Gå til innhold

Gamle Nikon objektiver? Nye Nikon digitalkameraer?


D. Syrstad

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan komme med tips til Nikon speilrefleks kamerahus(digitalt) som jeg kan bruke mine gamle Nikonobjektiver på :)

Sitter på en del gode linser som jeg brukte til min FE-2 på det glade 80'tallet ;D

Er klar over at det blir manuel zooming etc. Men hva med lysføler osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Du må som sagt bruke manuelle funksjoner......det du kommer til å oppdage er at det før i tida ble brukt skikkelig glass i linsene....dagens optikk er det mye brukt akryl....det blir ikke slik "svung" i bildene.....Du er heldig som har brukt optikk fra en produsent som har brukt samme fatningen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må som sagt bruke manuelle funksjoner......det du kommer til å oppdage er at det før i tida ble brukt skikkelig glass i linsene....dagens optikk er det mye brukt akryl....det blir ikke slik "svung" i bildene.....Du er heldig som har brukt optikk fra en produsent som har brukt samme fatningen....

Jobbet på det glade 80'tallet på "Foto Knudsen" og benyttet jo anledningen til innkjøp av diverse fotoutstyr merke Nikon. :)

Men lurer på hva er det rimeligste Nikon kameraet jeg kan bruke disse objektivene på uten å miste lysmåling?

Har forstått det slik at på noen modeller må jeg ta dette på "skjønn" hvis jeg skal bruke de gamle objektivene :-\ Har ikke direkte lysmåler innebygd i huet (men hadde jo vært sabla greit), så hvis kameraet kan hjelpe her er det toppers ;D Men som sagt er vistnok ikke alle hus du kan få nytte av lysmåleren ved bruk av gamle objektiver :'(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest AndreBrun

Hei. Jeg tror både D80, D200, D300, D2x, D3 og kanskje også D2h vil gi deg lysmåling i huset.

 

Nikon har mange gamle kanonbra objektiver, men de nyere linseelementene /glassene i dag er minst like bra. F.eks. er den nye 24-24 f/2,8 til Nikon blitt selve referanseobjektivet for det meste - om det måles opp mot Canon, Pentax, Sony eller andre Nikon- objektiver. Men det koster. Et supert Nikon- objektiv som ikke koster så mye er 50mm f/1,8  :) Den leverer proffe resultater og er jo lyssterk som få  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg tror både D80, D200, D300, D2x, D3 og kanskje også D2h vil gi deg lysmåling i huset.

 

Nikon har mange gamle kanonbra objektiver, men de nyere linseelementene /glassene i dag er minst like bra. F.eks. er den nye 24-24 f/2,8 til Nikon blitt selve referanseobjektivet for det meste - om det måles opp mot Canon, Pentax, Sony eller andre Nikon- objektiver. Men det koster. Et supert Nikon- objektiv som ikke koster så mye er 50mm f/1,8  :) Den leverer proffe resultater og er jo lyssterk som få  :)

 

Takker for svar og tips André

Har prøvd å finne ut på nett ??? og ringt Nikon Norge ???, (men der skjønte de ikke trøndersk :rolleyes: ) ihvertfall endte opp med flere spørsmål en svar :-\.

Sitter på Micro-Nikkor-P Auto 55mm f3,5 (Som jeg fikk bygd om til ny fatning hos Interfoto på det glade 80tallet) og Nikkor 25-50 f4. og begge to med sirkulære polafilter(noe som ikke var helt billig den gang). Disse har jeg ikke hjerte til å legge i skuffen for "gamle ubrukelige ting".

Tror jeg må ta med meg objektiver og ta turen innom diverse Foto/Elektro butikker og bare teste ut(men har erfaring med at kunnskapsnivået kan variere sterkt desverre :( )

Begynner på D80 og jobber meg videre oppover ;D ;D ;D

 

ps. Var skikkelig imponert over Islands-sagaen med bilder og det hele ;) Utrolig flotte bilder ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hei. Jeg tror både D80, D200, D300, D2x, D3 og kanskje også D2h vil gi deg lysmåling i huset.

 

Nikon har mange gamle kanonbra objektiver, men de nyere linseelementene /glassene i dag er minst like bra. F.eks. er den nye 24-24 f/2,8 til Nikon blitt selve referanseobjektivet for det meste - om det måles opp mot Canon, Pentax, Sony eller andre Nikon- objektiver. Men det koster. Et supert Nikon- objektiv som ikke koster så mye er 50mm f/1,8  :) Den leverer proffe resultater og er jo lyssterk som få  :)

 

Takker for svar og tips André

Har prøvd å finne ut på nett ??? og ringt Nikon Norge ???, (men der skjønte de ikke trøndersk :rolleyes: ) ihvertfall endte opp med flere spørsmål en svar :-\.

Sitter på Micro-Nikkor-P Auto 55mm f3,5 (Som jeg fikk bygd om til ny fatning hos Interfoto på det glade 80tallet) og Nikkor 25-50 f4. og begge to med sirkulære polafilter(noe som ikke var helt billig den gang). Disse har jeg ikke hjerte til å legge i skuffen for "gamle ubrukelige ting".

Tror jeg må ta med meg objektiver og ta turen innom diverse Foto/Elektro butikker og bare teste ut(men har erfaring med at kunnskapsnivået kan variere sterkt desverre :( )

Begynner på D80 og jobber meg videre oppover ;D ;D ;D

 

ps. Var skikkelig imponert over Islands-sagaen med bilder og det hele ;) Utrolig flotte bilder ;D

 

Tusen takk for det.

 

Jeg tror begge de objektivene du nevner her er knallbra!  :) Her er hva Mr. Rørslett skriver om din Nikkor 25-50 f4:

"Images are sharp corner-to-corner and light fall-off is very low even wide open. It quickly attains peak sharpness at f/5.6 and the image quality holds up well when the lens is stopped down, so even f/16 delivers good results. " "(...) A crisp rendition extends into the depth-of-field zone to make this an excellent choice for landscape photography. In fact, this was my preferred lens against modern zooms for this very application. Compared to most zooms, the 25-50 is very resistant to flare, and ghosting is kept to low levels whenever the front element is carefully cleaned. This is one of my favourite lenses for the F2, F4 and F5 cameras, and it handles nicely, too."

 

Så disse objektivene må du i aller høyeste grad ta vare på  ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

"the 25-50 is very resistant to flare, and ghosting is kept to low levels" [/b]

 

Ja, og det ser jo ut til at det gir god kontrast selv om skyter bilder motsols, og at det ikke blir det mer eller mindre "melkehvite" sløret som man kan få med mange objektiver ("very resistant to flare").

Fikk jo lyst på dette objektivet selv nå  ;D

 

Har faktisk hørt om dette objektivet før, når jeg tenker meg om, og nettopp som et knallbra objektiv til landskapsfotografering. Og banker du på polafilteret på dette, så får du det antagelig ikke bedre enn dette  :) Grattis med flott objektiv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"the 25-50 is very resistant to flare, and ghosting is kept to low levels" [/b]

 

Ja, og det ser jo ut til at det gir god kontrast selv om skyter bilder motsols, og at det ikke blir det mer eller mindre "melkehvite" sløret som man kan få med mange objektiver ("very resistant to flare").

Fikk jo lyst på dette objektivet selv nå  ;D

 

Har faktisk hørt om dette objektivet før, når jeg tenker meg om, og nettopp som et knallbra objektiv til landskapsfotografering. Og banker du på polafilteret på dette, så får du det antagelig ikke bedre enn dette  :) Grattis med flott objektiv!

 

Skjønner hvordan du har det, let å bli gira på "nytt" når man graver litt i materien ;)

Og for å gni det ekstra inn, så er ikke linsa stygg å se på heller ;D ;D ;D

[attachimg=#]

Men er litt plaget av noen Hvitvinga Jæv.... som "eter" opp gummien på linsa ;D ;D

[attachimg=#]

Micro Nikkor'n er heller ikke stygg ;)

Takker ;)

post-2790-13949857376988_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har lest et eller annet sted at det går ann å få "bygd" om "gamle" linser, så de kan brukes på nye digitalkamera (Nikon) :D Har forstått det slik at de skifter ut den gamle fatningen med ny (m/elektroniske kontakter etc).

Er det noen som vet mere om dette ? Evt. har erfaring, og kan man "bygge" om alle objektiver?  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Det fulgte en Nikon D40x med en printer jeg kjøpte, tenkte å selge det siden jeg bruker Canon, men fikk nyss om at gamle Nikonobjektiver går dirkete på, og da ble jeg nysgjerrig. Hvor langt bakover dette gjelder vet jeg ikke, men jeg prøvde den med Nikkor 85 mm 1.4 fra sent -80 eller deromkring, og som antagelig i sin kostet tid nærmere 20 000,-, eller noe sånt. Her var det ingen stabilisator eller autofokus, og lukker/blender måtte innstilles helt manuelt. Jeg eksponerte ut fra erfaring og testeksponeringer på den store skjermen - og for noen bilder det ble, lynskarpe og med et herlig, mykt bakgrunnsfokus.

Har man gamle kalitetsobjektiver tilgjengelig, er dette absolutt noe å prøve seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fulgte en Nikon D40x med en printer jeg kjøpte, tenkte å selge det siden jeg bruker Canon, men fikk nyss om at gamle Nikonobjektiver går dirkete på, og da ble jeg nysgjerrig. Hvor langt bakover dette gjelder vet jeg ikke, men jeg prøvde den med Nikkor 85 mm 1.4 fra sent -80 eller deromkring, og som antagelig i sin kostet tid nærmere 20 000,-, eller noe sånt. Her var det ingen stabilisator eller autofokus, og lukker/blender måtte innstilles helt manuelt. Jeg eksponerte ut fra erfaring og testeksponeringer på den store skjermen - og for noen bilder det ble, lynskarpe og med et herlig, mykt bakgrunnsfokus.

Har man gamle kalitetsobjektiver tilgjengelig, er dette absolutt noe å prøve seg på.

 

Halaisen ;D Fikk du ikke lysmåling ved bruken av det "gamle" objektivet?  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Det fulgte en Nikon D40x med en printer jeg kjøpte, tenkte å selge det siden jeg bruker Canon, men fikk nyss om at gamle Nikonobjektiver går dirkete på, og da ble jeg nysgjerrig. Hvor langt bakover dette gjelder vet jeg ikke, men jeg prøvde den med Nikkor 85 mm 1.4 fra sent -80 eller deromkring, og som antagelig i sin kostet tid nærmere 20 000,-, eller noe sånt. Her var det ingen stabilisator eller autofokus, og lukker/blender måtte innstilles helt manuelt. Jeg eksponerte ut fra erfaring og testeksponeringer på den store skjermen - og for noen bilder det ble, lynskarpe og med et herlig, mykt bakgrunnsfokus.

Har man gamle kalitetsobjektiver tilgjengelig, er dette absolutt noe å prøve seg på.

 

Halaisen ;D Fikk du ikke lysmåling ved bruken av det "gamle" objektivet?  :-\

 

Nei - noe lysmåling fikk jeg ikke, men skal ikke påstå 100% at det ikke går. Som gammal fotograf vet man jo at om man bruker film på 100 ISO i overskyet dagslys, treffer man bra ut fra 250/4 om man justerer litt opp eller ned, alt ettersom.

Ellers var det jo bare å ta en testeksponering og justere seg inn fra diplayet på kameraet om det ikke traff med eksponeringen med en gang. Dessuten har man mer å gå på med digitale bilder, særlig i forhold til undereksponering, der mye kan etterjusteres i f.eks. Photoshop.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fulgte en Nikon D40x med en printer jeg kjøpte, tenkte å selge det siden jeg bruker Canon, men fikk nyss om at gamle Nikonobjektiver går dirkete på, og da ble jeg nysgjerrig. Hvor langt bakover dette gjelder vet jeg ikke, men jeg prøvde den med Nikkor 85 mm 1.4 fra sent -80 eller deromkring, og som antagelig i sin kostet tid nærmere 20 000,-, eller noe sånt. Her var det ingen stabilisator eller autofokus, og lukker/blender måtte innstilles helt manuelt. Jeg eksponerte ut fra erfaring og testeksponeringer på den store skjermen - og for noen bilder det ble, lynskarpe og med et herlig, mykt bakgrunnsfokus.

Har man gamle kalitetsobjektiver tilgjengelig, er dette absolutt noe å prøve seg på.

 

Halaisen ;D Fikk du ikke lysmåling ved bruken av det "gamle" objektivet?  :-\

 

Nei - noe lysmåling fikk jeg ikke, men skal ikke påstå 100% at det ikke går. Som gammal fotograf vet man jo at om man bruker film på 100 ISO i overskyet dagslys, treffer man bra ut fra 250/4 om man justerer litt opp eller ned, alt ettersom.

Ellers var det jo bare å ta en testeksponering og justere seg inn fra diplayet på kameraet om det ikke traff med eksponeringen med en gang. Dessuten har man mer å gå på med digitale bilder, særlig i forhold til undereksponering, der mye kan etterjusteres i f.eks. Photoshop.

 

 

 

 

 

Mente å ha lest en plass at det gikk an på D40X, men mulig jeg har blanda med et annet kamera :-\

Litt slik teori har jeg inne, men hadde vært kjekt med hjelp av lysmåler i kamera :) Kan jo selfølgelig bruke denne, men blir litt tungvint for øyeblikksbilder etc. ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...