Gå til innhold

Backing


Kim W

Anbefalte innlegg

Første fluestanga mi ble kjøpt som sett med stang i klasse 5/6 med matchende snelle og lineklasse. Har fått tak i en vangen stang i klasse 4 og lurer på å bruke snella fra førstnevnte sett til denne stanga. Har tenkt å bytte line til klasse 4 eller 5, men så kommer spørsmålene :

Er det forskjellige klasser innen backing også, eller er denne mer "universal"?

Holder det med ny line, eller bør backingen også byttes?

Leser i Pål Krogvolds bøker at han anbefaler lineklasser et hakk over stanga til streamerfiske. Gjelder dette også generelt, eller hva mener dere om dette?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snella og backingen kan du godt bruke, når det gjelder snøreklasse så er det litt forskjellig fra stang til stang, enkelte stenger har ikke rygg til å bære en snøreklasse over når du begynner å få en del snøre ute.

At man skal konsekvent gå opp en klasse er ikke noe jeg kjenner til streemerne er jo og noe tyngere, men nå beveger jeg meg ut på litt tynn is da det sikkert er mer kyndige folk til å svare på dette spesifikke om hvilke snører til hvilke type fiske :rolleyes:

Jeg bruker det snøret som jeg føler passer til stangen og tar først utgangspunkt i oppgitt klasse når jeg tester.

Men du kan jo prøve med snøre du har fra før av om dette er ett #5 snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første fluestanga mi ble kjøpt som sett med stang i klasse 5/6 med matchende snelle og lineklasse. Har fått tak i en vangen stang i klasse 4 og lurer på å bruke snella fra førstnevnte sett til denne stanga. Har tenkt å bytte line til klasse 4 eller 5, men så kommer spørsmålene :

Er det forskjellige klasser innen backing også, eller er denne mer "universal"?

Holder det med ny line, eller bør backingen også byttes?

Leser i Pål Krogvolds bøker at han anbefaler lineklasser et hakk over stanga til streamerfiske. Gjelder dette også generelt, eller hva mener dere om dette?

:)

Det er forskjellige styrke/tjukkelse innen backing også. Gå for en standard(ørret) 20lb backing.. Det viktigste er jo at backingen har ei farge som harmonerer med fargen på fluelina! ;D:-*

Det med å gå en klasse opp eller ned på flueline/stang kommer an på hvordan stanga/lina er klassifisert. Ei line som er klassifisert til feks #8, må nødvendigvis ikke være en åtter. Den kan være under eller overklassifisert, eller stanga kan være det.. blabla.. Som er regel er det line #7 til stang #7!  Det viktigste er å kjenne at comboen er god! Og som leifa sier, at stanga greier å bære snora med endel meter ute, uten å kollapse..

Velkommen til forumet a, Waffern!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er nybegynner ville jeg startet med en line som er klassifisert en klasse høyere enn stanga. I ditt tilfelle ett #5 snøre. Lettere for deg å spenne opp stanga med mindre line ute. Prøvekast med den lina du allerede har som en start  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...