Gå til innhold

Julussa og Ulvåa?


Blowfish

Anbefalte innlegg

Sitter og studerer kart og drømmer om nye steder jeg skal besøke i løpet av sesongen - noe jeg vel ikke er helt alene om?

I området Elverum - Trysil, både nord og sør for Trysilvegen, er det mange vann og noen åer, hvorav noen ser mer interessante ut enn andre. Er det noen som har kjennskap til Julussa, som renner nordover mot Rena, og Ulvåa, som renner sørover mot Flisa? Finnskogen ellers?

RuneW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Julussa

Meanderende ganske stilleflytende elv med mindre strykpartier, lange strekker med sandgrunn.

Tilsig fra noen småsjøer men mest myrpartier. Den aktiviteten som kan være dovner ofte bort på sommeren pga lav vannstand og varmt vann.

Ikke destinasjonen for våte drømmer og stor fisk.

Sitter også med en følelse av at den har blitt merkbart dårligere de senere år, antagelig pga overbeskatning.

De turene jeg tar i Julussa er mest for å komme bort fra alt og alle, det er stille og godt der. Pen er den også. Men ville ikke engang drømme om å bygge opp vinterforventningene rundt den fiskemessig. Jeg bor i gangavstand til elva, da blir det litt anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulvåa

Nord for Trysilvegen er det ingen vits i å fiske. Der er det dårlig med harr og ørret over 15 cm. Sør for Trysilvegen er det strekker med rolig vann (noen mil?) som det mest er gjedde og abbor. Lenger sør i Ulvåa enn det har ikke jeg noe peiling på åssen det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

en dagstur passer fint, en dagstur iløpet av fiskeåret er nok! Svært lite positiv grunn skaper den gode pH verdien ørreten liker og som skaper stort insektsliv, men absolutt brukbar elv å kose seg i dersom jakten er etter fisk på  500 gram som regnes som storfisk i denne humusfargede elva.  Helge vet hva han snakker om her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...