Gå til innhold

Variantfluer


Gjest Hermansen

Anbefalte innlegg

Gjest Hermansen

Tjena fluefiskere

 

Nå har Viggo prøvd å overbevise meg at disse variant fluene fisker sykt bra. Både når vulgataen klekker og når det ikke vaker.

 

Jeg leste selv biten i "Flugbinding på mitt sätt" og blei litt overbevist. Så satt man på "kontoret" og leste fiskefeber og der sto det også en slik artikkel om disse fluene og hvor fantastiske de var.

 

Så bandt jeg noen, mista trua direkte, stygge fæle fluer. Men siden jeg er en snill gutt skal disse få en mulighet å bli en av mine kompiser. Men jeg er skeptisk.

 

Noen fler som har erfaringer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Fluene funker faktisk svært bra der det er litt fart i vannet. I strømmende vann med litt bølger slipper du tenke på om flua står oppreist eller ikke. Dessuten står fluene høyt på vannet. Fiskene ser ikke ut til å bry seg noe særlig om at vi synes variantene er stygge - de tar dem likevel. Det er bare et problem: Pass på å binde dem med hacklet 2 veier (altså et hackle fra deg og et mot deg) ellers vil fluene propellere noe innerst inni h...! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluene funker faktisk svært bra der det er litt fart i vannet. I strømmende vann med litt bølger slipper du tenke på om flua står oppreist eller ikke. Dessuten står fluene høyt på vannet. Fiskene ser ikke ut til å bry seg noe særlig om at vi synes variantene er stygge - de tar dem likevel. Det er bare et problem: Pass på å binde dem med hacklet 2 veier (altså et hackle fra deg og et mot deg) ellers vil fluene propellere noe innerst inni h...! :)

 

ja helt enig, de propelerer fælt, må minst bruke0,18 på disse fluene om du ikke binder dem slik, stygge ??? he he

 

En annen ting det er aldri et problem å se disse fluene, gjelder særlig "badger" flua.

 

En annen viktig detalj er at halene må være lange nok slik at flua ikke tipper.

 

Fluen er utrolig bra om det ikke vaker, en skikkelig fish(y)finder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

bandt noen med dubbbing i kroppen i stedet, kan vel neppe spille noen rolle. Uff bundet masse fluer jeg nå "dårlig samvittighet" men nå rydder jeg i utstyret så får det bli en mnd eller 3 til neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Ganske enkle fluer

 

Lang hale av hackel. kropp med fjærstammen av hacklet. Hackel 2-3 ganger normal str for kroken hvis jeg ikke husker feil. Skal løpet av noen dager fotografere en del fluer til egent bruk. Da kan jeg alltids legge til ett om ingen andre gjør det før meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...