Gå til innhold

Gjeddeflue på 5'er stang


Taxxi

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å fiske etter gjedde i disse dager (for første gang med fluestanga) og lurer på om noen kan gi meg en kort "briefing" på hva slags fortom og fluer jeg kan bruke? Jeg har forstått at gjeddefluer gjerne er store og lurer derfor på om jeg vil få problemer med å få kasta med 5'er stanga og så store fluer? Er det evt. noen mindre fluer jeg burde bruke?

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

disse dager er hunnene nok iferd med å spise seg opp etter gytinga.....stort sett er det store byttedyr hun velger som frosk, men også  annen fisk......du vil med så lett line vansklighet med å drive en stor flue ut på vannet med den linevekta du har.......vi snakker om vanlig fysikk her ikke om noe lurt lett mønster, men nå skal jeg være forsiktig....du kan selvsagt treffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5èr blir nok litt i underkant av hva som anbefales med disse fluene. tror det fort vanker ett stang brekk :rolleyes: Men for all del har brukt det selv. vinden skal ikke langt over 5 sek/m før det blir vanskelig(Såre ører) ;D ;D 7/8 med Intermid. er vel og anbefale i disse dager 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne hatt en 7'er stang til dette men vil ikke bruke penger på ny stang da jeg ikke fisker gjedde ellers i året. Synes jeg også har lest om folk på forumet her som har brukt 5'er på gjedde så jeg lurer på hvilke løsninger som lar seg gjennomføre med 5'er stang og gjeddefiske. Vind er selvfølgelig noe som begrenser en del men sett at det er vindstille?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

esverre....ingen løsning som jeg ser bortsett fra en ting, dt er dersom #5 er rask, så rask at du kan brike #7 line på den, det er snørevekta som stiver flua fran gjennom lufta, men da må du ha en tyngre line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du titter på gjeddesesongen 09 i forumet ser du han truls 13 år. den stanga han brukte på 9.05 kg gjedda er en 5èr Det er ikke noe særlig spenstig stang. men ta det rolig og prøv deg frem.! kaster selv med en 8èr med 660 grain sene. og en såkalt sage larg mouth denne har 330 grain.! lag deg gjerne en skyteklump og tilpass denne til stanga (billigste variant) Er ikke alltid du trenger og kaste så langt etter disse sumpoterne ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...