Gå til innhold

Forslag til 3 # stang/snelle/sene.


Tom Andre

Anbefalte innlegg

Men når jeg har en klasse 6 stang/snøre/snelle, vil det da være noen stor forskjell i forhold til sett i klasse 5?

Jeg har fisket i vannet tidligere med mark( ja, jeg vet jeg er en synder, men nå har jeg sett lyset  ;)), og røyen jeg har fått har vært ca 20 cm, så det er jo bare småfisk. Det var derfor jeg tenkte jeg kunne gå ned til #3/4 størrelse.

Beklager hvis det er mange dumme spørsmål, men er som sagt nybegynner.

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Her er ingen spørsmål for dumme !

Og, de som ikke har begynt med mark og sluk har ikke peiling  :D

Klasse 4 eller 5 er det "alle" har til allround stang. Jeg har vært gjennom mange faser i stangvalg gjennom to tiår. Min fasit: #5, #5 oppleves, og er vesentlig lettere enn #6  #4 er lettere enn det igjen...  

#3 er FOR lett for allround.  Dette påstår jeg hardnakket ! DErsom du kjøper en #3 til hovedstang blir du skuffet.  

Du spurte tidligere om #3 er vanskeligere å kaste med enn tyngre. Svaret er ubetinget ja.

Som nybegynner er du avhengig av å "kjenne" oppspenninga av stanga. Det kjenner du vesentlig svakere med #3 enn #5...

#5 vil gi deg mest tilfredsstillelse.  Etter mange år (12?)  med #4 som hovedstang, er jeg fra i fjor tilbake med #5 som hovedstang.

Ting oppleves, og er lettere å utføre med en femmer enn en firer, for ikke å snakke om en treer... (toer eller mindre er  unødvendig...)  OG, du jager ikke noe mere fisk med #5.  DEt er i såfall andre årsaker til at fisken stikker.. (Stort sett, det er vann og situasjoner som krever ultralight)

Det har i flere år vært en trend med å bruke lettest mulig utstyr. Mange, jeg også, har gjort oss bort på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at en kvalitets stang #5 vil være bedre til mitt bruk en min eksisterende #6/7?

Tror jeg må avgårde på fiskeutstyr butikken i morgen.

Nå må jeg bare forklare dette til fruen.

"jammen alle sier at denne er myyyye bedre enn den jeg har nå".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Så du mener at en kvalitets stang #5 vil være bedre til mitt bruk en min eksisterende #6/7?

Tror jeg må avgårde på fiskeutstyr butikken i morgen.

Nå må jeg bare forklare dette til fruen.

"jammen alle sier at denne er myyyye bedre enn den jeg har nå".

En god nok stang behøver ikke koste mere enn kr 1000.- men jeg forstår deg slik at du vil litt videre på utstyrsfronten. Da er isåfall settet med Vantage et godt valg.

Tror også at Guideline ACT4  9'#5  (Eller #4)  vil gi deg en meget pen stang for en billig penge. Fordelen med den er Finish i forhold til pris. Det er forøvrig velkastende.

OG, ta en telefon til www.gero.no på lillestrøm, de hadde super dupertilbud forrige uke på alt. Sjekk om de vil gi deg en kanon deal !  De har god peiling og fint utstyr.

Sjekk også denne Shimanoen i kl 4 eller 5, kupp kaller jeg dette:

http://www.mmfiske.no/?ItemID=2592

Tilhørende snelle "Konic 1,5" fra kvalitetsleverandøren Lamson, Topp bremseseystem for Remapris:

http://www.mmfiske.no/?ItemID=2160

Legg til 50 meter 20 pund backig og et Scientific Anglers "Aircel" #4 eller #5  til Kr 299.-

Og noen ferdigtaperte fortommer. Da er du klar for det meste med topp utstyr !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Så du mener at en kvalitets stang #5 vil være bedre til mitt bruk en min eksisterende #6/7?

Tror jeg må avgårde på fiskeutstyr butikken i morgen.

Nå må jeg bare forklare dette til fruen.

"jammen alle sier at denne er myyyye bedre enn den jeg har nå".

LYSÅR bedre. Hvis du bor i Bergen, send PM til SVN (Stig Vivelid Nilssen) her på forumet. Han kan hjelpe deg med det meste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Har du noen erfaring med scierra stenger?

Nærbutikken min (bergenaktiv) har 50% på disse stengene.

Egentlig ikke, men har aldri hørt noe dårlig om de. (bare en Scierra jakke jeg kjøpte i fjor med under pari kvalitet, men det er en annen historie) Sørg bare for å få en stang som er egnet for ditt bruk.

Pass særlig på at den ikke er en stiv pinne ! Det er det siste du trenger.

Finn ut hvilken modell det er, og forespør på forumet.

Jeg ville uansett gått for Shimanoen selv...  det er også halv pris, og dette kan Shimano. Konic snella er 40 % rabatt....   Begge disse er kvalitetsleverandører. Og da kan jeg med sikkerhet si at du vet hva du får.

Hvis du må velge snøre selv, gå gjerne for Scientific Angler Aircel. WF5F eller WF4F.  Det er billig, bra og meget  velegnet til deg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen erfaring med scierra stenger?

Nærbutikken min (bergenaktiv) har 50% på disse stengene.

Har hatt meget gode erfaringer med Scierra - har hatt både HMS og HM3; begge har levert helt i toppskitet av stenger! Har ikke prøvd noen av de nye stengene deres; men har vært litt skeptisk da de har mistet både Hywel Morgan og Henrik Mortensen fra teamet sitt.

Uansett, dette er ingen begrunnet skepsis da jeg ikke har prøvd noen av modellene i den seneste serien deres! Gå å se på de og test... eneste måte å finne ut om du liker de  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for tregt svar folkens! Mye jobb og lite internett tid.. Hehe.

Og stor takk til alle som har giddi å svart meg, konge forum dette her! Mer trivelig å hjelpsomme folk skal man lete lenge etter :)

Har forresten ordnet meg med stang og snelle til en rimelig penge, blir ei Streamstix Troutfighter #3 stang, med en WaterElements Troutfighter snelle.

Noen snører å anbefale dette? Tenkte litt på Royal Wullf Triangle Taper, flyt selvsagt. Eller Snowbee XS #3.

Btw, hvis det er noen i Gjøvik traktene og omegn som har lyst på en fiskekamerat, si fra! Syns det så og si er ingen rundt meg som

er like ivrig som meg på fluefiske og alt det innebærer :P (Startet i sommer selv, hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for tregt svar folkens! Mye jobb og lite internett tid.. Hehe.

Og stor takk til alle som har giddi å svart meg, konge forum dette her! Mer trivelig å hjelpsomme folk skal man lete lenge etter :)

Har forresten ordnet meg med stang og snelle til en rimelig penge, blir ei Streamstix Troutfighter #3 stang, med en WaterElements Troutfighter snelle.

Noen snører å anbefale dette? Tenkte litt på Royal Wullf Triangle Taper, flyt selvsagt. Eller Snowbee XS #3.

Btw, hvis det er noen i Gjøvik traktene og omegn som har lyst på en fiskekamerat, si fra! Syns det så og si er ingen rundt meg som

er like ivrig som meg på fluefiske og alt det innebærer :P (Startet i sommer selv, hehe)

bra det løste seg Tom Andre! Ville gått for triangle Taper jeg - er et helt fantastisk snøre; perfekt for finfiske med #3'er! Bruker dette snøret mye selv og har ingen negative erfaringer!

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frode: Ok, høres bra ut! :) Tror jeg bestiller meg et slikt snøre. Har bare finni et sted der det koster 699,-.

         Veit du om et sted der det kanskje kan være hakket billigere? Ellers bestiller jeg bare derfra.

kjenner ikke til noen som har tilbud på det... men det er vel verdt å sjekke rundt med de forskjellige butikkene - pleier å komme en del på salg ut mot slutten av sesongen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, har lest litt rundt og er en del som sier mye negativt om de Royal Wulff TT snørene, men alle sier jo forskjellig om alt. Så vet liksom ikke hvem man skal høre på, hehe. Er ingen butikker rundt her helelr som jeg får testet snører i, så må liksom bare kjøpe et og satse på det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, har lest litt rundt og er en del som sier mye negativt om de Royal Wulff TT snørene, men alle sier jo forskjellig om alt. Så vet liksom ikke hvem man skal høre på, hehe. Er ingen butikker rundt her helelr som jeg får testet snører i, så må liksom bare kjøpe et og satse på det beste.

Det er det som er så fantastisk! Alle har forskjellige meninger og erfaringer - man må neste prøve for å finne det "riktige snøret" som passer for deg, er veldig individuelt det der...  :) Men ser at det kan bli vrient når det ikke er butikker som fører det. Selv  kan jeg ikke se hva som er problemet med TT, har fisket med det i over 10 år og bruker det fortsatt.

Skal også sies at det er mine erfaringer - kan ikke gå god for/ motsi hva andre har opplevd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er så fantastisk! Alle har forskjellige meninger og erfaringer

Men det er og det som gjør det så vanskelig. Man kan gå seg vill i alle rådene. ???

Gjør det støtt og stadig, hehe. Tror jeg bestiller et Snowbee XS WF flytesnøre. Litt billigere enn TT snøre er det og. Satse på at det gjør susen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er så fantastisk! Alle har forskjellige meninger og erfaringer

Men det er og det som gjør det så vanskelig. Man kan gå seg vill i alle rådene. ???

hehe jeg vet - det var vel mer ment som en smule ironi  ;) Tror egne erfaringer er det som tar deg lengst - men det er en del ressurser på forumet her som har stor erfaring både fra konkurranse fiske, kaste-kursing, utvikling av stenger, fiske bohemer og innovatører osv. det kan hjelpe å lese litt fra disse. Bla. Pål som har postet i tråden her, har en del år under beltet i alle felt  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er så fantastisk! Alle har forskjellige meninger og erfaringer

Men det er og det som gjør det så vanskelig. Man kan gå seg vill i alle rådene. ???

Ikke legg alt for mye vekt på hva andre sier  ;)

Med det mener jeg at forskjellene nok ikke er så store som det man kan få inntrykk av, spesielt når det gjelder fluestenger.

Du kaster feks ikke lenger med ei stang i #5 fra Sage enn du vil gjøre med ei tilsvarende stang fra Scierra, og ikke fisker du bedre med den ene eller den andre heller.

Så lenge man holder seg unna ekstreme aksjoner, enten veldig stive eller veldig myke, så er det ingen grunn til å frykte at man skal kjøpe noe man ikke fikser å kaste med.

Det er knapt mulig å få kjøpt dårlige stenger i dag, så ikke tenk så mye på hvilket merke stanga er  ;)

Når det gjelder fluesnører så er det ingen grunn til å punge ut nær tusenlappen for å få noe som duger.

Scientific Angler AirCel eller Loop's Multi snører er kjempegode allround-snører til ca 4-500kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

VEL; du kaster nok lengre med en Sage enn en Scierra, tilsvarende har ikke Scierra :) Men du fisker ikke bedre, det er riktig. Enig i at det er veldig greit å starte med feks. Air Cel. Er nok nesten bedre enn Snowbee selv om det er rimeligere. I hvertfall mer lettkasta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VEL; du kaster nok lengre med en Sage enn en Scierra, tilsvarende har ikke Scierra :) Men du fisker ikke bedre, det er riktig. Enig i at det er veldig greit å starte med feks. Air Cel. Er nok nesten bedre enn Snowbee selv om det er rimeligere. I hvertfall mer lettkasta

Mkay, da vet jeg det til neste gang. Har nå bestilt Snowbee, så får sjekke åssen det er! :)

Kan hende det blir et nytt snøre igjen før neste sesong, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...