Gå til innhold

Hjelp til valg/avgjørelse av stangkjøp


Morten Lyngaas

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg trenger hjelp med en avgjørelse ang. kjøp av ny stang!

Jeg er relativt fersk i gamet. Jeg har en 9´ #5 GL Fario som jeg bruker til innlandsfiske/elv.

Jeg er nå ute etter en stang for sjøfiske da det begynner å bli lovlig sent for innlandsfiske, og sjøørretten lokker med gode historier og et relativt godt rykte på seg nå utover høsten - vinteren(!?)

Som sagt er jeg primært ute etter en stang for sjøørret (og all annen slags fisk i havet som vil bite på), men også for gjeddefiske, o.l.

Jeg har sett for meg en enhåndstang, klasse 7-8. Angående lengde har jeg ingen preferanser, men jeg ser for meg en 9` her og. Noen som har innvendinger på dette?

Hva som angår utstyrsjaget kan bli en annen diskusjon, men jeg må si at jeg liker kvalitet. Om det er i tidligste laget og hoppe fra 9` #6 Scierra Matuka (som jeg også fremdeles har) til 9` #5 GL Fario vet jeg ikke? Men jeg kom utfor et skremmende bra tilbud jeg ikke kunne slå fra meg, det ville gitt meg søvnløse netter den dag i dag!

Er det bare tull for meg å ha en slik stang, eller er det "like greit"? Hvordan vil det påvirke utviklingen min i forhold til en annen stang?

Jeg og en kamerat vurderer å forsøke oss på "Best of China" stengene fra flue.no.

Men så slår min indre bryter seg over, og jeg tenker i andre baner igjen:

GL LPXe RS V2 9` #8, med samme snelle som jeg har til min Fario stang; Haze V2. Det er en kombinasjon jeg sikler etter, men så lurer jeg på om det er verdt det for en nybegynner som meg?

Kommer jeg til å merke stor forskjell fra f. eks. en act4/ lpx? Det er jo ingen veldig billig kombinasjon (med tanke på mitt ferdighetsnivå, men rimelig i forhold til andre merker kanskje?), men hvis en ikke tenker sååå veldig mye på pris? Det er jo en stang jeg vil ha i en årrekke! Er det like greit å gå på en slik kombinasjon med en gang, eller vil det lønne seg å starte med en "enklere" stang og kjøpe denne om noen år?

På forhånd, takk for alle tilbakemeldinger!  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger hjelp med en avgjørelse ang. kjøp av ny stang!

Jeg er relativt fersk i gamet. Jeg har en 9´ #5 GL Fario som jeg bruker til innlandsfiske/elv.

Jeg er nå ute etter en stang for sjøfiske

Som sagt er jeg primært ute etter en stang for sjøørret (og all annen slags fisk i havet som vil bite på), men også for gjeddefiske, o.l.

Jeg har sett for meg en enhåndstang, klasse 7-8. Angående lengde har jeg ingen preferanser, men jeg ser for meg en 9` her og. Noen som har innvendinger på dette?

9` #6 Scierra Matuka

Men så slår min indre bryter seg over, og jeg tenker i andre baner igjen:

GL LPXe RS V2 9` #8, med samme snelle som jeg har til min Fario stang; Haze V2.

Hvis du har en Matuka #6 kan du bruke den i sjøen. Kjøp en god snelle eks. Danielsson L5W + spole og 2 gode liner. GERO har fortsatt gode priser på Danielsson.

Jeg benytter en RS #6 med #7 liner, en kamerat forelsket seg i Fluvius #6. Begge stenger kan du få på tilbud til ca. 2.200 og brukt til 1.500.

RS V2 #8 er "tøff"/stiv. Robban hos GERO, han er gjeddefisker med stor G, har beskrevet sitt fiske med RS #6 og # 7 stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Scierra HM+ for en tid tilbake, må si jeg ble positivt overrasket!

den ser kanskje ikke så flott ut, men den kaster som en drøm i vind

prøvde den senest i dag i relativt mye vind, den strekker linen ut meget bra selv ved lange kast

minner litt om (HM3) Hywel morgan meets  (HMS V2) Henrik Mortesen

Stengene på Flue.no har jeg ikke fått prøvd, men tror ikke du gjør noe dårlig kjøp der heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger hjelp med en avgjørelse ang. kjøp av ny stang!

Jeg er relativt fersk i gamet. Jeg har en 9´ #5 GL Fario som jeg bruker til innlandsfiske/elv.

Jeg er nå ute etter en stang for sjøfiske

Som sagt er jeg primært ute etter en stang for sjøørret (og all annen slags fisk i havet som vil bite på), men også for gjeddefiske, o.l.

Jeg har sett for meg en enhåndstang, klasse 7-8. Angående lengde har jeg ingen preferanser, men jeg ser for meg en 9` her og. Noen som har innvendinger på dette?

9` #6 Scierra Matuka

Men så slår min indre bryter seg over, og jeg tenker i andre baner igjen:

GL LPXe RS V2 9` #8, med samme snelle som jeg har til min Fario stang; Haze V2.

Hvis du har en Matuka #6 kan du bruke den i sjøen. Kjøp en god snelle eks. Danielsson L5W + spole og 2 gode liner. GERO har fortsatt gode priser på Danielsson.

Jeg benytter en RS #6 med #7 liner, en kamerat forelsket seg i Fluvius #6. Begge stenger kan du få på tilbud til ca. 2.200 og brukt til 1.500.

RS V2 #8 er "tøff"/stiv. Robban hos GERO, han er gjeddefisker med stor G, har beskrevet sitt fiske med RS #6 og # 7 stenger.

Takk for svar! Hvor finner jeg beskrivelsen til Robban om disse stengene?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker han hadde et innlegg ang. klasse til sitt Gjeddefiske. Søkte på robban etter jeg skrev mitt innlegg for å legge det ved. Fant det ikke igjen, men han har mange innlegg gjennom årene. Kanskje han kommenterer her?

Ellers kan du sende han en PM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...