Gå til innhold

Vefsnfjorden


pistus

Anbefalte innlegg

Hei,noen inne her som har fisket innerste deler av fjorden ennå? Strekningen-Leirfjord-Drevja? Drar oppover 2 dg før 1 juni,og tenkte å kjøre etpar dager med flua i sjøen..Mvh Pistus  (Øivind Mikalsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste denne for sent! Beklager, men her komme svar:

Jeg gikk skole i Mosjøen, og da hadde vi et par ganger utflukt til sjøørretfjorden! Jeg vil faktisk gå så langt å anta at dette er Norges beste fjord å fiske sjøørret i!

Den plassen som leverte desidert best, og hvor jeg fikk min aller første sjøørret (på første sjøørrettur) var i området rundt Holandsvika.. Man kan fiske både inne i vika, men vi var utenfor på spissen.. Vi var syv stykker i klassen (Vk1 Skog/Villmark) og samtlige fikk fisk, til tross for at ingen hadde fisket sjøørret før.. Bra snittstørrelse var det og.. Samtlige var over 50 cm.. Største var 65..

Holandsvika er der Drevja renner ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter vika, retning Sandnessjøen.. Er flere spisser utover der.. Har prøvd flere av dem, men mener det var den nærmest Holandsvika som ga best fangst.. Er en del år siden =) Men ja det er mange pene plasser hele veien, og Vefsna spytter jo ut sjøørret! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tibake igjen ja;Ble 4 sø på flua i sjøen,alle imellom 900g og 2,4kg. Tok seg langt bedre opp når elva åpnet,2 mann og over 60 sø i håven i flomålet :D største sø på 4 kilo.Satt uti det meste inkl en laksestøing på rundt 5kg.Kompisen fikk en fin en på 6,8kg.Så kom regnet og elva steg flere meter på ett døgn :-\dro hjemover 6 Juni-havarerte bilen ved Snåsa.....Skal opp igjen i mnd-skiftet Juni/Juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Oppsummering:

Jeg har tatt ferie og har dermet lemnat Vefsnfjorden for denne gang. Har knapt sett en eneste sjøørret.. Kun èn tur var det litt aktivitet, men fikk ingen til å ta.. Elendig fiske ! Kan hende jeg må bruke mer tid til å gjøre meg kjent neste vår.. Kjedelig å fiske sjøørret når man ALDRI ser noen vak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei er noen gromspotter der. Sliter med å lure dem på flua, ser det er veldig mange som tar stor fisk der på sluk / dorging. Spørs at de ikke står langt ut i det området? Var der på fredag, men da blåste det så j''''' så vi stakk videre til en annen spot.. Fiska torsdag, fredag, lørdag og søndag sammenhengende i Skjerstadfjorden / Saltfjorden :P Testa mange nye plasser :) Med varierende hell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

På grunn av alle omstendighetene med Vefsnfjorden med dobbelt rotenonbehandling i vassdragene her, lurer jeg på om det er andre plasser i nærliggende strøk man bør besøke?

Alternativer:

Leirfjorden

Bjerka

Eldsfjorden

På de to sistnevnte plassene ligger enda isen, og jeg begynner å få en voldsom kløe etter litt kasting nå!

Noen som har tips ? :)

På forhånd takk!

EDIT: Har fått noen tips i Ranfjorden (Straumsnes v. Utskarpen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har du hatt noe suksess ennå nr 87 ? Sett noe som helst av ørret i fjorden? Skal oppover i Juli tenker jeg,hørt om noen flotte litt utilgjengelige saltvannsstrømmer litt nordvest for Rana,samt tørrflua i øvreVefsna-Hattfjelldal  ;) Blir vel også å fiske Saltdalselva og Skjerstadfjordsystemet  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare vært ute to ganger. Første tur var det faktisk litt aktivitet, men ingen som ville ta på fluene jeg presenterte til den. Andre tur var det helt dødt, så de siste helgene har jeg preferert vedskogen fremfor sjøørretjakt. Får se 1. mai om jeg forvalter "arbeiderdagen" til litt sjøørretfiske :)

Ellers reiser jeg nedover til Oslofjorden 8 mai - 12 mai.. Bare for å få litt fast fisk på flua igjen ;) Får liksom ikke helt dreisen her i Vefsnfjorden. Lengre nord derimot har jeg hatt kurrante fangster de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ut med noen kompiser jeg studerte sammen med på Ås. Regner med at opplegget er spikra.. Har vistnok en secret spot som fisker meget bra. De hadde fått 13 på lørdag.. Satser på at det bites fra seg til uka og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...