Gå til innhold

nybegynnerspørsmål av type latterlig men jeg må spørre


Sverre Finnerud

Anbefalte innlegg

hei hopp

hva er egentlig forskjellen på alle klekkerne?

mygg, døgn og vår flue klekker, hva er det som gjør att man kan kalle en man har bindt for vår flue klekker kontra døgn?

hjelp meg pliiiiis, gjerne med bilder og en liten tekst forklaring om det er mulig:D:D

alle saklige svar på detta latterlige spørsmålet taes imot med usaklig mye takknemlighet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hovedsaklig størrelse og farge som avgjør, sånn grovt sett :)

Forskjellige innsekter klekker også på forskjellige måter, noen klekker på land, noen klekker på veldig grunt vann og noen klekker hvor som helst. Noen er svømmere, og noen er krabbere. Dette er veldig forskjellig fra art til art.

Ikke noe galt i et "multi-klekker-mønster" i forskjellige størrelser i boksen, bare så det er sagt.

Jeg vil på det sterkeste anbefale boken til Pål Krogvold, "Insektslære for fluefiskere".

(http://www.norli.no/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=10651&urlLangId=-101&productId=350365&urlRequestType=Base&langId=-101&catalogId=10051)

Her har du svar på alle dine spørsmål og hvilke arter som gjør hva. Dette er en bok du vil ha i hylla!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverref, det er litt forskjellige faktorer. Størrelse, farge, kroppsstykkelse, hvordan de ligger i filmen, og mye mer. Men google er ganske kjekk å ha her ser du :). Søk på det insektet du lurer på, se på bildene og så ser du forskjellen. Ofte er det størrelse, farger og kroppstykkelse som er de viktigste faktorene, slik jeg har forstått det :).

Arrester meg dere andre hvis jeg har glemt noe viktig her...  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er egentlig forskjellen på alle klekkerne?

Forskjellen på alle klekkere er hvordan insektet ser ut og hvordan insektet klekker ift habitatet de lever i. Dette er som regel forutbestemt innenfor hver enkelt art. Når vi imiterer ett klekkende insekt  binder vi en flue som har i oppgave å ligne på insektet i en klekkefase, og servere den i den delen av vannfilmen som det opprinnelige insektet klekker. Ta døgnfluene som et eksempel. Noen klekker i filmen med kroppen som bryter vannfilmen, mens andre gjerne svømmer inn til land for så å klatre opp på en stein, ett strå etc å klekker der.

Noen døgnfluer klekker ute på overflaten og andre klekker på land, men fremgangsmåten er den samme. Noen døgnfluer tar raskt til vingene etter at de har blitt til dun's, altså fått vinger og er derfor mest aktuell som føde for ørreten i den klekkende fasen. Andre igjen bruker lengre tid på å tørke vingene sine før de forlater elva og disse gir ofte ett godt fiske med fluer som har stående vinger. Fisker du på en vakende fisk og serverer dun på dun uten at fisken tar kan en klekker være tingen, rett og slett fordi den er ett sikrere måltid og fisken sparer energi på å ikke bomme på insekter som tar av før de når dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...