Gå til innhold

Tuppen på fluesnøret synker


tm

Anbefalte innlegg

[]

 

En ting man kan gjöre for å unngå at det blir klumpete, Tom...

Smelt sammen til en loop, neste steg er bare å dra av coatingen i selve loopen, da vil du få bort mye av den unödvendige vekten, samt det vil bli en mye mindre klump :) + at det er mer holdbart enn noe annet jeg kjenner til..ikke det at jeg har et problem med at fluelina ryker för fortommen, men allikevel ;)

 

Har nok prøvd det også gitt + en hel del andre metoder og løkker. Synes at nåleknuten blir mer smekker uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En anne grei metode er å åpne tuppen/kjernen av fluesnøret med en nål som stikkes et par-tre sentimeter inn og ut i gjennom siden på snøret.Nålen varmes opp og kjøles ned igjen slik at fluesnøretuppen forblir åpen.Spissen på ferdigfotommen (ikke hjemmelaget med skjøter) tres inn i sidehullet på snøret og frem/ut av tuppen.

Når fortommen er nesten helt igjennom og litt av baktaperinga står igjen, legger du på litt lim på denne og drar limet med fortom videre inn i snøret.Da skal fortommen låse seg der og du kan du enten klippe av resterende stumt av fortom/baktapering eller hvis du ikke stoler helt på dette, så kan du i tillegg legge noen runder med tråd rundt fluesnøre/baktapering av fortom.. ;)

 

kan helt sikkert bli penere/bedre enn den på bildet under :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Denne er heller ikke dum, men begrenser jo litt byttemuligheter da.

Er ikke ofte eg bytter fortommen heilt inne, men det blir jo litt arbeid vist du skal gjøre dette ute i felten. Men resultatet blir jo veldig bra da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok prøvd det også gitt + en hel del andre metoder og løkker. Synes at nåleknuten blir mer smekker uansett.

 

Men, man blir vel egentlig aldri heeelt fornöyd, uansett hva slags metode man bruker...!? Det mest ideelle villo jo värt en forlengning av fluelina som taperer seg ned til en 5x spiss som er "hur stärk som helst"! Umulig å få til kanskje....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...