Gå til innhold

Skogbrann!


-Arild-

Anbefalte innlegg

Jeg satt her og lurte på om fisken/fiske tar stor skade av større skogbranner, slik den i Aust-Agder?

alt av dyr og insekter rundt vannene forsvinner jo, men lurer på om fisken merker noe stor forskjell. den merker jo at mat tilgangen fra land forsvinner, men tar den noe mer "skade" enn det?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg har veldig tro på at naturen har godt av en slik brann en gang imellom......det gir et vegitasjonsskifte....det er bare godt....bortsett fra bøndenes lommebøker.....tror det går bra med fisken.....landinsekter er ikke så veldig viktig sett hele året.....selvsagt så har det gått fløyten av vanninsekter som har vært ferdigklekket....men det er et relvant spørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg så et program om skogbranner og flora for en del år siden...

Var faktisk slik at en del planter (og noen dyr...) var helt avhengige av skogbranner...

Spredning av frø, spiring osv.....

 

Går derfor ut ifra at det på lang sikt ikke er av skade for fisken...

Endring av planteliv kan gi endringer/oppblomstringer av insektarter, endret lystillgang osv...  ???

 

Lokalt kan det sikkert være en annen sak, aske, nedfall osv.. ???

 

Men alt i alt, så er jo skogbranner en del av syklusen..

 

Noen andre som husker et slikt program..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg så et program om skogbranner og flora for en del år siden...

Var faktisk slik at en del planter (og noen dyr...) var helt avhengige av skogbranner...

Spredning av frø, spiring osv.....

 

Går derfor ut ifra at det på lang sikt ikke er av skade for fisken...

Endring av planteliv kan gi endringer/oppblomstringer av insektarter, endret lystillgang osv...  ???

 

Lokalt kan det sikkert være en annen sak, aske, nedfall osv.. ???

 

Men alt i alt, så er jo skogbranner en del av syklusen..

 

Noen andre som husker et slikt program..?

 

Finnes en type biller som er avhengige av skogbranner for å kunne legge egg. Disse kan lukte slike skogbranner på flere mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sotra der jeg er fra hadde vi en stor skogbrann for noen år siden, og etter det har alt blitt grønnere, og det er mer vegitasjon i så måte. det har ført til vekst i dyrelivet etter en stund.

på lang sikt er det nok ikke noe fare, men at fiske i tiden rett etter skogbrannen kan være redusert ser jeg ikke bort ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg så et program om skogbranner og flora for en del år siden...

Var faktisk slik at en del planter (og noen dyr...) var helt avhengige av skogbranner...

Spredning av frø, spiring osv.....

 

Går derfor ut ifra at det på lang sikt ikke er av skade for fisken...

Endring av planteliv kan gi endringer/oppblomstringer av insektarter, endret lystillgang osv...  ???

 

Lokalt kan det sikkert være en annen sak, aske, nedfall osv.. ???

 

Men alt i alt, så er jo skogbranner en del av syklusen..

 

Noen andre som husker et slikt program..?

 

Finnes en type biller som er avhengige av skogbranner for å kunne legge egg. Disse kan lukte slike skogbranner på flere mil.

 

Det vokser mest sannsynlig opp mer lauvskog og dyreliveet blir nok bra, men jeg synes synd på bøndene.

P.S. har du noe bindemønster på de billene? blir vel mye av dem i området? ;Dhehe ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...