Gå til innhold

Fluer te vidda.


Rolf_Hansen

Anbefalte innlegg

Vil anbefale Bjørn "bjosted" her inne. Han har vært mye på vidda og bandt opp en suveren boks til meg for et par uker siden, og det er velprøvde fiskefangere alle som en. Kan varmt anbefales.  :)

Er sikker på at du har en boks i posten lenge før du har rukket å tenke på å pakke sekken  ;D

Send ham en pm

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?action=profile;u=4182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei... har i flere år på rad hvert på hardangervidda vest og øst.....elver som vann... Det kan forekomme litt av hvert av fluer innimellom, har sett og fått flotte fisker på litt av hvert.. vårfluer er et must :: streaking/elkhair caddis(fisker bra om kvelden/ettermiddagen),,rackelhanen,,superpuppan,,,,,stankelbein kan forekomme(har ikke fått på denne, ei heller ikke fisket så mye med den da),,klinkhammeren har jeg med overalt så også vidda(funker og fått bra på denne),,døgnfluer taes også med (fått noen pene på de faktisk)... ville tatt med flyvemaur (har fått på maur også sprettet magesekken og sett hauger av maur (særlig) særlig vidda øst)),, bibion har jeg sett endel av i vest men ikke fått noe på den men ville hatt med et par eksemplarer,,,, mygg:: vanlig palmermygg funker.... eller så opplevde jeg på Island (minni) i år at det var tatt bra på Black gnatt der, det er ei flue jeg aldri hadde fisket med men kommer nok til å binde endel slike ,, jeg skal på vidda i år også og da skal Black gnatt være med... ville tatt med et par eksemplarer av den og hadde jeg hvert deg (allroundflue typ klinkhammeren)..

goood  løkk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner noen tips her: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=6938.15

Opplever selv at fluevalget endrer seg litt med årene..., vet egentlig ikke helt hvorfor...

I dag ville jeg ikke reist opp uten:

CdC caddiser str. 10-14

Streaking Caddis str. 6-10

Devils bug

Stankelbein imitasjoner

Vera str. 12-16

Bibio

Noen døgnflue imitasjoner

Myggimitasjoner

March Brown silver str. 10, Heckam Peckam Green, Hareøre nymfe, Muddler Minnow str. 6-8 og marflo imitasjoner er alltid med på tur. Det er ikke alltid været er fint på fjellet. Jokeren kan være en svart wolly bugger.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.... husk at også fisketeknikk er viktig.. ha trua, for fisken er som regel der..klekkinger og vaking er jo selfølgelig supert men har opplevdt NULL vaking og fått pene(over kiloen) fisker til å komme opp å ta.. tenke seg litt om hvor fisken kan stå, trå varsomt gjerne bakfra og kast oppstrøms hvis elv.. vaker det ikke så mist ikke trua,, da får du få den til å vake.... fisk av kantene i vannene.. oppsøk grunner... mange gode fluetips er en ting, men så var det fiskingen å da, som er vel så viktig om ikke viktigere...  august kan være en knall tid.. ting må klaffe litt noen ganger,, været kan jo selfølgelig spille en rolle på vidda da særlig vinden og den er ikke alltid like morsom for oss fluefiskere.. du har fått masse bra fluetips så det er ikke det som blir avgjørende på turen din tipper jeg     :o :o :o

får satse på at du /dere får minimalt med vind.... de årene jeg har hvert på vidda så har det alltid hvert vinden som evt har hvert et "problem".. vind er alltid værst synes jeg (kansje for bra vær å over tid) hehe ikke greit alt dette her.. en får bar ta det som kommer..  vidda er opp og ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Baggern sier, hvordan du fisker og hvor du fisker betyr veldig mye, ofte alt. Har fått mere fisk etter at jeg tok med meg synkeliner på fjellet. Etter at jeg begynte å håndtviste caddisene mer ble de også bedre. Mye vind på dagen betyr gjerne store CdC caddisser eller stor Streaking caddis for meg. Da gjelder det å stripe flua med kontante dra, men glem ikke stoppen av og til. Med mye vind så frister det også å gå ned under overflaten. I skumring og natt går det også gjerne på litt større fluer som fiskes markant. Men, som alt annet fiske, varier, varier og varier. Ingen regel uten unntak, men det er svært sjeldent jeg striper stankelbein..... Det blir morsommere å fiske når du lærer deg å bli mer observang. Hva klekker, hva er i luften, hvordan vaker fisken, er det maurtuer i nærheten av vannet ditt, er fisken rød i kjøttet?

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale Bjørn "bjosted" her inne. Han har vært mye på vidda og bandt opp en suveren boks til meg for et par uker siden, og det er velprøvde fiskefangere alle som en. Kan varmt anbefales.  :)

Er sikker på at du har en boks i posten lenge før du har rukket å tenke på å pakke sekken  ;D

Send ham en pm

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?action=profile;u=4182

dette er jo konge da! hva betaler dere sånn ca ??? å hvor mange fluer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som Bjorni skriver så er stankelbein, CDC-caddis og varianter av Striking Caddis gode valg. Kom ned fra vidda for litt over et døgn siden, og fisket i alt fra blikk stille og sol, til skybrudd og sterk vind. Fisket var svært selektiv på de store mengdene med mygg og knott som var på vannet, og supvaket, noe som gjorde det vanskelig å kroke. CDC-caddis er blitt en av mine favorittfluer, enten i oliven eller i brun. Dette er en flue som fungerer godt. Er det "impregnert" danser den som en liten vårflue på vannet, blir den tyngre funker den til å imitere større vårfluer. På de to turene mine til nå i år har denne flua vært en av de beste. I tillegg så har en variant av striking caddis med gul selull og sort rådyr fungert bra, særlig dersom det er litt overskyet eller "mørkt". Og, jeg hadde mer aktivitet på vårfluene når de lå stille, enn under striping. Og mygg-varianter kan man ikke heller reise opp uten.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk du noe fin fisk morten?

Jeg skal også oppover i august. Valget står mellom områdene innenfor halnefjorden eller elva mellom nordmannslågen og bjornefjorden+omegn... Hva ville dere valgt?

fikk OK fisk, ikke over kiloen, men like under. Men, sparer de store til neste tur om noen dager.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også tatt med noen varianter av Renaflua. Dette må vel være det nærmeste man kan komme en all-round-flue, da spesielt den lett dressede versjonen som Tørrfluepuristen, Terje Refsal, har lært meg å binde. Da med forskjellige kroppsfarger som, Fly-rite #8 Golden Badger, # 30 March Brown, #10 Blue Wing og # 6 Chocolate Brown, i krokstørrelsene 12 til 16.  Fikk 7 fine ørretter i Eggedalsfjelle med gjennomsnittsvekt på litt over 6hg for tre uker siden på denne versjonen av Renaflua.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...