Gå til innhold
  • 0

2-hånds stang for første gang..


steve_nor

Spørsmål

Hei, jeg skal nå gå igang med 2-hånds fluestang. Jeg har fisket 5-6 år med 1-hånds, men nå skal steget taes helt ut....men:

 

Sitter å funderer på dette med snører....hvordan bør snella bygges opp?

Skal man alltid ha backing, så line, og skyteklump til slutt (ytterst)?

Vet det finnes snører som er klump og line i ett, men jeg trenger nok en klump til å begynne med..

 

Jeg kommer til å kjøpe en guideline 14'' #9-10, og lurer på om noen kan hjelpe litt med oppbyggningen av snørrene på snella her..

 

Primært ørret og laksefiske, men også sjøørret i sjø er det som er planen..

 

på forhånd takk!

 

Steve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Backingen skal først på spolen (selvfølgelig), så skyteline (enten plastline eller coated runningline, som er det samme som skytelina på et vanlig wf-snøre). Min erfaring er at du sparer deg for mye irritasjon over minne (krøllete line) om du går for sistnevnte, selv om de ikke er like glatte som plastlinene.

Så fester du selve klumpen til skytelina med løkke i løkke. Slik kan du enkelt bytte mellom flyt/synkeklumper.

Vær nøye med å få tilpasset riktig klumpvekt til stanga di.

Da gjenstår bare fortom og flue  ;)

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg ville gå for en hel line, og heller bruke synke fortommer hvis det lar seg gjøre. Hel line med kort/medium klump er enklere å håndtere spør du meg... Å så får du mindre tull med lina..

Jeg ville også satsett på en stang som jobber litt ned i emnet/evt tyngre snøre, for å få bedre kontakt med kastingen. Det er de samme prinsippene som med enhånds..  Jeg kuttet ut 2hånds i flere år grunnet en kjepp av en stang, fungerte nok best med en 60grams sluk ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

For en som ikke har kasta med tohånds før, er SKYTEKLUMPER og anbefale lysår før hel line. Få noen i butikk etc. til å sette opp utstyret for deg.

Tohånds etter brunørrett ????????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

jeg synes nok at Steve_nor har et poeng her.....dersom jeg skulle kjøpt meg stang til å fiske sjøørret i altaelva ville jeg hatt en lett tohånds i tankene jeg og. tildels for at ørreten har det med å gå veldig langt. men ville ikke valdt e laksestang, en 12 foting ville vært fint......klasse 8-9. ved sjøørretfiske i alta kan det sågar ramle på en 15 kilos laks, og da er det godt å ha noe å holde igjen med. dessuten er altaelva stor og for avfiskingas skyld er det bra å kunne kaste 30 meter  enkelt......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Han skriver PRIMÆRT ørret og laksefiske...... Ellers er jeg enig med deg i at #8-9 12" til 13" er et godt valg. Er dog lett og anbefale 2 tohånds i disse elvene. En kraftigere klasse 10-11 14-16 fot og en lettere som nevnt.

14 fot er etter min mening den letteste lengden og lære å kaste med....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

For en som ikke har kasta med tohånds før, er SKYTEKLUMPER og anbefale lysår før hel line. Få noen i butikk etc. til å sette opp utstyret for deg.

Tohånds etter brunørrett ????????????

Når jeg sa hel line tenkte jeg på varianten Rio outbond spey(tror jeg den heter) Dette er en skyteklump med intr skyteline. tror klumplengden er på ca 11m.... Dette er etter min mening mye lettere en div koblinger mellom skyteline og klump. Den er ikke av de tykkeste skytelinene, men heller ikke av de tynne som vaser seg for et godt ord.. Dette kan selvsagt fikses, men for enkelhet skyld er dette en fin variant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...