Gå til innhold

SBS - Opp Ned Vannymfe


Kim W

Anbefalte innlegg

Her kommer enda en steg-for-steg post og denne flua her er skikkelig kul å binde. <<l

Det som trengs til denne flua er en nymfekrok ala type TMC200R, lead eyes, malard flank, nymph stretch skin, ekorn SLF, crazy legs (A.Jensen), kobberribb og en bindetråd som matcher de andre materialene.

12594350273_2c35bfb861_z.jpg

Fest bindetråden og surr noen runder rundt der øynene skal sitte. Sett på øynene og fest dette godt med tråden, og til slutt låser du øynene fast med en dråpe lim. Viktig å binde dem fast på krokens overside da disse utgjør tyngden som får flua til å gå opp ned. Man kan også binde inn litt bly oppå krokryggen for å vekte flua ytterligere. Ta en fjær av type mallard flank og bind inn som hale. Anbefaler ett lite googlesøk på vannymfe for å se hvor lang halen (haletrådene) er på vannymfa ift kroppen. Bind deretter inn kobberribben.

12594675614_d2d50f6e4b_z.jpg

Snu flua rundt og bind ned mallard-fjær helt frem til øynene. Fest så en remse nymph stretch skin på krokens innside og bind bakover til innbindingspunktet der du festet halen. Dette er litt knotete i starten og det er lett å komme borti krokspissen som nå peker opp. Krokens innside blir ryggen til flua når den er ferdig. Dubb tråden med ønsket dubbing.

12594673904_dbb1807ebf_z.jpg

Lag en fin og lett tapert kropp fremover mot øynene. Viktig å ha i bakhodet at vannymfene er slanke.

12594234845_daedcbe94b_z.jpg

Bind inn en stykk barred crazy leg rett bak øynene og dra så det ene fremoverpekende beinet bakover og fest. Begge beina skal da peke ut og litt bakover fra kroppen. Gjør det samme på andre siden.

12594344403_2fcb9657d7_z.jpg

Legg nymph stretchen over ryggen på flua og fest med to løse surringer helt inntil øynenes bakside. Nå kan du strekke den litt til den passer nymferyggen i bredde og fest så med noen stramme turn. Dra så stretchen bakover igjen og legg på to turn til på samme punkt som den ble festet slik at den peker bakover. Før kobberribben i turns oppover kroppen og lag fine segmenteringer. Siste runde legges like bak beina, deretter rett etter og så krysser du under øynene på undersiden og surrer to-tre runder rundt krokstammen forran øynene og binder av.

12594342993_52798dcb67_z.jpg

Dubb hodet på nymfa og strekk nymph stretchen over hodet og bind av med en god knute. Klipp bort stretchen ved krokøyet og legg gjerne to surringer over stumpen som blir igjen

12594229765_a5252c4dc9_z.jpg

Klipp beina i ønsket lengde, farg øynene sorte og farg ryggen mørk med tusj. 

12594339563_a8d09bccc6_z.jpg

Voila, en artig liten vannymfe. :)

12594226815_2aff254517_z.jpg

753.damsel-nymph.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Ble inspirert av bindebeskrivelsen din Kim, men, dette er en for meg "ukjent" flue. Jeg har aldri fisket med den da jeg sjeldent eller aldri fisker med nymfe. Hvordan fisker du denne fluen?

Mitt forsøk etter din bindebeskrivelse. Jeg har tatt de materiell jeg hadde hjemme. #8

12622128613_968c864e12.jpg

Prøvde meg på en annen variant også. #10

12623584434_5e2c98b224.jpg

(si ifra hvis du syns jeg spammer tråden din)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...