Gå til innhold

Hardangervidda Mai???


Anbefalte innlegg

Halloen folkens  :)! Noen her som har erfaringer med fiske i elv på ca 800 moh.. Nærmere bestemt Maurset område og elven som går på andre siden av veien der nedover mot vøringsfossen :).

Skal muligens en tur fra imorgen Mandag 07.05 til fredag 11.05 kveld :).

Skal opp for å ha stillhet til å lese til eksamen, og må jo selvsagt klarne hodet i ny og ne ved elven tenker eg  ;D!

Så mitt spm er jo da om hva som klekker og eventuelt hvilke fluer jeg bør satse på, og eventuelt hvilke strategier som bør legges?? Er ikke kjent med så tidlig fiske så høyt over havet  :P...

Takker på forhånd for tips og triks!!

Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det hadde kommet nysnø i utkanten av vidda i natt... sikkert mye snø og is til langt utpå.... dette ville ikke jeg brukt tid på i utgangspunktet dersom du ikke er kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

ikke regn med god insektsaktivitet, vil tro du risikerer snesmelting og det er ikke bra....når tempen er ca. 5 grader vil du kunne forvente litt insekter.... ved ca 10 baetis rohndani..... jeg ville ikke dratt dit for å fiske i mai nei....sjekk først hva du har lov til med henhold til fiskefredning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, forventer vell ikke det helt store... Men så skal jeg opp der for å få ro til å lese til eksamen, om det går an å fange en ørret på flue når jeg må klarne tankene er det bare et pluss  :). Er ikke for fiske aleine eg drar opp ;). Og elven er åpen så lenge den er isfri, så der er det ingen hindring. Men det må da vell være sjanse for at det er litt steinfluer i sving??  :) Og selvfølgelig fjærmygg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har truffet på flere steinfluearter som klekker i elver med smeltevann, mens innsjøer rundt fortsatt har is. Capnia atra og pygmea (svarte #16-18), Nemoura avicularis (brune, #12-14) og Taeniopteryx nebulosa (svarte, #10-12). En art som heter Protonemura meyeri kan være tidlig ute, men jeg har aldri fisket med slike. Har hørt om funn av voksne så fort det har blitt hull i elveisen. Har ofte fått fisk på brune avicularis-nymfer (#12) før klekking. Jeg vet ikke helt hvordan de klekker, men det virker som om de driver med strømmen i tiden før de klekker. Også hørt om Diura nanseni som klekker på solrike dager i februar/mars/april i lavereliggende strøk i midtnorge. Det er kanskje for tidlig for den i høyden, om den finnes der. Disse er store (#10-8 kanskje) og kan lokke stor fisk.

Du får ta med bøkene ned til elva. I verste fall får du lest til eksamen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er antagelig litt for sent ute. Har kompiser som reiser inn på vidda og fisker råker i elver og innos i større vann hvert år i slutten av april. Treffer du med været så kan du ha godt fiske på tørt. det klekker steinfluer og litt mygg som regel. Har selv fått ørret på tørt i slutten av april på 850 meter. så her er det bare og prøve seg.

Men har det begynt og smelte, og du har fått økt vannføring i elva så er løpet kjørt intill flommen er over.

God Tur

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg har truffet på flere steinfluearter som klekker i elver med smeltevann, mens innsjøer rundt fortsatt har is. Capnia atra og pygmea (svarte #16-18), Nemoura avicularis (brune, #12-14) og Taeniopteryx nebulosa (svarte, #10-12). En art som heter Protonemura meyeri kan være tidlig ute, men jeg har aldri fisket med slike. Har hørt om funn av voksne så fort det har blitt hull i elveisen. Har ofte fått fisk på brune avicularis-nymfer (#12) før klekking. Jeg vet ikke helt hvordan de klekker, men det virker som om de driver med strømmen i tiden før de klekker. Også hørt om Diura nanseni som klekker på solrike dager i februar/mars/april i lavereliggende strøk i midtnorge. Det er kanskje for tidlig for den i høyden, om den finnes der. Disse er store (#10-8 kanskje) og kan lokke stor fisk.

Du får ta med bøkene ned til elva. I verste fall får du lest til eksamen :D

vet at det finnes......... det er kanskje verd å ta med seg stanga dersom man skal på skitur...... men lygget fisketur tror jeg ikke på. Ta med pilkestikke og isbor......mere sjangs i de biotopene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Staffan, så optimistisk er jeg ikke ;)! Men mens jeg no er her oppe så skader vell ikke å prøve. Får ingen fisk av å ikke prøve hvrtfall :).

Må klarne hodet mellom slagene i skolebøkene, og da er fluefiske terapi for sjel og sinn.

Hvem vet kanskje jeg til og med finner vakende fisk :o! Vannføringen i elven er helt ok faktisk, men sikkert kald som bare juling, haha! Vi får se hva som skjer, blir noen timer på Onsdag uansett, om ikke før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapport:

Kom ned til elva idag ca kl 13.00. Litt lite vann, og selvfølgelig godt og kalt i vannet. Litt mye vind og litt regn. Som sagt så er dette ca 800 moh, så jeg hadde ingen forventninger overhodet.Jeg så en del Steinfluer i div størrelser, og klekkende fjærmygg, men ikke veldig mye.

Jeg prødve med div nymfer, både med og uten nappindikator og tørt, men til ingen nytte :(..

Jeg bevegde meg så ned til et område i elven der det er relativt dypt og ekstremt stilleflytende.

Vinden blåste fremdeles surt mitt i fleisen, og da jeg skulle til å denge ut en nymfa for ente gang, ser jeg plutselig 15 meter fremfor meg, et saftig head and tail vak :o :o :D!!! Jeg hadde på en svart fortynget nymfe samt nappindikator alla tørr Steinflue. Utlegget ble perfekt, men ingen ting skjedde....

Jeg så 2 forskjellig fisker som hver var oppe ca 3 ganger og tok tørt den siste timen jeg fisket, men ingen av de ville la seg lure av meg denne gang :-\. Men jeg smilte selvom da jeg omsider stakk opp til hytta for å forsette eksamenslesingen. Fiskene var av pen størrelse, og bare det å se head and tail vak 800 moh i begynnelsen av mai var utrolig deilig :).

Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jaja, da bærer det opp for nok en eksamensøkt på hytta :)!!

Som alltid er fluestangen og alt som tilhører av utstyr pakket og klart. Det er meldt grisefint vær hele uken og helgen så det er gode muligheter, hvis ikke det kommer noe helt jævlig med smeltevann :P.. Men tok fine fisk der oppe ifjor i månedskiftet Mai/Juni, så eg er optimist <<l!

Skal komme med rapport og bilder denne gang ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla Espen! Har ikke fisket enda, bare vært nede og sett. Eksamenslesningen har blitt prioritert :P...

Så endel nymfeskall komme flytende, type mygg og Steinfluer. Mulig jeg så noen nymfeskall fra ferdigklekkede døgnfluer, men veldig usikker der :P.

Blir fiske i helgen tenker jeg, då kommer det en liten gjeng opp her å besøker meg. Så får vi se om det er noe aktivitet eller ikke ;). Fiske skal det hvertfall gjøre uansett <<l!

Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket her oppe i to dager nå, men fisket har vært overraskende tregt. Været er varmt og fint, men elven er litt kald pga snøsmelting. Har blitt 6 ørreter så langt, alle tatt på streamer ettersom at vakaktiviteten har vært tilnærmet lik null. Får håpe at vinden stilner i kveld, slik at det kan bli litt fisking på vakende ørret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Kjørte over vidda i natt, og jaggu er det ikke mye åpent vann der nå. Da snakker jeg om oppe på selve vidda.

Noen av elvene er til og med frosset over, men enkelte steder er det råk der det er åpen elv. Ca 1 meter snø/"brøytekant" på sidene av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...