Gå til innhold

Tankarna går mot Nya Zeeland


SvenskeBerra

Anbefalte innlegg

Jag och 2 vänner sitter och spånar om en eventuell resa till Nya Zeeland i Februari eller Mars 2008, finns mycket näringsrik information på internet men är intresserad av erfarenheter från folket på fluefiskesiden.

 

Vill minnas att det fanns en kille på forumet som var bosatt i NZ ? I övrigt någon som vart dit och kan rekommedera någon del av ön ? Vi funderar på att stanna 10 dagar cirka.

 

Fyll gärna på med era tankar och tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nya Zealand er Pazze ;D

 

Ser at dere har planer om å reise 3 stk sammen, det kan være litt kronglete vis dere skal fiske sammen alle 3. Man går gjerne oppstrøms og fisker på annen hver fisk. Kan bli lenge å vente på tur hvis man er 3 som går sammen. Men er mann gode venner og bruker begge sider av elven så fungerer det ok likevell. (Har prøvd)

 

Hvis du ikke har vært der før, så vil jeg anbefale å oppsøke guide de første 2 dagene, eller starte opp fiske i en elv som har mye fisk. Kommer til å bli en del prøving og feiling i starten, å da er det greit å få mange sjanser i form av høy fisketetthet. Avgjørende å få senka skuldrene litt i begynelsen. Kan fort gå en uke eller to uten fisk hvis man får litt dårlig vær og oppsøker feil elver. :-[

 

Guidebøker gir deg mye bra info. Leggg en plan på elver dere kan tenke dere å besøke i forskjellige områder. Det kan fort bli dårlig vær over lengere perioder, så da er det greit å ha avtalt alternative løsninger på forhånd. Kan fort bli litt lost i alle elvene som finnes, så det er greit å ha noen elver som man har planlagt å besøke i de forskjelige distriktene på forhånd.

 

Traff forøvrig  en gjeng med svensker i Omarama på sørøya i fjor som var på sin 3 tur til NZ. Målet for turen var å få fisk på land....  :o de hadde ikke lykkes med det de første turene. :o Så moralen  må være ikke ta noe for gitt. Man kan ikke reise til NZ og vente at man bare kan plukke mengder av fisk i starten. Gjør gode forbredelser og planlegg nøye, og vær fleksibel mot planer hvis det blir dårlig vær. ;D

 

Må selvsagt legge ved en lenke til en liten filmsnutt fra min siste tur slik at du vet hva du har i vente. forøvrig en god "startelv"

 

http://gallery.mac.com/gislehelgesen#100120

 

 

 

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för ditt fina svar!

 

Nae, där är ju ingen fiskgaranti någonstans men fan så tragiskt att inte plocka en fisk där i ett av världens fiske "mekkan"

 

Ja det är någon månad kvar men vi forskar i ämnet runt kostnader och hur lång tid man behöver på sig cirka.

 

Jag ska titta på din film nu men har även 4 dvd's från nya zeeland som jag tittar på titt som tätt. Sjukt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Var på New Zealand i november-desember 2006. Hadde et flott opphold og et fantastisk fluefiske. Har skrevet noe om mine opplevelser på New Zealand inne på min hjemmeside: http://www.reseboken.se/medlem?user=1389

 

PS..!

Skulle du velge å dra til New Zealand, så anbefale jeg deg på det aller sterkeste å bli noe lenger enn 10 dager....!

 

Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Var på New Zealand i november-desember 2006. Hadde et flott opphold og et fantastisk fluefiske. Har skrevet noe om mine opplevelser på New Zealand inne på min hjemmeside: http://www.reseboken.se/medlem?user=1389

 

PS..!

Skulle du velge å dra til New Zealand, så anbefale jeg deg på det aller sterkeste å bli noe lenger enn 10 dager....!

 

Trygve

 

Hyggelig reisskildringer Trygve! Fikk tankene til å svirre ;D

 

Helt enig, 10 dager på new Zealand er lite, er man uheldig med været, så kan du fort bli lite fisking. Regner med at det er Trophy Trout serien du har kjøpt deg? Du sliter nok med å finne disse stedene på 10 dager ;)

 

 

Gisle

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har også prøvd å være 3, og det fungerte helt fint. I hvert fall gjør det det når en av de 3 heter Gisle, og er helt rå til å spotte fisk  ;) Da trenger man forrseten ikke guid heller. Har man ikke en Gisle, så kan det nok være lurt å leie en for et par dager.

 

Å reise til NZ for ti dager høres ut som galskap. Har vært der to ganger selv, på en 3 og en 4 ukers tur. Det var ikke nok, gikk inn i en dyp deprisjon da jeg kom hjem til snøen. Neste gang blir det lenger. Husk at de første dagene går du rundt i svima, og får ikke fullt utbytte av dem.

 

God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...