Gå til innhold

Sjøørret-tragedie i Storfjorden.


Norway

Anbefalte innlegg

Nok en gang utgjør oppdrettsnæringen en trussel for livet i havet  >:(

Den siste uka har vi kunne høre og lese at VHS-viruset(viralt hemoragisk septikemi) blir oppdaga på oppdrettsannlegg i stadig større omfang i Storfjorden. (Ålesund).

Denne virus sykdommen rammer i hovedsak sjøørreten, men kan også angripe andre fiskearter.

Sykdommen gir fisken indre blødninger og forårsaker skade på nervesystemet. Viruset kan bla. oppdages ved å studere måten fisken svømmer på, fortelles det. Denne dødelige og svært smittsomme virus-sykdommen har ikke vært registrert i Norge siden 1974.

 

For å sitere Ari Behn "Trist som faen!".  :'(

 

Jeg bor i Ålesund og har i lengere tid gledet meg til sjøørret sesongen. Nå har jeg bare mest lyst til å knekke stanga og brenne fluene.

 

Vil denne galskapen ingen ende ta?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nok en gang utgjør oppdrettsnæringen en trussel for livet i havet  >:(

Den siste uka har vi kunne høre og lese at VHS-viruset(viralt hemoragisk septikemi) blir oppdaga på oppdrettsannlegg i stadig større omfang i Storfjorden. (Ålesund).

Denne virus sykdommen rammer i hovedsak sjøørreten, men kan også angripe andre fiskearter.

Sykdommen gir fisken indre blødninger og forårsaker skade på nervesystemet. Viruset kan bla. oppdages ved å studere måten fisken svømmer på, fortelles det. Denne dødelige og svært smittsomme virus-sykdommen har ikke vært registrert i Norge siden 1974.

 

For å sitere Ari Behn "Trist som faen!".  :'(

 

Jeg bor i Ålesund og har i lengere tid gledet meg til sjøørret sesongen. Nå har jeg bare mest lyst til å knekke stanga og brenne fluene.

 

Vil denne galskapen ingen ende ta?

 

 

[/qu

 

 

det er trist at slike ting er lov. det ser nesten ut at oppdrettsnæringen kan slippe unna med mord. det fokuseres so mye på CO2, og det ser ut som det er kunn oss sportsfiskere som ser at oppdrett begynner å bli en problem, både vill laksen og sjøørreten. som om det er ikke nok at rømninger og lakselusa øker betraktelig, nå må det være enda en sykdom som kommer fra oppdretten... attpåtil en som sprer seg raskt...

 

nå har jeg ikke lyst å brekke stanga (koster peng) ;), men jeg kunne godt tenkt meg å gi et skikkelig spark i r...a til de som har ansvaret for dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...