Gå til innhold

Overtro


Perca

Anbefalte innlegg

Overtro/tro er viktig innen alt fiske! Jeg er f.eks redd for å få fisk på første kast med ei ny stang. Da blir det kun en fisk på den stanga. Så derfor legger jeg alltid de første kastene en plass der det umulig kan være fisk. Men det nytter ikke å snike seg inn på en plen eller liknende. Det må være i fiskbart vann.

Tar man med seg bærepose for å bære fisk hjem i, så får man ikke pen fisk. Bare noen små og magre "skiftnøkler"! Sikkert fulle av sopp og alskens sjukdommer.

Så gjelder det dette med å ta med kvinnfolk på fisketur... (velger å holde kjeft om det.)javascript:emoticon':lol:'

Dette er de tingene jeg er redd for.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gjelder det dette med å ta med kvinnfolk på fisketur... (velger å holde kjeft om det.)

laugh.png' alt=':lol:'> Det går bedre med "feskhalde" om du tar med dama på fisketur, vettu...

 

Litt mer seriøst: Den med bæreposen kjenner jeg til...

Man skal ha med seg litt overtru i kroppen, litt må ikke ditt, for da skjer datt. Men om det har noe å si, tja sannelig, men trua må'n ha. Det er i hvert fall sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gjelder det dette med å ta med kvinnfolk på fisketur... (velger å holde kjeft om det.)

laugh.png' alt=':lol:'> Det går bedre med "feskhalde" om du tar med dama på fisketur, vettu...

Har bragt til erfaring at kvinnfolk på fisketur er distraksjonselementer som ødelegger konsentrasjonen min.

Forøvrig er undertegnede ungkar! Men har langtfra aversjoner mot kvinner!!!

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ronny S

 

Det er på tide du finder dig en Kvinde, hvorfor skal du have det bedre end os andre. :oops: :oops:

 

Overtro: Oliver Kite hældte altid altid et glas Whisky i elven, på den første fisketur hvert år.

 

Loke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ronny S

 

Det er på tide du finder dig en Kvinde, hvorfor skal du have det bedre end os andre. :oops: :oops:

 

Overtro: Oliver Kite hældte altid altid et glas Whisky i elven, på den første fisketur hvert år.

 

Loke.

Vel; Det er sikkert fordi jeg er for ung til å bli gift, og for gammel til å bli far.

Kanskje man skulle helle en kopp god kaffe i vannet hver vår? Det måtte jo være mye mer norskt! (Og så nyte en cognac etterpå...)

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke fisk hvis du møter en gammel kone med skaut når du er på vei til fiskeplassen.

 

Du bør ha godt "feskhald" når du reiser på fisketur.

 

Vet du noe mer om dette??

 

Det er mye som gir meg dårlig fiske :

 

-Ender som ler av meg (ja, jeg fleiper ikke)....

-Tatt med feil caps...

-Har husket å ta med kamera....

-Har husket håv....

-Har husket bærepose..(Æhh, vel....)

-Hvis en av mine kompiser som vi kaller "No-fish-Larsen" er med....

-Hvis vi drar ut for å gjøre foto-opptak av stor fisk...

-Har på for lite klær...

-Glemt snus....

 

I det hele tatt, det er mye som skal stemme... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Her blir det vel mye gjentagelse av ovennevnte, men....:

Først og fremst, så må jeg bare nevne det fantastiske ved at også jeg har en kamerat ved navn Larsen, og som i Flemmings tilfelle, har også han fått tilnavnet No-fish. Men han skjønte greia, og har nå sluttet å fiske!!

-Og dessuten, Flemming, -ender som ler av deg :shock: :shock: :shock: ? Men til saken:

-Feil caps(o styggedom!!!)

-Fotoapparat, video. Særlig det å stille seg opp m videon surrende har gjort meg upopulær blandt fiskebuddiene!

-Plastpose(Selvfølgelig)

-Vekt

Dette er ikke overtro, det er vitenskap!!!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også har vi et par triks vi kan bruke hvis det ikke biter. Hvis vi lar flua ligge utpå og snur oss for å pisse, da er'n der helt sikkert.

Eller hvis vi tar fram snusboksen...

 

En annen ting jeg har merket er "Ny stang forbannelsen". En får ingenting på lang tid med den nye stanga, før en til slutt har tatt den første, da er forbannelsen brutt, og det en begynner å få like mye fisk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også har vi et par triks vi kan bruke hvis det ikke biter. Hvis vi lar flua ligge utpå og snur oss for å pisse, da er'n der helt sikkert.

Eller hvis vi tar fram snusboksen...

 

"Murphy`s law" gjelder alltid....spessielt når man har det litt for komfertabelt i en belly, og øynene ikke er festet direkte på flua.... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, så må jeg bare nevne det fantastiske ved at også jeg har en kamerat ved navn Larsen, og som i Flemmings tilfelle, har også han fått tilnavnet No-fish. Men han skjønte greia, og har nå sluttet å fiske!!

"Min" Larsen har så godt som lagt opp, han også.

Blir kanskje med på èn dagstur i året, hvis sola skinner da......

-Og dessuten, Flemming, -ender som ler av deg :shock: :shock: :shock: ?

 

Ja, dette er ikke tull, men forbanna seriøst !!!

Hver gang jeg hører andas "kvæææækk, kvæææøøkk, kvææk....", så høres det i mine ører "he, he, he, he....", og fisken slutter å vake, eller overser mine fluer... laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel vestlandsk overtro sa at fiskeren skulle slenge ei kork brennevin over skuldra i elva, når man dro hjem fra sesongens siste fisketur. Det var en takk til hva elva hatt gitt deg den sommeren. Takket du ikke for elvas gaver, fikk du ingenting neste år. Den skikken er fortsatt i bruk enkelte plasser i Sogn.

Vi gjorde så i fem år, i god tro og overtro om at dette skulle bringe oss fiskelykke neste år. Gjorde det det? Tja, vi fikk noen fine, men få. Så skal det vel sies at dette var fra -95 til -99, den største nedgangsperioden i laksefisket i den elva på aldri så lenge...

 

Men legger vi att håven og kleppen i hytta, da biter storingen - det tror vi på. Så vi har sluttet helt med den slags redskap og satser på overtroa.

 

Det samme som at vi legger att alt av regnklær. Da kommer det etterlengta regnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...