Gå til innhold

Bambus blanks og utstyr for bygging


Anbefalte innlegg

Fant ut av mitt originale spørsmål her så jeg redigerer bare posten siden det ikke kom noe svar.

Jeg har bestemt meg for at jeg vil ha en bambus stang. Jeg har også bestemt meg for å lime på tingene selv. I den sammenheng trenger jeg å få høre om noen kjenner til gode plasser å få tak i blanks. Siden jeg har kjærring og unge så ligger det litt i kortene at jeg må ha prisgodkjennelse fra sjefen før handelen går igjennom så jeg er først og fremst på utkikk etter noe som er rimelig. Ikke vær sjenerte for å hive ut gode tips på dyrere blanks heller da det selvsagt kommer flere vintre framover.

Er det noe spesielt man bør være obs på?

Har sett at det er noen bambus stenger som er "hulet ut" mens andre er tette hele veien gjennom. Er det noe enkel forskjell på byggekvalitet, kasteegenskaper, vekt eller andre ting mellom de som er hulet ut og de som ikke er hulet ut. (ligger vel litt i kortene at den som er hulet ut veier mindre, men jeg tenker mer på om det er stor forskjell)

Hva slags kork, ringer, ekstrautstyr etc jeg bør handle? Planen min er selvsagt å sette sammen flere stenger etter hvert. Snakeguides.com er bokmerket.

Er det noen andre ting jeg burde spurt om?

Lurer samtidig litt på om noen har testet disse? http://www.snakeguides.com/store/hook-keepers.html

Har forsøkt å finne mer info om de for å se hvordan de festes og hvordan de ser ut. Har bare funnet noen få tekster som skryter av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ikke for å være frekk. Det er masse info fra andre som har lagt ut sine prosjekter. Les litt der.

Snakebrand er flotte guider. Gå for dem.

Hvor mye tenker du å bruke?

Frekkhet biter ikke på meg, er alt for frekk selv :)

Har lest masse her inne, men har slitt litt med å samle trådene, derfor jeg stiller spørsmålet på nytt. Har faktisk lest absolutt alle trådene på stangbyggedelen og har samlet sammen en god del. Prøver bare å utnytte kompetansen her inne ved å stille "dumme" og gjentatte spørsmål til de som kan mer enn meg.

Jeg er faktisk ikke sikker på hvor mye jeg skal bruke. Erfaringen min med dette er såpass laber at jeg ikke vet hva jeg får for 1000, 5000 eller 10000 kroner. Jeg er veldig glad i å få tak i god kvalitet til en bra pris da lommeboka for tiden ikke er så tjukk som jeg ønsker.

I øyeblikket heller jeg litt mot å kjøpe litt slitne South Bend eller Heddon stenger på ebay for så å sette de i stand da jeg har hørt en god del fine ting om disse merkene. (selvsagt i forhold til pris)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt blanks med holker/ferrules og som er lakket. Prisen er avhenging av hvor bra byggeren er, men det henger ikke sammen med kvalitet?? Den karen som lagte de siste 3 blankene mine har mye mer "kvalitet" over seg enn de jeg har fått av Robbert Farard og dette til en lavere penge og raskere tid.

Sett deg litt inn i hva du liker av aksjoner. Kjøp deg en blank til $ 250-300,- og sett igang. Ei ferdig stang kommer på rundt 3500 kroner. Litt avhengig av deler du velger. Starter du en tråd her får du mye hjelp på veien.

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolla med Chapman blanks i England. Jag är osäker på om det är sågade eller handsplicade klingor, men dom ska ha skaplig kvalitet. Annars kan du ofta köpa klingor av byggarna direkt. Då vet man att det är gjort för hand från början till slut, och inte maskinsågat.

Anledningen till att man vill ha kluvet är att fibrerna skall vara hela i så stor utsträckning som möjligt. Om man sågar varje strip ur stocken så kapar man fibrerna på en massa oönskade ställen, och klingan får betydligt sämre egenskaper. Det är en fundamental skillnad och viktigt om man vill ha ett bra splitcanespö.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg lov til å spørre hva du bestilte og hvor mye du ga? Chapman og Carlin er de to nettsidene som har ligget lengst oppe i nettleseren min så jeg har egentlig redusert valgene til de to. Problemet er at jeg ikke har hørt entydig pene ting om Chapman (de negative omtalene er veldig gamle) og Carlin er ganske dyr (tror han har nok å gjøre også).

Var ventetiden lang hos Chapman?

Har noen prøvd denne krokholderen til snake brand som er formet som en ring? er den så enkel som det man ser på eldre bambus stenger eller har de funnet på noe nytt?

Takker så mye for hjelpen sålangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som sagt kjøpt en blank av dem og syns den var veldig fin. Carlin har jeg ikke prøvd. Disse er litt vel dyre syns jeg.

Steve Dierckman kjøpte jeg mine 3 siste blanks av og de er jeg veldig fornøyd med http://sdbamboorods.com/ Og ikke minst er han jævli rask

Chapman er litt treige på å svare på mail. Jeg ringte dem og sendte mail etterpå, hvor han (litt raskere) sendte liste over ferdig blanks som var på "tilbud" Mener de har en PHY Perfectionist liggende. Den var under 1500 om jeg ikke husker feil. Skulle blanken være stygg eller dårlig laget er det bare å sende den i retur, Chapman gutta virket veldig seriøse. Når du først handler så kjøp med holker/ferrules

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest fredrik hoffmann

Ser at Shane Wolf selger perfectionist og Para 15 blanks. på Ebay.

Jeg har nettopp fått min stang, så her må dere kjenne deres besøkelsestid. begynnerbud er på kr 1300.- !  Slå til !

Vurderte å kjøpe selv, men har ikke tid.

Det er førsteklasses blanks made in USA !

http://cgi.ebay.com/MICHIGAN-MADE-BAMBOO-SPLIT-CANE-FLY-ROD-BLANK-NEW_W0QQitemZ350424106954QQihZ022QQcategoryZ62151QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Endte opp med å kjøpe meg en "vintage" stang etterhvert. Venter fortsatt på svar fra chapman så i mellomtiden klemte jeg til å kjøpte en stang av Wally Anderson. Wally Anderson er en herlig mann. Han har tatt en flott Granger 8,6 og sørget for at prisen har blitt dumpa skikkelig. Jeg er forsåvidt fornøyd for 95$ for en granger i perfekt fiskestand er ikke hverdagskost. Kan ta noen flere bilder med noe annet enn mobilkamera hvis det skulle være av interesse for noen.

112873_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/45569/112873.jpg

Levert av: http://sportsfiske.nu/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...