Gå til innhold

Bindebeskrivelse Niccos Ruskeklekker


snorre Leret pettersen

Anbefalte innlegg

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest nicolaj brekke

Denne klekkeren ligger det bilde av på bloggen min. Jeg får stadig forespørsler om bindebeskrivelse på denne og desto flere som har positive erfaringer med denne lille rakkeren. Sikkert ingenting revolusjonerende med hverken bindeteknikk eller materialvalg, men effektiv som f... Hadde tre uker i vår med kun nesten kun denne i tørrflueboksen...

 

1. Bland sammen klippet grizzlyhackle og Oiven CDC. Gni det godt mellom fingrene til fibrene brytes ned og blandes. Dette skal bli som en dubbing.

2. Dubb nå fremover kroken med Dark Olive vanlig fin tørrfluedubbing (eller den fargen som nymfeskallet er på det aktuelle insektet du vil imitere).

3. Gni nå litt god gammel skivoks på tråden og fest Grizzly/CDC-blandingen på denne. Bruk fingrene til å styre vinklingene på fibrene etterhvert som du nå dubber fremre del av kroppen som blir både torax og bein i silhuetten. Et tips er at du trenger mindre av blandingen enn du tror.

4. Den kan godt imprengneres før bruk. Blir den våt bruker du Amadou og impregnerer med CDC-oljen fra Marc Petitjean. Har ikke funnet noen bedre tørke/impregnering enn dette på markedet for denne flua...

 

Dette mønsteret kan imitere de fleste klekkende insekt bare man varierer str og farge. Eneste minus er at den kan være litt lite synlig på overflaten, men det veies opp når fisken ukritisk tar flua. Har prøvd med diverse vinger for å gjøre den mer synlig, men da virker det som effektiviteten minsker...

 

Hadde vært artig å høre om noen får suksess med denne ruskeflua...

 

post-367-13949867528879_thumb.jpg

Flua.tiff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser veldig fin ut - skal testes!

Sånne "graksefluer" er jo ofte veldig effektive... Et eksempel: For noen år siden var jeg ved en stilleflytende, glassklar fjellelv på Nordkalotten et sted. Fisken vaket jevnt og trutt, og tok duns i solsteika utpå ettermiddagen. Jeg prøvde det jeg hadde av duns og klekkere, men det ville seg ikke helt, fisken tok i beste fall halvhjertet på mine fluer, og det gikk tregt. Fortomsspissen ble tynnere og tynnere... Kompisen min derimot, støvsugde elva for fisk! Da jeg fikk se flua hans, viste det seg at det var ei skikkelig rufsete, sundtygd busteflue, ikke ulik din flue, men uten cdc. Fortomsspiss: Maxima 0.20... Flua lignet ikke mye på land, men ute på elva i sollyset var likheten slående. Jeg fant noe lignende i dypet av flueboksen, klipte litt, rufset den skikkelig til, og vips var jeg i bisniss! Det er ikke alltid at det som ligner mest i stikka er det fisken vil ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Du, hvis du ser på profilen på denne flua så er den ganske så lik iallefall mange døgnflueklekkere. Tror jeg har et bilde av dette...

Uansett så har jeg merket at mye fisk går for flua pga det er noe diffust med den. Det er silhuetten de går for pluss det udefinerbare bein/vingestyret i virrvarret av cdc og hacklefibre. En ørret ser klart kun på meget kort avstand og ser den da en knallrød haletråd som ikke de andre fluene har så blir det ikke spist. Samme med en glins på feil plass, et for tykkt hode, for liten torax, for sirkuler virkning av et "perfekt" bundet parachutehackel osv. Dette ser fisken på nært hold. Mange har vel sett fisken undersøke flua nedover i strømmen for så å refusere. Dette er ikke vits her fordi den ikke får noen klar markeiring i designet å forholde seg til. Det duse og udefinerbare er altså styrken i denne flua... tror jeg... ;)

post-367-13949867532944_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, hvis du ser på profilen på denne flua så er den ganske så lik iallefall mange døgnflueklekkere. Tror jeg har et bilde av dette...

Uansett så har jeg merket at mye fisk går for flua pga det er noe diffust med den. Det er silhuetten de går for pluss det udefinerbare bein/vingestyret i virrvarret av cdc og hacklefibre. En ørret ser klart kun på meget kort avstand og ser den da en knallrød haletråd som ikke de andre fluene har så blir det ikke spist. Samme med en glins på feil plass, et for tykkt hode, for liten torax, for sirkuler virkning av et "perfekt" bundet parachutehackel osv. Dette ser fisken på nært hold. Mange har vel sett fisken undersøke flua nedover i strømmen for så å refusere. Dette er ikke vits her fordi den ikke får noen klar markeiring i designet å forholde seg til. Det duse og udefinerbare er altså styrken i denne flua... tror jeg... ;)

Tror helt klart du er inne på noe her... Har ofte erfart at "stygge" fluer er mest effektive, og jeg bruker ofte billig indisk hackle på tørrfluene fordi det gir en mer rotete og, spør du meg, mer levende siluett enn de "barberkostene" man ofte får med dyrt hackle. Cdc har jo mange av de samme kvalitetene, så den flua har jeg tro på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Bustefluer er undervurdert så det holder...  ;)

 

Jeg husker da Torill Kolbu kom med sin VM-flueboks i 1994, der nesten alle fluer var heklede, harde, kompakte og utrolig fine i mine øyne. Så flotte var de, at jeg selvfølgelig kjøpte hele boksen. Men etter en tur ut i elva skjønte jeg at kompakte, tunge og harde tørrfluer passet bedre på utstillingsbordet enn på vannet (med noen unntak selvfølgelig).

 

Fluer som "Busen" (sparsomt spunnet selull som rufes til) fikk meg til å endre synet på disse bustefluene. De kan imitere alt og ingenting, men det viktige er at de lager et avtrykk på vannet som imiterer "liv" for fisken. Fluer som f.eks Busen og Vera er alltid i flueboksen min, sammen med andre tilsvarende mønster. Fellesnevneren er at de ligger tungt i vannet, og lager avtrykk av noe som klekker. "Busen" har faktisk fungert på alt fra fjærmyggklekkinger (i krok 18) til store vårflueklekkinger (i krok 10) bare ved å endre fargekombinasjoner og størrelse på kroken..  ;)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har bundet opp noen eksemplarer av denne nå...jeg fikk det rett og slett ikke til før jeg tok og slo på ei dubbingsløkke , da fikkk jeg ett bra resultat som jeg mener ligner ganske mye på den du har avbildet der nicco :) justerte hackelet for hvert tørn...synes det ble bra, skal teste den imorgen, rapport kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

str 12 for Aurivilli, Fusco, Dalecarlica, Sulphurea osv

Str 14,16 for div Baetiser o.l.

osv osv...

Man må bare tilpasse det insektet man vil imitere...

 

Der jeg fisket i år f.eks er ikke fisken så interresert i str under 12. Ikke uten grun :)

 

Nico

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...