Gå til innhold
  • 0

Synkesnøre !


Kjell Inge

Spørsmål

 

Hei

 

Jeg har akkurat anskaffet et 9,3` #6 som jeg skal bruke til å fiske synk med. Dvs streamere og nymfer når det ikke vaker. Har aldri fisket med noe annet en flyt og er temmelig fersk der også. :-)  Videre er jeg klar over at det finnes svært mange og gode tråder her inne vedr synkesnører, men jeg føler at jeg har gått / lest meg litt vill allikevel.

 

Hvilket line bør jeg benytte ?

 

Intermediate, synk 2-5, flyt og synk, glassline ? Hvilken tampering bør lina ha ? Og hvilket snøre passer best til en medium rask stang.

 

Ble mye dette her:-)

 

Kjell Inge

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Skal prøve å formidle mine tanker om dette.

 

Jeg bruker stort sett et glassnøre. Dette synker ikke fort, men hvis man har litt tid så funker det.

Er i tillegg knall med et glassklart snøre på sky fisk.

skal du fiske i litt strøm og må fortere ned så kan et synk 3 snøre være tingen.

Har prøvd Scierra HMT i synk 3 og har et Airflo 40+ snøre i synk 3. Synes begge deler funker bra.

Ulik tapering er det, 40+ har kort framtapering og HMT noe lenger. ( Har ikke målt nøyaktig )

Skal du skikkelig ned er det synk 5 og tyngre som må til. Da synker det skikkelig.

 

Det er vel flere som kan delta med info her.

 

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

 

Hei ja.

 

Takk for god forklaring.

Jeg skal fisker mest i stille vann og har masse tid, så passer sikkert et glassnøre best. Skal det evt være i klasse # 6 som stangen eller høyere/ lavere ?

 

Kjell

 

Hold deg til SA Mastery Stillwater i klasse 6 du:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det største problemet med synkeliner er at man etterhvert akkumulerer en haug snører som man bruker så alt for sjeldent  :o

 

Hvis du starter med glassline dekker du det meste av synkelinefiske i stille vann. Og som Pål sier Mastery Stillwater er bra, Rio Aqualux likeså...

 

Glassline er også det jeg bruker mest i sjøen og #6 er utmerket (all den tid fluene ikke er for store og vinden ikke er for sterk).

 

Mvh.

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei

 

Brukt Rio aqualux en god stund og synes det er et topp snøre, mindre minne enn stillwatern til Pål :P

Forslaget til Pål er gull det, bedre i sjøen dette en Rio sitt rett og slett fordi cotaingen har bedre holdbarhet. Men til ferskvann vil du ha Rio lina leeenge. Løp og kjøp i mine øyne.

 

Har prøvd det meste av clear snører, RIO sin imponerte i forhold til forventinger :)

Fin å fiske dybder med er den også, synker kjapt nok i ferskvann.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

 

Hei ja.

 

Takk for god forklaring.

Jeg skal fisker mest i stille vann og har masse tid, så passer sikkert et glassnøre best. Skal det evt være i klasse # 6 som stangen eller høyere/ lavere ?

 

Kjell

 

 

Hold deg til SA Mastery Stillwater i klasse 6 du:)

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er dette snøret jeg bruker. Utrolig lettkastet.

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...