Gå til innhold

Waffern's bindehjørne.


Kim W

Anbefalte innlegg

Fluebinding er en vidreutvikling av fluefiskehobbyen min, og fluebinding har jeg begynt med nå i høst. Har ikke bunnet så mange forskjellige typer enda, prøver å holde meg til en og en sort av gangen. Beveger meg over på nye mønstre når jeg føler at ting sitter litt i fingra. Til nå har det gått mest i div caddis, døgnfluer og nymfer. :)

Ris og ros mottas med stort takk!! :D

Prøvde meg på en mudderflue.

20122010454.jpg

20122010460.jpg

Blitt noen Baetis Rhodani også.

21122010466.jpg

21122010465.jpg

20122010463.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flua er dubbet med en blanding av fly-rite #28 dark reddish brown og #41 pale olive. Dette er første flua jeg blander dubbing selv. Tok 50-50 av hver farge og ble fornøyd med resultatet. :)

Tanken bak flua var å binde en comparadun med hjortehår. Som hackel har jeg brukt whiting pro grade "dun variant".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten av "bindekarrieren" bant jeg mange wolly buggere. Prøvde meg på de orginale variantene med bindebeskrivelser først, og deretter bandt jeg noen med litt egen vri.

Jeg og en kompis satt på hytta og bandt fluer på kvelden, og ble enige om å binde hver vår abbor luring for deretter og konkurere med disse dagen etter. Hvem tok flest borrer!? Et artig promille-påfunn.. ;D

Resultatet fra stikka mi ble en gul bugger vi døpte "borrekungen". Svenskenavnet fikk den fordi hytta ligger ved grensa, og streamerne skulle fiskes i sverige dagen etter.

22122010484.jpg

Syntes denne flua var litt kjedelig, så jeg videreutviklet den litt på ett senere tidspunkt. Bandt nr.2 uten hacel, bandt på øyne av kulekjede,  og tvinnet rødt garn sammen med chenillen før jeg dubbet kropp. Bant inn litt cdc ved hode for å skape litt ekstra liv.

22122010486.jpg

Måtte prøve nr.2 i glomma, bare for moro skyld, artig å se om den var noe tess. Andre kastet høgg det til, og gjett om gleden ble stor!! :D

Min første ørret på egenbundet streamer!! :D Jeg var herfra solgt til fluefiske og fluebinding!! :D

bilde000q.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Magnus :)

Sitter og leser i kortlinetråden om dagen, og der er det mye spennende info. Nymefisket virker utrolig spennende og effektivt.

Ble litt usikker på nymfene jeg har bundet når jeg ser S.V.N sine i den tråden. Mine er liksom litt for tjukke. Less is more. :)

Husker ikke type dubbing på denne nymfa, bandt hos en kamerat. Men jeg mener selv at den rødfargen kombinert med gullhode er giftig på harren ved bingsfoss. :) Rundt hode er det bundet inn en fjær med små fibre, usikker på hva denne fjæra kalles. Mye matrialer å sette seg inn i, ikke lett å huske alt i farta.. :P Haletrådene er bundet inn av fasanhalefjær, og gulltinsel som ribbing holder kroppen på plass.

22122010491.jpg

Denne nymfa er bundet på samme måte som den over, men her har jeg dubbet en gul ring før hode. Denne skal fungere som triggerpoint.

22122010493.jpg

Her har jeg dubbet med marabou, og bundet inn gullribbing. Grizzlyhackel rundt hode skal imitere bein. Det er en liten stund siden jeg bandt dise nymfene, men de ser ut som gode harrfristelser i mine øyne. :)

22122010494.jpg

Denne flua skal imitere en vårfluepuppe, og kroppen er dubbet med påfuglfibre. Liker grønnfargen i dette fjærmaterialet, typisk inskektfarge. Haletrigger er av gult garn, og bein er bundet inn med litt hackel.

22122010489.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager den dårlige bildekvaliteten, har bare en mobil tilgjengelig for tiden. Bestilt nytt batteri til min Nikon D50, så bedre bilder er like rundt hjørnet. :)

Slenger med bilde ta en av mine favorittfluer, elk hair caddis. Tatt ørret på denne flua i myrvann her på østlandet, fjellvann på møre, i elv på møre og i renaelva. Klassisk super vårflueimitasjon.

22122010488.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det ser bra ut jeg,Waffern.

Et tips til det du nevnte ang: less is more;når du syns du har nok dubbing på tråden før du dubber,ta av halvparten!

Er antakelig mer enn nok igjen til en fluekropp sånn som du vil ha den. ;)

Når det gjelder kulehodenymfene(samme her,egentlig)ser de faktisk fiskelige ut,særlig til kaldt vann.

Men siden du leser inne på tråden,så er endel av det som er skrevet fra landslagsgutta(de som reiser til EM og VM,og aldri vinner noe annet enn banketten  ;D ),men dyktige fiskere,uten tvil,det er bare de andre som er så rå.

Og det er en ting de prioriterer til kortlinefiske;synk framfor liv,man fisker ofte,som det heter:Kort!;etpar stanglengder fortom+stanga,og da er målet ofte å få flua ned til fisken(ikke nødvendigvis bunnen)så fort som mulig,og endel av fluene bindes "stramt",ikke alltid med så mye fortyngning,men slanke fluer med ryggskjold og andre materialer som sammen med formen får flua til å synke raskt uten å bli for statiske.

Er selv "nybegynner" av året,når det gjelder kortlinefiske,og kan skrive under på at det virker,særlig etter litt øvelse,feeling er viktig.

Og selv om sesongen i år har gått med til mye tørrfluefiske,har jeg fusket litt i faget,både med binding og fisking,og har fått en forskjærlighet til tsjekkere og jiggfluer,de siste binder jeg sålangt alltid med kulehoder,tsjekkerne kun med bly.

Her er siden til Erik Eikre,med gode beskrivelser av tsjekkere ol.

http://eikre-fly.no/

Også en side til,som omhandler mikronymfer(Fra ca. #16 og nedover)tenkte litt på den første nymfa du la ut.

http://www.flyguysoutfitting.com/micronymphs.html

Lykke til,og God Jul !

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Willy, og takk for de linkene. Eikre siden, der ga du meg tilgang til mye lærdom, fantastisk side!! :D

Tjekkisk nymfefiske er utrolig fasinerende, og den micronymfesiden er utrolig inspirerende!! :D

Jobber med lesning av kortlinetråden, og iveren etter å teste nymfefiske på ett nytt nivå øker for hver side jeg leser der. Takket være dere har jeg nå en masse ideer om hvordan jeg skal fiske på nye måter med fluestanga så fort isen går.

Takk til dere som deler all denne infoen med alle oss andre!! love

God Jul  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent siden jeg startet med fluefiske har caddisfluene vært mine favorittfluer. Både til fiske og fluebinding. Caddisene er de første fluene jeg føler sitter i fingra, og etter jeg og kompis her på forumet spleisa på staffans wagving ble fluene enda finere. Gleder meg til våren når jeg endelig får testet ut de forskjellige variantene jeg har bundet.

På denne flua har jeg brukt lys grå hareline dubbing som kropp, dun variant hackel, lys grå wagving og mørk grå hareline dubbing som hode. Skikkelig roteflue. ;D

22122010500.jpg

Leste bok av Pål Krogvold der han snakker om vårfluer i utall, klekkinger og sverminger, men fisken tok ikke det han presenterte. Etter at han fanget en vårflue så han denne gule eggsekken på de eggleggende huene, og imiterte deretter. Fast fisk.

Denne flua er inspirert av denne historien fra boka.

Kropp av alpakka, gul sekk og grå kropp. Børsta vingen med sandpapir får å gi den ett hårete inntrykk, og dubbet hode med cdc for liv.

8jan11003.jpg

Måtte jo prøve meg på bustehode. Denne flua ble bundet som de over, men hode er muddlerinspirert. Er blitt glad i å binde vårfluer. :)

Prøvde å binde hode litt rundt mot krokøyet for å ungå for mye tvinn på fortom ved kasting. Om jeg klarte og videreføre teori til praksis viser seg til våren. :)

8jan11004.jpg

Busteflue. Imiterer kaos på flata. ;D

Hodet er dubbet med lys hareline dubbing.

22122010497.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en tur på Panduro hobby har jeg nå et stort foam ark i hvit farge. Var litt spent på å bruke dette som bindematriale.

Denne flua imiterer en klekkende lepto og er bundet som vanlig parachute med hackel. Kroppen er dubbet med fly-rite #28 dark reddish brown, men kunne nok å gått for en mørkere farge. Haletråder av CDL, og dun hackel rundt foamen.

foamklekker.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en klekker, denne gangen med cdc. Målet her var å binde en variant av loopwing-klekkeren med de matrialer jeg har tilgjengelig nå, men jeg sleit av påfuglfjæra når jeg skulle dubbe thorax etter att cdc var festet. Dubbet derfor thorax istedenfor med flyrite #28 som en nødløsning for å redde flua. Som i loopwingen har jeg brukt rådyrhår som hale på denne klekkeren. Vansklig matriale som haletråder, måtte prøve flere ganger før den satt. Haletrådene ser skjevere ut på bildet enn de egentlig er på flua mi. :rolleyes:

Bruker denne fargen så ofte av manko på andre typer :-\ ;D

Må ned Bjørnar på Jarle og Bjørnar og kjøpe flere farger.

cdcklekker.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei ett par klekkere over ett glass rødvin i kveld også. :)

Denne klekkeren er bundet som en tradisjonell Parachute flue, men med foam som vinge. Haletrådene er av cdl, kroppen av flyrite #28 og bein av dun hackel. I mangel av forskjellige nakker velger jeg de mørkeste fjæra på dun nakken min til disse leptoklekker imitasjonene. Foamen funker som bæreevne pluss at den er godt synlig på vannet. Underifra skal den ikke synes, og det vises godt på bildet nr 3.

I morra blir det å shoppe dubbing, og black gnat varianter står da for tur. :)

Hackelspissene peker nedover for å gi godt avtrykk på vannet, takk for tipset Olav H. ;)

fklekk1.jpg

Ovenifra er foamen godt synlig. Binder inn foamen på samme måte som jeg gjør med cdc klekkeren. Binder den inn bakover og fester den foran som en loop.

fklekk2.jpg

Underifra er foamen usynlig.

fklekk3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igor :Takker for kompliment! Godt å høre at jeg er på rett vei i klekkerbindinga, for døgnflue i klekkerstadiet er nytt for meg på stikka. :)

Olav: Smooth at jeg motiverer deg kompis, på sett og vis er det din fortjeneste at jeg har blitt fluemongo! ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortlinetråden inspirerer, og resutatet er nytenkning på bindestikka. Jeg bandt en nymfe i går som jeg ble så førnøyd med at trua på fangst kom umiddelbart. :)

Denne nymfa er bundet på krok 14 med gull kulehode. Haletråder av cdl, kropp av oliven hareline dubbing, og oransj hareline dubbing foran kulehode som triggerpoint. Vet ikke om man refererer til det oransje partiet som thorax på denne type flue, så jeg kaller det bare triggerpoint da det ikke er ment som imitasjon av noe konkret.. :)

Den mørkebrune tråden, danville 6/0, er bundet bevisst synlig foran kulehodet.

8jan11001.jpg

edit : nytt og bedre bilde. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg endelig fått nytt batteri til mitt Nikon D50 og plutselig er det litt mer gøy å knipse bilder. :)

Prøvde meg på en danica dun. Denne er bundet med chenille som kropp og fibette haletråder. Festet chenillen i stikka og bandt på haletrådene først. Ser nå at thorax partiet burde være mørkere og fyldigere. Den ene haletråden er litt bøyd da den har ligget litt trangt i boksen.. :P

fluer002.jpg

Skulle egentlig binde black gnat, men det gikk i glemmeboka.. Istedenfor har forkuset vært på parahute fluer, og nå føler jeg at de sitter i fingra. Her er en svart paracuteflue med fibette som haletråder. Har virkelig sansen for fibette som bindematriale, lett å jobbe med. :)

fluer011.jpg

En liten klekker-variant bundet på krok 14 med påfugl kropp og cdl haletråder.

fluer010.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endelig blitt bitt av myggbasillen, mygg er kult å binde!! :)

Her har jeg bundet noen fjærmyggpuppe med CdC på krok 14. Kropp av påfuglherl, ryggskjold av cdc og tynn kobbertråd ribbing.

fluer004.jpg

Bant samme flue som over, bare en annen type krok. Samme størrelse.

fluer003.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne myggpuppa er inspirert av Hangman myggpuppe, men i manko av div matrialer er den noe forandret.

Istedenfor oliven crystal hair som kropp har jeg brukt grønn antron. I Stedenfor hareøredubbing har jeg brukt fibre fra en harelabb jeg har liggende. Harelabbfibre har utrolig god flyteevne, og dette ble spunnet i en løkke for dubbing av thorax. :)

fluer005.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superpuppa. En "må ha" flue i boksen.

Når jeg ser bilder av denne spriker ofte hackelet alle veier. På denne har jeg børste hackel slik at de står rett ut til sidene. Ser du rett på flua står hackel som en v over, og motsatt under.

fluer006.jpg

fluer008.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det ser veldig bra ut,og som du selv sier,paradunsen begynner å sitte. :D

Når det gjelder myggklekkere,ligger det et veldig godt mønster her : http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=55:jk-myggklekker&catid=38:fjaermygg&Itemid=61

Og her,etpar begeistringer : http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=15781.0

Buzzere gjør du som Stokkebekken,mer enn bra nok.

Når det gjelder Superpupper som ser ut som hackelet spriker i alle retninger,skal du være klar over at noen klipper bare under,for at de skal kunne se dem bedre,da går de stort sett glipp av å fiske dem under vann(noe som kan være veldig bra!),men det blir demses valg. ;) Selv bruker jeg begge deler,og i overflatestilling fisker de"halve" like godt som de flate.

En annen ting som kan få hackelet til å sprike,er at du faktisk får fisk på dem,de er ikke like ryddige etter noen fiskekjefter,men det håper jeg du får erfare selv. ;D Den så veldig godt bundet ut. ;)

Edit : Ser Jonnyboy har vært inne med gode tips,hør på ham,han binder råflotte fluer..som fisker !

Også glemte jeg;bildene er mye bedre ! ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berre eit lite tips når det kommer til myggpuppene dine. Istedenfor og klippe cdc`en framve hode, så skal du prøva med og binde inn cdc matrialet midt på cdc fjøra, også draaar du cdc stammen med deg bakover kroppen til du føle du har lengden som du vil ha. På denne måten så slipper du og klippe + du får minst muligt med stamme med deg, og flotøren blir mykere og flyter betre :) Prøv også med litt mindre matriale i stjærten, eller så kan du risikere at hele flua flyter på vannfilmen og ikkje berre flotøren :)

Ellers veldigt flott bundet :D

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og kompliment!! :) :)

Dette er mine første myggklekkere, så tips til forbedring mottas med stort takk. Følte meg litt usikker på teknikk da jeg bant disse i går kveld, men sånn er det med nye mønstre. :) Har tenkt og binde opp 20 cdc myggklekkere i forskjellige krokstørrelser, så da sitter dem godt etterhvert. Disse har jeg bundet etter mønster i "fluebinderens bilbl" Barry O. Clarke. Tipset med å trekke i cdc for å bedre flyteevner sto ikke i boka, så det skal jeg gjøre på de neste.  ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er tre streamere jeg bandt for litt siden. Fluene er ikke spesielt pene, men det var ikke målet heller. Har brukt forskjellige matrialer i vingene, og målet er bare å se hvordan disse matrialene oppfører seg i vannet. Kaller dem bare informasjonsstreamere.. ;D

8jan11005.jpg

8jan11006.jpg

Øyne på denne er laget med rød neglelakk. Kaller den bare satans yngel. ;D

8jan11007.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...