Gå til innhold

Sjøøørret og laks, revirkamp og gyting, i ei lita elv.


Foto og fluefiske

Anbefalte innlegg

I de siste ti årene har jeg fulgt med på gytingen i ei svært lita elv. Den har i hovedsak en bestand av sjøørret, men også en liten laksestamme. Elva ligger like ved en hovedvei og jernbanelinja, samt at det er oppmerkede turstier i området. Allikevel er det svært få som ved hva som foregår nede i dalbunnen, som for øvrig nærmest er uframkommelig, der elva slynger seg.

Hver høst søker sjøørret og laks opp for å gyte. Denne oppgangen er avhengig av flom til riktig tid på seinhøsten – og, dette foregår kun i løpet av få dager!

Så da gjelder det å være på rett plass til rett tid med fotoapparatet. Det er lite lys nede i dalbunnen, så det setter utstyret på prøve for å oppnå raske nok lukkertider / høy iso for å få brukbare bilder. I de siste to årene har jeg hatt digital speilrefleks med videofunksjon, så da har jeg fått anledning til å filme også! Dette har vært svært spennende – å snike seg inntil elvebredden uten å skremme fiskene. Noen ganger har jeg kommet svært nær!

Har ikke drevet med videofilming tidligere, så dette er amatøropptak. På opptakene har jeg bare brukt intern mikrofon (kjøpte mikrofon i fjor, men har to høster på rad glemt å ta den med...) og kamera har vært håndholdt. Til tross for dette synes jeg opptakene er spennende – i hvert fall sett men en sportsfiskers øyne. Det er mye støy på filmene fra trafikken i området – det bør ikke bare være sjenerende. Det er jo spennende at denne gytingen foregår i så "urbane strøk" rett ved der folk farter travelt forbi. (har lydopptak av elv- og bekkesildring jeg kunne lagt på og så fjernet støyen fra trafikken).

Terje Christiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger.

Ligger noen timer bak denne redigerte filmen - heldigvis har jeg funnet ut ca. når fiskene er på elva, så det blir ikke så mange bomturer som før.

Området jeg filmer i ligger en drøy halvtimes kjøring hjemmefra, så det gjelder å hive seg i bilen når det er forhold - ja, nesten som å komme seg av gårde når det er klekkinger på gang i vår- og sommerhalvåret ;-).

At natur- og fiskeopplevelser foregår i nærområdet gjør jo at en har større sjangs til å "være til rett sted til rett tid" .

Terje C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...