Gå til innhold

Fluer for Røye


Gjest Ørreten

Anbefalte innlegg

På blikkstille vann om natten opplever jeg til tider røya som mest kresen (så fremst den i det hele tatt er aktiv).

Da er gjerne tempen lav som igjen fører til at fjærmygga (gjerne det eneste som klekker da) blir hengende lenge i filmen for å tørke.

Røya får da god anledning til å inspisere byttet før den velger å ta det. Under slike forhold er jeg enig i at røya kan gi grått hår på enhver, men det er heldivis ikke for ofte.

Ofte er røya tilbøyelig til å prøvesmake på de merkeligste ting; fuglefjær, isoporkuler, gamle ti-øringer etc... Men hun er til gjengjeld SNAR til å spytte ut igjen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest AndreBrun

Det letteste røyefisket jeg noen gang har vært med på, var når det plutselig banket hundrevis av flyvemaur ned på et lite tjern. Gud bedre. Men ellers er ikke røya nødvendigvis lettlest nei. Fjærmygg under, over, i filmen, eller...midt i...desimeter under... plutselig oppe her og "samler" i kanaler, så der. Ikke lett bestandig. Men for en vakker fisk. Nesten like fin som en ørret  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gullbrun storprikket ørret i topp kondisjon kan kanskje overgå ei fin røye i utseende, men når det kommer til eleganse og sånt er røya en klar vinner (og da snakker jeg ikke om åleliknende tusenbrødre fra et varmt lavereliggende overbefolket drittvann...)

 

Er litt usikker på om jeg tør å påstå det jeg skal til å påstå, men min mening er at røya gram for gram kjemper hardere enn en ørret (regner med noen ble fyrt nå...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Røya er uten tvil seigere enn ørret. Kansje ikke like vill, men den fyrer ikke av all kruttet med en gang.

Ta stor sjørøye for eksempel. Den kan man prøve å håve både 5 og 6 ganger med påfølgende harde utras!

 

Røya er vår vakreste ferskv.fisk!!

Isroeye.jpg

3,75-kg.jpg

Juni-2005-bilder-064-roeye.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...