Gå til innhold

Tips til isen går :)


Per Christian Eggen

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp til å gjøre myggboksen "komplett" når skogsvannet endelig blir isfritt en gang i 2011 :)

Første turen i 2010 ble mest sånn at jeg satt og titta på vak og ikke visste åssen flue jeg skulle legge utpå :/

Vil være mer forberedt neste år og ønsker derfor tips om mønster/navn på fluer som jeg burde ha i boksen for å ha en sjanse til å lande fisk på den første turen. Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å lese disse artikklene før du setter i gang med bindinga:

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=138:skogsvannet-i-april-og-mai&catid=37:praktisk-fiske&Itemid=69

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=255:buzzerfiske&catid=37:praktisk-fiske&Itemid=69

I siste FiN (Flugfiske i Norden) stod det også en bra artikkel om små fluer av Fishking1 her på forumet. Har kun fisket med fluer fra krok #19 og nedover de siste dagene. Fryktelig moro og overaskende effektivt!

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvebandt myggklekker'n til Rune nå :)

Relativt grei flue å binde og fløt fint. Var ikke helt samme ribbing, men farlig nært :) Gleder meg til å prøve den. Var en tur oppe på et godvann forrige helg bare for å konstatere at isen hadde lagt seg :( Ble en knalltur uansett med pølser og pinnebrød, selv om jeg satt med myrkantene i øyekroken 90 % av turen :D hehe

Fint med artikler, men finere å skrive om det på forum :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er oppskrift på en mygg som er veldig enkel, men effektiv!

Det var kompis Tore Klas Tveiten som gjorde meg oppmerksom på denne geniale og enkle flua.

Krok TMC 102Y #17 eller 19 (når jeg kjøper nye blir det TMC 103B mottakerløs :))

Bindetråd: tynn svart (Jeg bruker HENDS Elastic eller Lagarthun 95D)

Bakkropp: Svart bindetråd (noen ganger ribbet med HENDS Body Quill brun eller orange, gir en leddet effekt)

Thorax: Et par tre tørn påfuglherl

Ving: En bunt natural CdC

Bein\antenne: 1,5 tørn svart\mørkt hanehackel

Beskrivelse:

Fest tråd og lag en tynn bakkropp av bindetråd

Fest påfuglherl, påfør litt lynlim der hvor du skal ta 2-3 tørn av herlet, fest herlet

Knip av en liten bunt CDC fibre og bind inn foran herlet. Dette er vingen som skal peke svakt skrått oppover

Fest hackele og 1,5-2 turn er nok. Klipp hackel under.

Mygg er sjeldent store feite innsekter. Flua skal være sparsom og glissen, da fisker den best.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...