Fra Flom til Tørke

10 Desember

Ny dag og nye muligheter. Gråværet vedvarer og ny jungelelv skal testes. Dette er en elv som jeg har tenkt jeg skulle prøve helst siden første tur ned hit for mange år siden. Endelig fikk vi tatt turen. En nydelig elv i en trang dal, med klassisk vestkyst vegetasjon og trær på alle kanter. Fantastisk flott, rett og slett. Nedre delene er litt i overkant stor, så vi jobber oss raskt oppover den smale stien som går oppover elvedalen. Etter en times gange sånn ca kommer vi til et nydelig strekke som ser lovende ut. Ute i strømmen spotter vi raskt 2 fisker. Halvor fanger den ene på første kastet på nymfe. En fantastisk flott fisk. Fisk nummer 2 blir borte, men kulpen ser så lovende ut at jeg fisker over tørrflue og dropper rigg. Opp fra dypet kommer en nydelig ørret og inhalerer Humhpyen. Ny flott fisk på ca 2 kg. Den blør dessverre fra gjellene, og blir derfor middag. Vi får et par fisker til før dagen er omme. Stien som vi fulgte oppover er blitt visket ut til ingen ting, og det ble seriøs bushbashing nedover dalen før fant igjen stien. Det var såpass tett at eneste mulighet var å pakke ned stanga for å komme frem. Her trengtes begge hender til klatring og for å rydde unna bush og kjerr. Herlig dag. Neste gang skal jeg tilbake til denne elven må det bli i cicadetiden, med mindre vannføring. Det kan bli grymt.

Antall km gått 15,69

11-12 Desember

Ny grå dag, men litt regn. Nå var det tid for å få gjennomført plan A fra at 2 dager siden. 1 times gange igjennom skogen før vi kom frem til en nydelig elv, både jeg og Halvor har fisket tidligere. I fjor var det musespisere her, men det skulle kjapt vise seg at det ikke var noen musespisere i denne elven i år. Vi fikk flere fisker, men de fleste var relativt slunkne. Men artig fiske og artige situasjoner.

Antall km gått 22,25

12 des.

Endelig litt duganes vær. Dagen var egentlig satt av til transport, men fint vær kan man ikke la gå til spille. Så da ble det tid til litt forskning. Halvor hadde brukt Google før reisen nedover og funnet en lite beskrevet sideelv til en annen sideelv til en annen …. Ikke den helst store elven med andre ord. Men vel fremme ble vi fort enig om her kunne det være fisk. Meeeen det skulle vise seg å være feil. Fine kulper, plenty med mat i elva, men null fisk. Skuffet reiste vi videre til en annen elv jeg har hatt i kikkerten i flere år, men ikke har fått tid til å sjekke. Etter en time på grusvei kom vi frem til en flott dal. Elven var ganske stor, men vi fant fort fisker i et sideløp. Dagens første hadde i tillegg tid til å vake. Den inhalerte tørrflua mi i tidenes roligste vak, og jeg dro til med tidenes dårligste tilslag…. Bom. Men ikke lenge etter fant jeg en fisk som vaket regelmessig på døgnfluer. Jeg ropte på Halvor som gjorde kort prosess. En flott fisk kom fort i hoven. Jeg fikk lurt opp en flott fisk på nymfe før dagen var omme også. Spesielt artig da den sto ordentlig kilent til under en rask hovedstrøm som gjorde jobben vrien. En flott elv som skal besøkes igjen, da med ryggsekken og telt. Så var det tid for kjøring for å være i posisjon til neste dags elv. Et par timer senere var teltene oppe ved elvebredden. Meldt regn i morgen, spennende…..

Antall km gått 12,33

13 Desember

Få ting som er så hyggelig som å våkne opp til lett regn på teltduken. Seriøst god følelse og krølle seg sammen i soveposen og nyte øyeblikket. Det er unektelig ikke like kos å krype ut av teltet i regnværet og hoppe direkte opp i klamme vadere. Men dagens elv er en aldeles nydelig liten sak, som jeg har fått vite om av selveste Pølsemakern. Har fisket elven flere ganger før og kjenner elven godt. Så etter en kjapp frokost bar det av sted. Vannstanden var fin og sikten var god takket være den tette skogen som omkranser elven. Det skulle faktisk vise seg å bli ny rekord i antall observerte fisker for denne elven. Vi så ca 20 fisker i løpet av dagen. Fisket var vrient, men vi klarte og lure et par fisker hver. En av de større fiskene for dagen fant vi i toppen på en gorg. Den sto perfekt og svinge i strømmen og spiste og koste seg. Den tok nymfa på første kastet, jeg kroket den perfekt, fisken bråsnudde, og raste nedstrøms rett mot meg. Men på tross av slakk line fikk jeg kontakt med fisken. Kontakten var ikke av det gode slaget. Fisken sprellet som besatt under en diger stein midt i elva, og det gikk som det måtte gå, fisken sleit fortommen og tilbake sto jeg med lang nese… men vi klarte og lure flere andre fisker så det ble en utrolig flott dag ved elven på tross av regnet. Det som ikke var fult så bra var at jeg gikk overende i elva med et seriøst plask i steinrøysa. Lenge siden jeg har hatt det så vondt faktisk. Ble sittende på ræva midt på en grunne midt i elva i et forsøk på og samle meg, og kjenne etter om noe var knekt. Men utrulig nok skled den verste smerten over og vi kunne fortsette fisket, dog med en litt haltende Helgesen på slep. Hvis du lurte, døgnfluer klekker i regnvær på New Zealand også…… Etter en del km oppover i elven begynte det og komme mye blader og gørr nedover elva som følge den raskt stigende elven. Da var det bare å komme seg ut, og vandre mot teltet. Ikke et øyeblikk for tidlig. Fremme ved teltet var elva 3 ganer så stor, og hovedvassdraget var el elv av gjørme og gørr…. Takk og hei til dette elvesystemet, bring on the next. Overnattet på røtacampingen nede i veien.

Antall km gått 9,58

14 Desember

Det ble soving til langt på dag og sen frokost. Men vi kom oss av sted fra campingen sånn ca. klokken 10. Planen var å sjekke et par små elver for så å kjøre nordøstover, der det ikke hadde regnet. Av de 3 mulige elvene vi hadde siktet oss inn på, så valgte vi den største, som jeg har hatt godt fiske i tidligere. Vannstanden så grei ut, men den var litt farget. Litt farget er ok, så vi plukket ut et strekke som så lovende ut. Vi gikk nedstrøms fra parkeringen for så å fiske oss opp til bilen igjen. Siden jeg hadde fisket strekket før så tok jeg jobben med å vise vei. Bommet litt der ja. Vi gikk inn på et teit sted, og fant ikke fisk før etter 2 km gåing oppstrøms. Halvor fikk æren med å fiske på de 2 første fisken som vi fant i den siste kulpen i et dypt juv. Etter å ha hatt etter den første fisken etter flua uten å få til krokingen, så klarte han og lure fisk nummer 2 på en grønn steinfluenymfe krok 14. En nydelig fisk på 2,4 kg. Vi så 1 fisk til som jeg forsøk på å lure uten hell, før vi forlot den stigende elven. Det kom mye regn oppe i fjellet i løpet av dagen, så dette var ikke noe blivende sted. Så vi satt kurs for neste dalføre og forhåpentligvis litt mindre gjørme Fra flom til tørke. Etter en brutal kjøretur på en tilsynelatende endeløs grusvei, kom vi endelig frem til parkeringen på kvelden. Vi skramlet sammen det vi trengte i storsekken og labbet innover. Vi måtte bruke hodelyktene de siste meterne frem til den planlagte campen. Opp med teltet og frem med et glass rødvin og et lite kveldsbål. En fantastisk stjernehimmel lå over dalen.

Antall km gått 7,06

15 Desember

Dag startet perfekt med frokost i fantastiske omgivelser. Bratte åssider omkranser elven på begge sider, med en perfekt elv i bunnen. Men elven så veeeeldig liten ute, noen hadde rappa vannet, det var så vidt det rislet i mellom steinene. Skuffende, men ikke helt uventet. Men vi labbet optimistisk i vei oppover i håp om å finne noe fisk som var på spisern. Men det skulle vise seg å være bortkastet tid. Vi gikk ca. 3 km og fant 3 fisker, som var mest opptatt med å gjemme seg. Her var det klart for plan B. Vi labbet ut igjen og vandret nedstrøms der det er et juv, som konsentrere vannmassene og øker oksygeninnholdet. Her var det fisk å finne. Men dessverre så ville ingen av dem samarbeide. Vi hadde et par etter, men ingen på land. Men artig fiske i klassisk pocket water. Så etter en lang dag ved elven pakket vi sakene og gikk ut til bilen, tilbake til den endeløse landeveien. Sideelven ble byttet ut med hovedelven i systemet. Vi ankom neste elv i mørket, og en ny hodelykt rigging måtte til for å få opp teltet. Men, her er det vann, og værmeldingene er sånn midt på treet. Spennende dag i morgen, vi så et annet telt med flakkende hodelykter bare hundre meter unna. Var de fiskere montro?

Antall km gått 11,84

16 Desember

Klokka ringer 0700, en liten snooze før jeg hører Halvor romstere utenfor i ferd med å lage kaffe. Med en ferskt kopp i hånden kunne jeg konkludere at de i det andre teltet ikke var fiskere. Perfekt. Vi kjørte i oss litt frokost, laget niste og rasket av sted for å se om det var fisk å finne. Fisk var det, men vriene å fange var de også. I den første kulpen var det hele 3 stykker som jeg forsøkte meg på uten hell. Elven er mye brukt av guider og andre fiskere, så dette er godt utdanne de fisker for å si det slikt. Litt lengre oppstrøms finner vi flere fisker, en av dem tar tørrflua til Halvor uten at han klarer å kroke. Det ser ut som store fisker, og når jeg vet at Pølsemakern har fått på over 5 kg i elven tidligere i år så er det bare å sjekke knutene. Neste fisken vi finner vaker flere ganger i det jeg rigger meg til. Første kastet med spent spinner, o fisken kaster seg etter flua. Men en ekkel strøm trekker flua ut av kjeften på den. Veldi. Men den er ikke skremt. Noe mer skeptisk fortsetter den å spise, men nå kun under vann. Jeg forsøker med en nymferigg, men den vil ikke ha. Så slår det meg, den står jo å beiter på spente spinnere fortsatt, men nå tar den kun de som er druknet. Jeg rigger om med spent spinner som indikator, og en kort dropper til en liten flymfelignende sak med quillkropp, som ser perfekt ut i forhold til spinnerene jeg hadde sett. Første kastet og den tar perfekt. Utrolig artig. Litt hårete kjøring i stryket og fisken kommer i hoven. En flott fisk. Vi finner flere fisker som vi ikke klarer å lure, før jeg spotter en diger fisk inne på grunna som Halvor forsøker seg på, første kastet med en liten comparadun, fisken stiger og suger i seg tørrflua i et lettere erotisk vak. Perfekt. Nok en diger ørret finner veien til hoven. Det ble ikke flere fisker på oss den dagen. Men flere artige situasjoner og et krevende fiske på vel utdannede fisker. Når vi går fornøyde tilbake til bilen så oppdager vi at bommen videre opp over dalen er stengt, så planen vår om å fiske oppstrøms falt elegant i fisk. Vi pakket derfor sakene og satt kursen for vestkysten. Mer gråvær i vente, så vi har en plan klar for de kommende dagene, så får vi se hvordan det går…