Gå til innhold

Ørretfiske i Suldalslågen


Olav

Anbefalte innlegg

Hei Olav.

Elva er brei og stor, det klekker baetis og aurivilli, snittet ligger desverre på 5-6hg (har gått en del ned de siste årene) men det er fortsatt muligheter for kilos, fisk over 1,5 er ikke dagligdags, typisk for elven er at det er lenger mellom hver fisk, det er ofte noen hundre meter mellom dem, nykommere i elva ser skjelden vak og opplever fort elven som fisketom.

Laksefisket har tatt seg godt opp de siste årene og med dette dukker det opp mange laksefiskere, laksefiskerene kaster desverre mye fin ørret i buskene noe som jeg regner som grunnen til at snittet har gått betydlig ned >:(.

Klekketidspunktet er i det blå  da dette blir første året med nye kjøreregler, elva skal kjøres med 200m3/s i store deler av mai, tidligere har elva gått på 20m3/s i mai noe som har ført til en høyere temperatur i vannet som igjen har fått fart i insektene, tidligere år har det vert klekkinger rundt sankthans, med årets nye kjøreregler og en seriøst kald og lang vinter regner jeg med at årerts klekkinger begynner i midten/slutten av juli (altså i laksesesongen :'()

Jeg ser muligens litt for svart på fisket i år men klekkingene har sugd balle de siste 2 årene og jeg forventer desverre ikke noen bedring med de nye kjørereglene.

Ps. dersom du synes det blåser mye i hemsil så vil du ha et nytt syn på vind etter noen dager på vestlandet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med tidlige arter, som steinflue?

Ser at de har noen monster av steinfluenymfer på Bårdsen som er ment for suldal. Men det er muligens for sent nå......for klekkinger.

Øystein, ikke svartmal alle laksefiskere, jeg fisker laks i Suldal sent på sessongen ( da elva er åpen lengre enn de andre lakse elvene ) og bifangst av aure blir skånsomt satt ut igjen, og jeg er ikke alene om å fiske både laks og aure og derfor bry meg om begge arter. Men du har delvis rett da mange laksefiskere har for mye Hemingway i seg og slårihjel alt som kommer på land. Sadly :(

Men det var det med Steinfluene og nymfene jeg lurte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...