Gå til innhold

50mm til Nikon - Nikon el Sigma?


Johan H.

Anbefalte innlegg

Om det er brukte objektiver du er på jakt etter så kan det være lurt å gå for Nikons 50mm 1.4. Men pass på at du finner et strøkent eksemplar som ikke har vært i bakken. AF'en. er litt sårbar for slag. Men er et knall bra objektiv.

Sigma har kommet med et ny 50mm som skal være helt rå, men prisen er en del dyrere da.:( Men forskjellen på nikons og sigma sin nye vil bare et trent øye se..

Nikons 50mm 1.8 skal vis nok være omtrent like god optisk som en 1.4 som jeg har lest på diverse nerde forum innen foto.. Men byggekvaliteten på 1.4 skal være litt bedre enn 1.8. Pluss at den er mere lysterk om du fotograferer i mørket.

Siden du har et Crop kamera som vil brennviden bli 75mm med et 50mm objektiv på kameraet ditt. Men med et 35mm objektiv på kameratet ditt vil brennviden bli ca 52,5mm. Har du vurdert en 35mm objektivet til nikon??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, ja har faktisk 35mm 1,8 fra før. Er fra tidligere vant til Pentax og ble veldig glad i 50mm 1,4 på det.

Synes for øvrig det er merkbar forskjell på 1,4 og 1,8 i lysstyrke, men kan jo kjøre med litt høyere iso på de nye husene så da går det fint med 1,8.

 

Kom over en AF-S 85mm f/1,8 på finn.no som er på vei i posten så da dropper jeg 50 mm inntil videre. Da blir det å bruke 35 og 85 med god lysstyrke, noe jeg har tro på blir en bra kombinasjon (i tillegg til 10-20 Sigma). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...