Gå til innhold

Kasting i vind


Åssi

Anbefalte innlegg

Jeg fisket i et vann i Enebakk i går og det blåste som bare det.

Etter hvert ble det så surt at fluelina strakk seg konsekvent ut i vindretningen.

Hva skal jeg gjøre for å få mer fart på snøret under slike forhold?

Jeg har hørt at det hjelper med trange snørebukter, men hvordan gjør man det ???

 

Jeg følte meg helt hjelpeløs :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisket i et vann i Enebakk i går og det blåste som bare det.

Etter hvert ble det så surt at fluelina strakk seg konsekvent ut i vindretningen.

Hva skal jeg gjøre for å få mer fart på snøret under slike forhold?

Jeg har hørt at det hjelper med trange snørebukter' date=' men hvordan gjør man det ???

 

Jeg følte meg helt hjelpeløs :mad:[/quote']

 

Det er litt vanskelig å forklare det med få ord og uten illustrasjoner, men jeg vil annbefale deg å lese dette:

 

http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=News&file=article&sid=104&mode=thread&order=0&thold=0

 

Hvis du har ett biblotek i nærheten så kan du kanskje få lånt den siste boka til Mathias Lilleheim "zzzzZZZZAP"

 

Kanskje noen andre på forumet som er gode til å foklare trange snørebukter med ord???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning
Jeg fisket i et vann i Enebakk i går og det blåste som bare det.

Etter hvert ble det så surt at fluelina strakk seg konsekvent ut i vindretningen.

Hva skal jeg gjøre for å få mer fart på snøret under slike forhold?

Jeg har hørt at det hjelper med trange snørebukter' date=' men hvordan gjør man det ???

 

Jeg følte meg helt hjelpeløs :mad:[/quote']

 

Det er litt vanskelig å forklare det med få ord og uten illustrasjoner, men jeg vil annbefale deg å lese dette:

 

http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=News&file=article&sid=104&mode=thread&order=0&thold=0

 

Hvis du har ett biblotek i nærheten så kan du kanskje få lånt den siste boka til Mathias Lilleheim "zzzzZZZZAP"

 

Kanskje noen andre på forumet som er gode til å foklare trange snørebukter med ord???

 

 

 

 

Trur nok dette er den rette måten å starte på,og gå ut for å teste etterpå du har lest(kanskje fått eit par aha opplevelser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Det er viktig å ikkje sleppe stangtuppen for langt der i bak og framsleng.Men dette finner du alt om på linken som Homme har lagt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Et lite knep som jeg brukte i motvinden på Smøla under siste konkurransen var å gå ned ett hakk på klassifiseringen av stanga, men bruke samme snøre. Slik får man en mykere stang og det blir lettere å sette trangere bukter. I tillegg er det en fordel å skifte fra flytesnøre til Neutral Density for å få en tynnere line med mindre luftmotstand. Denne typen snøre vil ikke synke, men ligge noe tyngre i vannet enn flytesnøret.

 

Uansett om du har tilgang på slikt utstyr eller ikke, vil jeg anbefale deg å gjøre som Thomas Homme foreslår. Det er aldri galt å lære seg bedre teknikk. Dessuten er det gøy også! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Pål Andersen

Psst, hei, Erik. Jo raskere stang jo trangere bukter. Hadde du gått ned fra 5 til 4 på snøret med ei 5ér stang hadde jeg vært enig (sorry, måtte bare si det haha)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...