Gjørme, brannalarm og gråvær

5 Desember

Etter 30 minutter kjøring ankom jeg dagens elv 0710. Der var det 2 andre biler på parkeringen, veldi. Plan B ble iverksatt. 1 times kjøring inn en lang grusvei. Heldigvis ingen biler på parkeringen, perfekt. Det som ikke var så perfekt var at når jeg kom frem til elven etter en halv times spasertur, viste det seg at den utvalgte springcreeken ikke var klar…. Gjørme i store mengder kom veltende nedover dalen. Selv om dalen er ganske så søt, innbøy det ikke noe særlig til fanging. Så da over til plan C. Plan C var en enda mindre Springcreek ikke langt unna. Merkelig nok fant jeg ikke fisk før langt oppe i den lille bekken. Hadde sikkert gått ca. 2 km før jeg fant den første fisken, og var egentlig nær ved å gi opp. Men jammen bodde det ikke hele 5 fisker oppe i den microskopiske lille fillebekken. De siste hundre meterne av bekken var seff okkupert av en svanefamilie som skremte livskiten av eventuelle fisker. I og med at klokken kun var 12, så ble plan D iverksatt. Plan D var en annen migstreng av en bekk som jeg hadde gått langs på vei til plan B. I den bodde det også en småsøt aure. Men den ble skremt før jeg rakk å kaste på den. Da jeg gikk opp til bilen, kom det en bil med en japaner som var i samme ærend. Han forsto antagelig ikke et ord jeg sa, jeg forsøkte og forklare han at jeg skulle fiske i en liten bekk litt lengre opp i dalen, men det tok han som en invitasjon til å bli med på lasset til plan E. Så han kjørte opp til nevnte bekk og tok frem slukstanga si. Da dette ikke var hel forenlig mine planer ga jeg opp og returnerte til Omarama. Leste ferdig boka, og skrev disse linjene med tullball.

Antall Km. gått: 11,38
Antall fisk spottet: 6
Antall fisk kroket: 2
Antall fisk mistet: 0
Antall fisk etter flua: 2
Antall fisk landet: 2

6 Desember

Dagens elv var tidligere en hyggelig opplevelse i et åpent landbrukslandskap. Men opplevelsen var ikke helt den samme denne gangen som tidligere. Bøndene her nede er brutale med elvene for å si det sånn. Kantvegetasjonen var drept med gift? og elvebreddene var gravd opp og kanalisert. Et sørgelig syn. Vannføringen var i tillegg svært lav. Men fant da fisk likevel. En del regnbuer ble fanget, samt et par brunaurer. Begge i området 1,5 til 2 kg. Det blåste katter og kaniner, så presisjonen på kastingen var litt sørgelig. Mistet en større brunaurer på tørt. Stor kjøretur på kveldsbette til Canterbury. Skal plukke opp Halvor om noen dager.

Antall Km. gått: 5,11
Antall fisk spottet: ca. 15
Antall fisk kroket: 5
Antall fisk mistet: 4
Antall fisk etter flua: ?
Antall fisk landet: 4

7 Desember

Overnattet i et motell, den gode senga var ikke lett å komme seg ut av, men kom meg ut sånn ca. 7. Hadde planlagt fiske i en liten sideelv til hovedsystemet i dalen som jeg ikke hadde fisket før. Elven går nede i en gorg, (juv) i skjul for være og vind. Været var lettskyet med en god del vind, så det skulle passe med en slik elv som lå litt i skjul. Etter å ha åpnet 20 grinder og kjørt i 2 timer kom jeg frem til elven, der det står en bil….. Hadde ikke trodd at det var så langt å kjøre så der gikk jeg på en smell for å si det slik. Da ble det plan B. En sidekanal til hovedelven som jeg hadde sett på satelittbilder at så meget lovende ut. Men der jeg hadde tenkt å gå ned til elva sto det digre skilter om at det ikke var lov å gå. Så da var vi over på plan C. Dette også en sidekanal. Så veldig fint ut på avstand, både på satellittbildene hjemme og fra høyden over elva. Etter litt bushbashing kom jeg frem til en nydelig springcreek. Men det skulle vise seg at den så best ut på avstand. Creeken hadde det travelt med å komme til sjøen, og hadde kun en definert kulp. I denne kulpen bodde det en diger fisk nede på dypet. Jeg forsøkte meg med en supertung nymferigg, men fikk ikke kontakt med fisken, som etter hvert ble lei av at jeg sto der og fekta med armene i vinden. Jeg gikk creeken helt opp til der den piplet opp av bakken. Notat i boka, IKKE verdt et nytt besøk. Tilbake til motellet. I morgen kommer Halvor så da blir det tur til flyplassen i Christchurch, og litt shopping på Fishermans Loft.

Antall Km. gått: 7,25
Antall fisk spottet: 1
Antall fisk kroket: 0
Antall fisk mistet: 0
Antall fisk etter flua: 0
Antall fisk landet: 0

8 Desember

Ingen ting er som å våkne til lyden av hylende brannalarmer. Nå skulle jeg uansett opp tidlig for å hente Halvor, men hadde vært greit å sluppet det spetaklet. Japanerne i naborommet hadde forsøkt å lage frokost. Om de hadde klart det er usikkert. Men de hadde i alle fall klart å lage røyk. Så gikk turen til flyplassen, plukke opp Halvor, innom fiskesjappa og ordne med div småsaker, før vi kjørte noen timer for å finne en fiskbar elv. Elv fant vi. Men noen hadde skrudd på vinden. Det blåste brutalt jævlig, så kastingen var til tider umulig. Mne vi fikk da ut flua innimellom. Og fisk fant vi også. Halvo mistet en flott fisk som git 50-50 meter opp et stryk før den rettet ut kroken på nymfa hans. I tillegg hadde han 2 andre fisker etter. 1 på tørt og 1 på nymfe. For min del så drev jeg mest med skremming. Jeg spottet 3 fisker den dagen og skremte alle, ganske lett i forbindelse med mine tapre forsøk på å kaste inn i kulingen. Men Halvor spottet en fisk i stryket forran en stor stein som jeg fik fiske på. Det medførte våtvading i iskaldt vann i hardt stryk. Det var neste umulig å få til noe drift på fisken, da den sto med halen inne på en stein, med rask strøm på hver side av steinen. Etter å ha forsøkt med mange forskjellige fluer og kastevinkler endte jeg opp 1 stanglengde fra fisken, rett nedstrøms. Etter mange fluebytter klarte jeg endelig å få lurt den til å ta. Normalt sett skulle fisken ha vært skremt for lenge siden, men kombinasjonen med det harde stryket og kulingen gjorde at den ikke ble skremt. Etter mye styr i stryket fik vi den på land. En småsøt sak på drøye 3 kg. Overnattet på et røtamotell med lekkasje i taket på badet, søtt.

9 Desember

Gråvær. Merkelige greier i grunn. Værmeldingene er fulle av gråvær. Normalt på NZ så kommer værsystemene inn fort og blir fort byttet ut. Stabilt gråvær er sjeldne saker. Men nå er det altså meldt gråvær over store deler av øya i flere dager i strekk. Gråvær fører til at mann må fiske elver som går i skogen. Dette for å ha en bakgrunn å spotte i mot. Får du skyene som refleks på vannet ser du 0,0. Så da bærer det ut i skogen. Fremme ved dagens elv rekker vi akkurat å fine frem utstyret før de kommer en bil kjørende i fra en gård i nærheten. Ut kommer en eldre herre og deklamerer at han skal fiske elven vi hadde planer om å fiske. I og med at han var der først, var det bare å krype til korset og gå for plan B. Hvor var det blitt av fisken? Vi gikk flere km oppstrøms uten å finne en eneste fisk. Merkelige greier. Kan det ha noe med at det ble dumpet mengder med gift i området i fjor for å ta livet av smågnagere? Ikke vet vi. Endte opp med å se 1 fisk som jeg forsøkte å lure. Det gikk skit.