


Sven Kalmar

Anbefalte innlegg

Hei Sven/JanM

Hva med å komme til Bergen....lære oss kurvkast, altså ikke demo av egne ferdigheter (da blir vi bare "satt ut" ;D)

Vi åpner for innendørs kastetrening 12 desember, vi er nok en del mennesker der.

Skal jeg lufte interressen for å "hente" deg over fjellet til en av samlingene utover.

Skal vi si ca 10 deltakere, finner en fornuftig pris sammen :)

Du kommer deg over fjellet samme dag, hjem igjen på flyet seinere på kvelden.

booker en billig billett, så er det mer for oppmøtet.

du bruker èn dag av ditt liv til å spre mye glede for flere liv i mange år fremover :D

Gi en lyd hvis interressant for èn av dere.

Påregn en god porsjon tålmodighet :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hei,

det blir dessverre litt tett for meg akkurat rundt de datoene der.

Mvh. Jan.

Ok Jan. men kanskje om Sven ikke kan, tar vi opp tråden igjen mot nærmere tid i jan og febr..

Stig :)

Det må dere gjerne gjøre.

Men jeg synes nå det da, at hvis jeg først skal over, så må vi klinke til med noe annet nyttig også. Kurvekastene er jo unnagjort på et øyeblikk  ;)

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

det blir dessverre litt tett for meg akkurat rundt de datoene der.

Mvh. Jan.

Ok Jan. men kanskje om Sven ikke kan, tar vi opp tråden igjen mot nærmere tid i jan og febr..

Stig :)

Det må dere gjerne gjøre.

Men jeg synes nå det da, at hvis jeg først skal over, så må vi klinke til med noe annet nyttig også. Kurvekastene er jo unnagjort på et øyeblikk  ;)

Mvh. Jan.

Nå snakker vi :D

Gledelig å høre...jeg advarer deg; vi er omtrent like tunglærde som byens fotballgutter ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting jeg har lært meg, som underviser i over 20 år, og det er å aldri undervurdere noen.

For meg fremstår kurvekastene som "like lite vanskelige" som alt annet i fluekasting, enten de er vertikale eller horisontale. Jeg ser det også, at mange tar dette relativt greit, selv svært ferske kastere. Personlig gjør jeg ikke ting vanskeligere enn det de er. Akkurat det samme er det viktig å signalisere ut. Signaliserer en at noe er vanskelig, om det er overfor eleven, eller overfor seg selv, så blir det vanskelig.

Når det er sagt; alt krever trening. Formålet med en dag der borte, må være å tilføre dem det de trenger til egentrening, ikke å gjøre dem til verdensmestere i kurvekast. Så... å bruke 1 hel dag på kurvekast alene er rett og slett sløsing med tid. Her er det rom for å tilføre mye mer enn det, slik at de sitter igjen med en bredere plattform når dagen er ferdig.

Gutter, der borte, jeg foreslår ÅPEN AGENDA jeg. Dere tar opp akkurat det dere har lyst til å ta opp i løpet av dagen. Jeg vil deretter styre tidsforbruk teori/praksis slik jeg ser det formålstjenlig der og da.

Dette er nå min måte å gjøre det på, og jeg har talt utfra det.

Edit; ja, jeg oppdaget jo nå at det var du, Sven, som startet tråden, og tilbudte kurs i utgangspunktet. Ergo skal jeg være ydmyk nok til å stille meg bakerst i køen. Ta det du, på din måte  ;)

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vertikalt kurvekast ??? Skjønner ikke helt? (ikke nå heller)

Vi mener et kurvekast med stanga opprett, kontra et kurvekast med stanga sideveis.

Utfordringen i førstnevnte er at vi må forholde oss til begge plan, både det vertikale og det horisontale, mens vi i sistnevnte hele tiden jobber i det horisontale som følge av at vi er i et sidekast.

I bunn og grunn handler et kurvekast om 1 ting; det er å få satt en bølge i lina, en bølge som forplanter seg utover, og avslutningsvis brekker av større eller mindre deler av fronten til den ene eller andre retning.

Dette kan gjøres på flere måter. Jeg bruker endel varianter. Du har den som er skapt for BÅDE å kaste rundt hindringer samt presentere flua før lina, eller du har varianten som mer er ment for å presentere flua før du viser lina. Sistnevnte er den vi gjerne setter inn med redusert kraft. Denne siste er ikke alltid like godt egnet til å komme rundt noe, medmindre det du skal rundt befinner seg i lav høyde, men det kommer litt an på situasjonen akkurat det der, og ikke minst hvordan den utføres.

Kurvekastene kan utføres både med korte håndleddsslag, mer underarmsbruk, eller du kan bruke vridningsteknikker i form av "skrutrekkerbevegelser". Flere veier til Rom, alt etter hva en ønsker. Det sistnevnte gjør er rett og slett at stanga vrir, stangringene ligeså, underlina dyttes litt mot siden, overlina skaper avstand til underlina, og havner i sleng. Brekken er et faktum. Denne siste kan likestilles med en vridning i et rett frem overhodekast, forskjellen er bare at da er den i hovedsak uønsket, samt at den foregår roligere. Ja, faktisk er en bitteliten vridning ikke alltid uønsket, det kan være at vi nettopp ønsker å sette litt sideveis avstand i bukt, litt, det er greia, og på rett tidspunkt, det er også greia. Eksempel på det er der jeg manipulerer snelleføringa i vind for å kompensere for vindens egen manipulasjon av under- og overline.

Så ga jeg dere litt å drømme om. Mye av kasteutviklingen vår foregår nemlig nettopp da, altså i drømmeland, eller nesten i drømmeland. Så får Sven ta det praktiske med dere hvis han vil.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan,

Du hadde noen geniale videoklipp liggende på sidene dine...hvorfor er de borte nå?

Dumt....vet ikke om jeg ble klokere av å se dem, men det var dritstilig å kikke på.

Kan du ikke legge dem ut igjen...du er tydeligvis en god instruktør :)

Stig

Det var litt dårlig streaming-kvalitet der. Jeg kommer tilbake senere en gang med nye videoer.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var kurs med Sven Kalmar i boks (ihvertfall antall påmeldte)

vi satser på at vi får "lov" av Bergen Casting club å la Sven instruere 10 stk meget forventningsfulle deltakere allerede 12 desember.

Alle som er interressert, små og store foreninger, ta kontakt med gutter som både Sven og Jan...

vi gir evaluering av kurs etterpå...ikke av oss studenter, men kun av instruktør selvsagt ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan,

Du hadde noen geniale videoklipp liggende på sidene dine...hvorfor er de borte nå?

Dumt....vet ikke om jeg ble klokere av å se dem, men det var dritstilig å kikke på.

Kan du ikke legge dem ut igjen...du er tydeligvis en god instruktør :)

Stig

Har lagt dem ut igjen. Blir noen flere videoer etterhvert. Får se hva jeg får tid til utover vinteren og våren. Skal lage en med kurvekast der håndleddet vrir i stedet for slår, også blir det muligens noe lengdekasting med 1-hånds, og noe 2-hånds underhånd i første omgang.

http://www.fluefiskeaktivitet.com/apps/videos/?fwv_view=list

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

×
×
  • Opprett ny...