Gå til innhold

Z-Axis vs XP (vs One)


Knut S

Anbefalte innlegg

Skal skaffe meg en ny 9` firerstang til sommerens tørrfluefiske. Er i utgangspunktet på utkikk etter en Z-Axis, men den er det helt umulig å få kloa i. Slik jeg har forstått det, er XP forløperen til denne stangen, og vesentlig lettere å få tak i. Er det stor forskjell på disse to? Er Z-Axisen så himla mye bedre?

Hva hvis vi setter de to overnevnte stengene opp mot One, som også er et alternativ?

Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Z-axis bruker eg som sø stang 609-4 Og den kaster som en gud og 300 grams fisker er kjekt å kjøre på de.

Har og one i klasse 5, og den er en kastemaskin uten like, Den blir brukt på dager det blåser litt eller jeg trenger og komme litt ekstra ut.

Har og en sage circa (som du bør ta en kikk på) som er den beste tørrfluestangen jeg har vert borti.

Den kaster som eg gud og setter trange bukter uten problemer + du kjenner det minste sprell på 100 grams fisker...

Den minner litt om slt og sp epoken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke Z-Axis? XP ligger på ebay, ny og ubrukt rett fra butikk, $499.

Blanks er så uaktuelt som det kan få blitt ;D

Edit: Ser det ligger en Z-Axis 490-4 der nå, men den sendes kun til uniten.

Ordne seg Jetcarrier-konto da, eller få noen som har det til å hjelpe deg <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke Z-Axis? XP ligger på ebay, ny og ubrukt rett fra butikk, $499.

Blanks er så uaktuelt som det kan få blitt ;D

Edit: Ser det ligger en Z-Axis 490-4 der nå, men den sendes kun til uniten.

Ordne seg Jetcarrier-konto da, eller få noen som har det til å hjelpe deg <<l

Hørt om det griene der :D

Sendte en mail til selger, og det var ok for vedkommende å sende til Europa, så da satser vi på at det går i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Z-axis bruker eg som sø stang 609-4 Og den kaster som en gud og 300 grams fisker er kjekt å kjøre på de.

Har og one i klasse 5, og den er en kastemaskin uten like, Den blir brukt på dager det blåser litt eller jeg trenger og komme litt ekstra ut.

Har og en sage circa (som du bør ta en kikk på) som er den beste tørrfluestangen jeg har vert borti.

Den kaster som eg gud og setter trange bukter uten problemer + du kjenner det minste sprell på 100 grams fisker...

Den minner litt om slt og sp epoken.

Veldig nysgerrig på Circa ja, hørt mye positivt om stangen. Selv om jeg i utgangspunktet liker stengene litt raskere ala z-axisen. Får dra på Nordisk for litt testing <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever stor forskjell på Z-axis og XP. Jeg har både en Z-axis 590 til ørretfiske, og en 796 til sjøørret, og er godt fornøyd med begge. XP`n min blir litt for stiv og "dau" (590) i forhold, og er svært sjelden med meg på tur, må være flere sesonger siden sist. Mulig at XP i firer vil virke annerledes, men det har jeg ikke prøvd. Jeg valgte å ikke kjøpe One, men det var kun fordi jeg ikke fant god nok grunn til å ha enda en stang. One virket mer toppstiv, og opplever den som en kastestang som tålte svært mye line ute, men det opplever jeg til dels at Z-axis også gjør. Kommer veldig an på hvordan du trives med stanga, mange er storfornøyd med XP. På XP`n bruker jeg som regel et GPX, må ha noe som lader stanga, men på Z-axis trives jeg med Sage Presentationtaper eller Expert Distance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så bra med circa er at selv om den virker spagethi så lader stanga med en gang og det er ikke

problem og kaste 20 m+ med den. Men z-axis feiler ingenting den :)

Høres faktisk veldig fristende ut. Må bare teste den nå. Men man får aldri for mange stenger, og z-axisen har jeg siklet på lenge. Ja takk, begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever stor forskjell på Z-axis og XP. Jeg har både en Z-axis 590 til ørretfiske, og en 796 til sjøørret, og er godt fornøyd med begge. XP`n min blir litt for stiv og "dau" (590) i forhold, og er svært sjelden med meg på tur, må være flere sesonger siden sist. Mulig at XP i firer vil virke annerledes, men det har jeg ikke prøvd. Jeg valgte å ikke kjøpe One, men det var kun fordi jeg ikke fant god nok grunn til å ha enda en stang. One virket mer toppstiv, og opplever den som en kastestang som tålte svært mye line ute, men det opplever jeg til dels at Z-axis også gjør. Kommer veldig an på hvordan du trives med stanga, mange er storfornøyd med XP. På XP`n bruker jeg som regel et GPX, må ha noe som lader stanga, men på Z-axis trives jeg med Sage Presentationtaper eller Expert Distance.

Takker. Har hørt det samme om XP stengene, mens andre lovpriser de opp i skyene. Nå er det z-axisen som står øverst på listen, og det kan se ut som det havner en ni fot firer og femmer i samlingen. Krysser fingerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett. Z-Axis 390 lander vel i postkassen i starten av neste uke. Så vi satser på at firen og femmern går i boks også. 

Hvilken line bruker du på 390? Bruker selv GL Experience på T&T HII firern, kremkombo. Så planen er å teste den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...