Gå til innhold

Røyefiske


nilsen

Anbefalte innlegg

Ei utfordring for mange av oss som driver med fluefiske, er når røya er "fraværende" i de øvre vannlag. Folk sier at røya "sturer" i dårlig vær og under spesielle trykkforhold. Selv tviler jeg litt på denne "sture-teorien"; røya er den fremste av våre arktiske fiskearter. Her, helt i nord, lever den under islokket fra september til langt ut i juni. Den skulle derfor også kunne "storkose" seg når det er surt og kaldt på sommerstid!? Men noe skjer altså med "villighet og beitemønster". :shock:

 

Kunne vært interessant å høre andre fluefiskeres erfaringer rundt dette. Ei aktuell problemstilling: Hvilke fluemønstre og taktikk (les: snører, fortommer, fiskesteder i vann og elv,..) benyttes når røya er treg og vanskelig? Et stort tema, men det går vel an å komme fram med noen erfaringer rundt noe av dette i allefall? :roll:

 

Hilsen Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er lite mat for røya i de øvre vannlag når været er kaldt. Og særligt om det har vært kaldt over en periode. Og hva er vel da mer naturligt for røya enn å gå dypere for å finne mat i de mer temperaturstabile vannlag. Her lever jo næringen mer upåvirket av det som skjer høyere oppe.

At røya sturer vet jeg ikke noe om. Men kanskje saken er slik at det blir vanskeligt å bestemme hvor røya befinner seg om vi ikke kan lokalisere den ved å se etter vakene?

 

Det finnes forøvrig en utmerket bok om røye. Den heter "RØYE" av Gjermund Andreassen og kom ut på Naturforlaget i 2001. ISBN: 82-7643-239-5

Jeg kjøpte min gjennom Bokklubben Villmarksliv.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler dine synspunkter, Ronny.

For røya er det vel et langt større problem når det slår inn med "tropevarme" over lengre tidsrom og vanntemperaturen stiger over normal sommer-temp. Har lest et sted (boka "Røya" - tror jeg) at maks vekst - og trivselstemp. skal ligge rundt 12grader.

 

Boka "Røya" som du viser til, er så vidt jeg vet noe av det beste av fagbøker om emnet (og eneste ?) som er gitt ut mellom to permer i Norge. :?:

 

Selv har jeg erfart at å fiske i marbakken ofte kan gi resultat når røya er fraværende i overflateskiktet. Det er vel et ganske så "sikkert" sted uansett hva man fisker vått etter..

 

Hilsen Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, Nilsen. Jeg var i Finnmark mer enn to uker i sommer, og klarte på den tiden å få ei lita røye. Og den tok jeg på dypt vann i Andasloubbal langt oppe mot Jiesjavvre. Men så var det også 19.8 grader i elva. Nesten bare harren som tok.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk, det du forteller om, Ronny. :?

- Har fisket mye på Laksefjordvidda og erfart at salvelinus alpinus kan være en "usikker feier". De første ukene av juli blir det gjerne en eksplosjon i klekkinga både av vårfluer, døgnfluer og landinsekter i varme og godvær, - og røya tar det meste som rører seg. Senere på sommeren, samt i dårlig vær, er det nymfer, marflo og våtfluer "som gjelder". Noen ganger kan også dette slå dårlig an. Den eneste saliggjørende taktikken kan da være å ha et ørretvassdrag med en fristende strøm i nærheten.

 

Erfaringer og tips folkens :?:

 

Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lyst å slippe dette med den "vanskelige røya". 8)

 

Vet at mange går ned i størrelsen på nymfer og våtfluer - og fisker med "mikro" når røya er som tregest, og ofte er dette et godt tips, men ikke alltid.

 

Fisket for noen år siden under vanskelige forhold i et kjent vassdrag på Laksefjorvidda. Selv brukte jeg svært småe størrelser av hareørenymfa og andre nymfemønster, uten de store resultatene;- ei enslig røye på under halvkiloet var resultatet av mange timers fiske. :evil:

 

Kompisen fisket med gamle våtfluemønster slik som "Olsen", March Brown og ei egenkomponert flue (gul-grønn kropp med rypevinge, hvit). Og han drog faktisk fem flotte røyer på "rypeflua" si, - og den største på "Olsen". Da gapte jeg... : :o

 

Taktikken var ganske forskjellig. Selv fisket jeg dypt og "fortynget" med håndtvist, - kompisen i "midtskiktet" med aktivt inntrekk.

 

Andre som har erfaringer med gode fluemønster og taktikk til røya :?:

 

Hilsen Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...