Gå til innhold

RIOMax II Shooting Heads


sverreef

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...

Hei Sverreef

 

Fikk prøvd 2 av klumpene i dag, Synk3 og synk6.  Først på en Sage Z-axis 9,6' #7 og på en Streamstix Evolutionstix II 9,6' #7. Klumpene fungerte bra på begge stengene, men med min kastestil så syntes jeg Streamstix stanga fungerte best. Likte coatingen på running line godt, ikke for myk og ikke for stiv og veldig glatt og fin. Overgang mellom klump og running line er jo løkke i løkke, men løkkene er utformet på en måte jeg likte godt. På running line er det en lang sveiset "smal" løkke og på selve klumpene er det en fast "sveiset" rund løkke. Da jeg koblet løkkene riktig, så ble overgangen "smooth" og ikke noe irritasjonsmoment når jeg dro deler av klumpen inn gjennom stangringene. Både synk3 og synk6 klumpen fungerte bra syns jeg.

Litt tidlig  å gi noen endelig vurdering av snøresystemet enda synes jeg, men jeg ble i alle fall ikke skuffet i dag  :) :) :).

Tok forøvrig en fin ørret på synk 3 klumpen på MarchBrown Silver dobbeltkrok #10 i dag. Så seint på året har jeg aldri tidligere fått ørret på flue i ferskvann. Så det gjelder egentlig bare å komme seg ut og fiske dypt  :) :)

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Noen nye erfaringer siden sist, bjorni? Tror jeg kommer til å ta sjansen på RIOMax II i intermediate og synk 3. Forhåpentligvis blir det en suksess til sjøfisket mitt, men om ikke annet vil det i hvert fall bli en nyttig erfaring å prøve noen klumper med helt annen tapering enn hva jeg er vant til fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg fått prøvd RIOMax II i ST8I og ST8S3 på noen turer. Litt uvant i starten med vektkonsentrasjonen såpass langt fra stangtuppen, men etter litt tilvenning går det helt uproblematisk. På grunn av mye masse i fronten og en relativt brutal fronttapering har de kanskje litt lettere for å "slå" i overgangene mellom for- og bakkast enn tilsvarende klumper med lang fronttapering, men til gjengjeld ser det ut til at RIOMax kanskje tåler noe mer overheng, og fortommen strekker seg fint selv med store/tunge fluer. Presentasjonen er forresten langt fra så brutal som jeg hadde fryktet - faktisk virker det som klumpene lander overraskende lett, noe som kanskje kan tilskrives forsinket overrulling og gode flyveegenskaper (nesten) uten tegn til "dumping".

 

Foreløbig er selvsagt grunnlaget for bedømmelse relativt tynt, men det jeg har sett av hvordan klumpene fisker, virker i hvert fall veldig lovende. Spesielt synk 3 tror jeg kommer til å bli en favoritt! Ellers har intermediateklumpen i likhet med de fleste glassklare snører noe minne rett fra spolen, men ikke mer enn at det forsvinner etter et par kast. Fabrikkløkkene i bakkant av klumpene er jeg derimot mindre begeistret for, så de kommer muligens til å bli byttet ut til fordel for hjemmelagde løkker av Gudebrod 35 lb flettet mono...

 

Kjøpte forresten 30 fot av Rio T-8 også. Synker som en stein, skjærer gjennom vinden som en kniv og kaster overraskende bra! Ukappa passer vekta mer eller mindre perfekt til klasse 6 eller 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...